Ja...... du talar för dig själv Staffan.
Människor är olika.

Jag är helt klart nära Multimannen i mitt sett att se. Hjärnan och personligheten är det som jag först och främst lägger märke till och attraheras av hos en kvinna och egentligen räcker det med den delen för att jag skall vara nöjd. Fast om hon dessutom är vacker då är det ju en extra krydda som förbättrar totalintrycket ytterligare.
Om personligheten och hjärnan inte klickar är en kvinna totalt fullkomligt frånstötande och ointressant hur hon än ser ut och hur hon än gör sig till och hur hon än lockar mig.

Och...... jag erkänner....... jag bad flickvännen att inte raka benen. Hon har så snygga ben att det vore harmligt att ta bort någon del av det perfekta.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
För min del fann jag Staffans inlägg lite humoristiskt och aningen ironiskt, så jag tolkade det så.
Och då var det ju ganska roligt.

Och det roliga och subtila med ironi är ju att man kan väva in en uns av åsikter eller sanning, och det är fortfarande ironi.
Och jag älskar ironi av den anledningen.

Och därför älskar jag min bättre hälft så mycket, ty hon är typ den mest ironiska människa jag tror jag träffat.
Ja ni skulle höra hur vi kan snacka runt något ämne, man kan ju lätt tro att jag är värsta rasisten, eller värsta kapitalisten, eller värsta fundamentalisten etc när man hör vad jag säger med max ironi påslaget. :)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För min del fann jag Staffans inlägg lite humoristiskt och aningen ironiskt, så jag tolkade det så.
Och då var det ju ganska roligt.

Och det roliga och subtila med ironi är ju att man kan väva in en uns av åsikter eller sanning, och det är fortfarande ironi.
Och jag älskar ironi av den anledningen.

Och därför älskar jag min bättre hälft så mycket, ty hon är typ den mest ironiska människa jag tror jag träffat.
Ja ni skulle höra hur vi kan snacka runt något ämne, man kan ju lätt tro att jag är värsta rasisten, eller värsta kapitalisten, eller värsta fundamentalisten etc när man hör vad jag säger med max ironi påslaget. :)
Det hände igen......... Jag har lång fördröjning innan jag fattar ironi..... hinner ofta svara som om det vore allvar innan polletten trillar ned och jag börjar flina.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
galento
Tycker nog att högklackade skor ser förjävligt ut lika som botox läppar
så man ser ut som värsta ankan eller att ha en bratwurst hängande över
tänderna.:thumbdown:
Och varför gå i skor som sabbar fötterna :thinking::thinking: Sen detta med rynkor,
kan ju vara lite charmigt att visa att man inte är en "blöja" utan att man har
lite erfarenhet :p:)
 
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det roliga och subtila med ironi är ju att man kan väva in en uns av åsikter eller sanning, och det är fortfarande ironi.
Så är det. Och ganska mycket sanning, eftersom vi diskuterar det första intrycket.
Och jag kunde inte låta bli att kommentera "MultiManOrginal". Enastående roligt skrivet! Framför mig såg jag en kavalkad av toppsnäckor paradera framför honom, utan någon reaktion. Men när den bleka intetsägande med det stripiga håret börjar citera Göthes samlade skrifter baklänges, Ja då jäklar... Tyvärr fungerar det inte så.
Lika brutalt orättvist är det för oss tjommar. På varje större tillställning finns det alltid en man med skägg och elastabyxor som har damernas uppmärksamhet när han diskuterar stereotypa könsroller, dubbelarbetande kvinnors roll i proletariatet etc.. Men när kvällen lider mot sitt slut börjar "feministerna" speja ut över horisonten på jakt efter grabbarna med de stora hornen, och för vårat elastabyxförsedda skägg, återstår bara att hälla i sig resten av rödvinet och traska hem allena (igen).

Men frågan var -är högklackade skodon kvinnoförtryckande?
Knappast mer än något annat attribut vi använder för att se fördelaktiga ut. Insändaren säger mer om skribenten själv, än om ämnet i sig.
Vill man vara lite elak, kan man ana att författaren inser att hon inte längre är med på banan och därför föraktar det hon själv inte längre kan uppnå. Precis som askungens berömda konstaterande (även om hon sedan ändrar sig).

Staffan

-https://www.youtube.com/watch?v=csqeyNXbs6o
 
hsd
Historiskt är det faktiskt männen som dikterat kvinnors klädkod /mode
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Staffans2000
hsd hsd skrev:
Historiskt är det faktiskt männen som dikterat kvinnors klädkod /mode
"Dikterat". Det var väl ändå att ta i. En och annan kvinnlig modeskapare har det väl dessutom funnits.
Eller menar du att "de lallande våpen" inte själva har förstått vad de har tyckt om att ha på sig?
 
Ja, jag minns när jag första gången träffade min nuvarande fru (och mina två barns mor).
Hon var ljuvlig och helt betagande (dock utan högklackade skor, nagellack eller läppsmink).
Hennes hjärna och intellekt har jag dock fortfarande inte förstått mig på :confused:
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Marike
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här var ett av det roligaste jag läst på länge!

