Martin_B
Vilken hade ni valt mellan följande modeller av högtryckstvättar, motivera gärna varför också :)

Rent spontant känns det som att Kärcher K7 är en leksak jämfört med de andra två. Sedan att Kränzle'n är mer professionell än Kärcher HD, som ju egentligen också hör till proffssegmentet.
(jag skriver ej ut arbetstryck för det står inte med på någon av Kärchermodellerna, förmodligen för att det är så vansinnigt lågt :D...)

Kränzle K1152 TST
Max tryck: 150 bar
Vattenmängd: 600 liter / timme
Motorvarvtal 2800rpm
Slangvinda med 15 m slang
230v, 2800 w
Pris ca. 5900kr

Kärcher K7 Premium
Max tryck: 160 bar
Vattenmängd: 600 liter / timme
Motorvarvtal ???? rpm
Slangvinda med 10 m slang
230v, 2800 w
Pris ca. 5624kr

Kärcher HD7125X Xpert Deluxe
Max tryck: 160 bar
Vattenmängd: 480 liter / timme
Motorvarvtal 2800rpm
Slangvinda med 15 m slang
230v, 2300 w
Pris ca. 5533 kr

http://www.toolstop.co.uk/karcher-hd7125x-xpert-deluxe-pressure-washer-240v-p66365
 
Hade valt den första Kräntzlen.
600l/minut är ok, 15 m slang på vinda är bra, om det är vra slang. Billiga slangar blir man galen av!
 
Kärcher har en K7.800 i Tyskland med 12m slang. I övrigt samma spec som K7 premium.
 
Martin_B
Det som är viktigast för mig är prestanda, materialkvalitet och hållbarhet. Slanglängd och medföljande tillbehör spelar mindre roll.
Kärcher har jag läst riktigt illa om faktiskt. Många som verkar ha haft stora problem med just det märket och menar att de aldrig mer skaffar en sådan. Då pratar vi om deras konsumentmodeller förstås. Kärchers professionella modeller, som exempelvis den som är nederst i min lista, borde ju klart vara en annan historia.
Kränzle har jag bara hört gott om.

Lutar ju klart åt Kränzle så vida det inte kommer fram någon fakta som säger annat.
 
Du kommer inte att ångra Kränzle. Alla material har valts för att vara de bästa i tillämpningen, och inte för att spara några kronor. Hur det är med Kärcher vet jag inte. Jag har en Kränzle (Profi 160 TST), och har haft en Alto
 
Martin_B
mattiasp skrev:
Du kommer inte att ångra Kränzle. Alla material har valts för att vara de bästa i tillämpningen, och inte för att spara några kronor. Hur det är med Kärcher vet jag inte. Jag har en Kränzle (Profi 160 TST), och har haft en Alto
Gött :) ...har beställt nu. Ser fram emot den!
 
Martin_B
sblixten skrev:
Bättre pris i Tyskland.

[länk]
Beställde så klart från Tyskland då jag ville ha den starka versionen av 1152 TST. (den svenska versionen är 15 bar svagare p.g.a sänkt effekt till 2300w, p.g.a 10A säkringar som standard i Sverige.)
Jag slänger bara i en 13A säkring så är problemet med 2800w löst, så får jag 130bar arbetstryck ändå :)
 
Köpte en Kränzle 1152 tst i våras och det är en mycket bra och trevlig maskin tycker jag, hade en grön boschtvätt innan och den blev jag bara arg av att behöva använda.
Nu är det ett nöje att plocka ut denna för div regöringar:)
 
Martin_B
Har du köpt din i Sverige eller utomlands? Vad står det på specs (tryck bar, flöde l/min, effekt watt) lappen på din, den som sitter på maskinen? Är nyfiken på om det verkligen stämmer det som sägs.
 
Inköpt i Sverige.
150bar max.
10lit/min.
2800w.

Detta enligt märkningen på maskinen.
 
hantverkare1 skrev:
Hade valt den första Kräntzlen.
600l/minut är ok,
hmm, risken är väl att det blir såhär då när man tvättar bilen om den ska spruta ut 36m3 i timmen
007-flood-damaged-exotic-cars.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TheJanHof och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
jojjeblom skrev:
Inköpt i Sverige.
150bar max.
10lit/min.
2800w.

Detta enligt märkningen på maskinen.
Ja det var ju märkligt. Enl. uppgifter från försäljare skall det vara 115bar arbetstryck på den svenska versionen, till skillnad från 130bar på den tyska. Och effekten 2300w istället för 2800w på den tyska.
Sen kan det ju hända att:
1. de har samma märkning på den svenska som den tyska, även fast den är modifierad (låter dock ej så troligt)
2. att företaget du köpte den från inte säljer den svenska versionen, utan den tyska.

Och då skall du ju bara vara glad egentligen :)

Ett sätt att vara helt säker är ju att sätta en effektmätare mellan den och uttaget och se vad den drar. Drar den 2300w så är det den svenska, 2800w så är det ju den tyska maskinen. Och då vet man vad den levererar för tryck också :)
 
Martin_B skrev:
Ja det var ju märkligt. Enl. uppgifter från försäljare skall det vara 115bar arbetstryck på den svenska versionen, till skillnad från 130bar på den tyska. Och effekten 2300w istället för 2800w på den tyska.
Sen kan det ju hända att:
1. de har samma märkning på den svenska som den tyska, även fast den är modifierad (låter dock ej så troligt)
2. att företaget du köpte den från inte säljer den svenska versionen, utan den tyska.

Och då skall du ju bara vara glad egentligen :)

Ett sätt att vara helt säker är ju att sätta en effektmätare mellan den och uttaget och se vad den drar. Drar den 2300w så är det den svenska, 2800w så är det ju den tyska maskinen. Och då vet man vad den levererar för tryck också :)
Den är ju utrustad med manometer och kommer jag inte ihåg alldeles fel (det är några veckor sedan jag använde den senast) så går manometern upp till 150bar vid full sula:)
 
Min granne har kränzle den läckte värre än värsta nilfisken efter ett par månader.. Visst han fick den vidgjord men nöjd va han inte..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.