Ja det blev till sist 2,5 mm högtalarkabel från Hornbach.
Nu när vissa av er har gett er in på ljud så kommer nästa fråga.

Har sökt efter tester på små högtalare som kan fästas i taket på små hållare, så diskreta som möjligt med bra ljud till rimliga pengar men ej hittat något. Inbyggnadshögtalare kan jag ej ha och ja jag vet att det låter bättre från stora men om man nu enbart kan ha små, vad kan ni rekommendera?
 
Snurre skrev:
J

Har sökt efter tester på små högtalare som kan fästas i taket på små hållare, så diskreta som möjligt med bra ljud till rimliga pengar
En ekvation som tyvärr inte går ihop.

Små och billiga=dåligt ljud
Små och bra=dyra
 
Fotografen skrev:
En ekvation som tyvärr inte går ihop.

Små och billiga=dåligt ljud
Små och bra=dyra
Men nog måste det finnas något att hitta? Kanske inte för audiofilen men som av en vanlig svensson kan uppfattas som bra eller hyffsat? Då menar jag inte några 200:- högtalare utan kanske i spannet 1000-2000:- paret?

Kanske import från ett annat EU-land eller man kan kanske hitta detta hemma?
 
www.xtz.se Men dom dyrare är bättre såklart...:)
 
Redigerat:
Har vi inte för lite smilies här på forumet? Maskinisten.net t.ex har väldigt många, och faktum är att det tillför en diskussion lite andra sätt att förklara saker.
 
Gallo och Kef är bra val i små dimensioner.

Är de för dyra så kolla med Audio Pro. De gör aldrig nått dåligt.
 
5.2racing och robsarve! Har ni någon prisbild på de ni rekommenderar?
 
Mikael_L
Snurre skrev:
Har sökt efter tester på små högtalare som kan fästas i taket på små hållare, så diskreta som möjligt med bra ljud till rimliga pengar men ej hittat något. Inbyggnadshögtalare kan jag ej ha och ja jag vet att det låter bättre från stora men om man nu enbart kan ha små, vad kan ni rekommendera?
Här tycker jag dom har mycket som verkar intressant för ett lågt pris.
http://www.fynda.se/index.php?katid=52
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av produkterna, att delge...

Dynavoice har länge legat på övre skalan på PA-produkter ...
 
Jag har själv ett par Argon 6220 från hifiklubben (ca 1500:) uppe under taket och jag är inte superimponerad. Det var ganska mycket dyrare än mina stora billiga Sony (ca 1000:) som jag har inkopplade till samma receiver (Onkyo, inte världens sämsta, fast den har några år på nacken) fast dessa är vända mot soffan och ljudet är påtagligt sämre i de små, bara mellanregister och ingen upplösning att tala om (låter som gröt).

De duger att slölyssna på radion på, och att fylla rummet med ljud, men inte mycket mer. Lyssna ordentligt i butiken, jag tyckte mina lät OK där, men ändrade mig när jag kom hem. Jag är alls ingen audiofil, men hör ändå tydlig skillnad till det sämre.

P.S. Även jag har billig 2.5mm2 RKUB (från Claes tror jag) som högtalarkabel till dessa högtalare. D.S.
 
Mikael_L skrev:
Här tycker jag dom har mycket som verkar intressant för ett lågt pris.
[länk]
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av produkterna, att delge...

Dynavoice har länge legat på övre skalan på PA-produkter ...

Tack för en bra sida! Nu skall man bara ta reda på vad som är prisvärt! ;-)
 
Ett tips om du inte handlat.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=136690

Låter klart trevligt för vad de brukar kosta och är riktigt smidiga. Här till fyndpris.

Till högtalare i den här storleken måste man ha en sub, men det brukar gå an att handla en sån t.ex en liten AudioPro och ställa i ett hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.