Nu är jag snart sextio år, och aldrig någonsin har jag, när det väl gäller, hört någon hane på fullt allvar påstå att den kvinnliga hjärnan får hans hormoner att dansa jenka! Det första vi gör är att scanna av de fysiska företrädena. Det är en medärvd reflex! Visst! Humoristiska och kvicktänkta flickor är en extra bonus, men i grund och botten är vi steåldersgubbar med klubban i högsta hugg redo för parning med första bästa hona!

Åter till ämnet!
Pumps gör vackra ben ännu vackrare. Speciellt bakifrån. För att inte tala om gången!* Inget snack om saken. Så när damer skall piffa till sig åker de fotriktiga dojorna med rågummisula i soptunnan och fram kommer stilettklackarna, nagellacken, hela makeupproseduren med consealer, underlagscreamer och hela konkarongen. Dessförinnan skall kroppsbehåringen slitas upp med rötterna.... :surprised: Osv... De flickor jag känner som gillar att klä sig fint är då rakt inte några "förtryckta hemmafruar" utan de mår helt enkelt bra av att känna sig vackra!
Samma sak gäller för karlar som sliter ut sig på gym, för att på sommaren kunna fylla ut ett linne.



Dandyn Staffan

*
[media]
På stenåldern behövdes nog varken eller när det gäller utsmyckning. Mannen tog vad han ville, om han var stark nog, några särskilda ideal hade han nog inte heller. Lite kvinnliga åsikter om rubriken saknar jag.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tror att det är något som inpräntas av någon att högklackat är snyggt - om det är männen eller kvinnor som gör det mot sig själva/sina barn, det vet jag inte. Det är lika svårt att veta som vad kom först hönan eller ägget.

Jag bär gärna högklackat för att känna mig fin. Min man är inte jättemycket längre än mig, så han föredrar att jag inte har högklackat, men jag känner mig extra uppklädd/fin när jag har det, så vid alla riktigt fina tillfällen brukar jag ha det. Så för att svara på frågan - jag bär högklackat för mig själv, men jag blev inpräntad någon gång under mitt liv att det är fint. Det är samhället som präglar individen - men om jag skulle säga att det är förtryck - nej, absolut inte.
Samhällen är olika och vad är fint är något som samhället ”lär” oss, men förtryck blir det ju först när vi känner oss tvungna att göra något för att passa in eller där man blir bestraffad för att inte göra något. Jag har aldrig kännt mig tvungen att ha högklackat och ärligt talat har jag nog fått fler ragg i mina ”normala” skor än i högklackat.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Marike
L Lexii skrev:
Jag tror att det är något som inpräntas av någon att högklackat är snyggt - om det är männen eller kvinnor som gör det mot sig själva/sina barn, det vet jag inte. Det är lika svårt att veta som vad kom först hönan eller ägget.

Jag bär gärna högklackat för att känna mig fin. Min man är inte jättemycket längre än mig, så han föredrar att jag inte har högklackat, men jag känner mig extra uppklädd/fin när jag har det, så vid alla riktigt fina tillfällen brukar jag ha det. Så för att svara på frågan - jag bär högklackat för mig själv, men jag blev inpräntad någon gång under mitt liv att det är fint. Det är samhället som präglar individen - men om jag skulle säga att det är förtryck - nej, absolut inte.
Samhällen är olika och vad är fint är något som samhället ”lär” oss, men förtryck blir det ju först när vi känner oss tvungna att göra något för att passa in eller där man blir bestraffad för att inte göra något. Jag har aldrig kännt mig tvungen att ha högklackat och ärligt talat har jag nog fått fler ragg i mina ”normala” skor än i högklackat.
Typ vad du skriver står faktiskt på wiki, https://sv.wikipedia.org/wiki/Skoklack. Enda praktiska nytta var för ryttare, i övrigt bara trams. Lika korkad är slipsen. Varför går man frivilligt omkring med en åtdragen snara runt sin hals?
 
En intressant fundering på ämnet är vilka som har flest varianter på klädsel som är skadlig / obekväm / opraktisk.

Några listar slips och kostym.
I motpoolen lägger jag då högklackat, lindade fötter, halsförlängande smycken, korsetter, långklänningar osv.

Känns inte som raketforskning att inse hur patriarkala strukturer styr våra klädval.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Sen har vi det exemplet som med min sambo som väljer skor med klack för att få en annan hållning och genom det kan undvika sina problem med ryggen. Helt utan förtryck eller krav från patriarkatet;)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
harry73
P Poxeman skrev:
långklänningar
Är det förtryck att kvinnor får bära långklänningar eller är det förtryck att män inte får bära dom?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Att ämnet tas upp till diskussion är väl aldrig fel. Många reflekterar inte ens över det. Och sanningen är ju att det finns företag med klädkod att kvinnor ska ha höga klackar, vilket för mig verkar helt vansinnigt. Snyggt och propert klädd, absolut. Men höga klackar som tvång för en anställning? Nja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.