G GurraGrus skrev:
Kanske du kan få din fastighet inlöst? Vem vill ha en banvall i trädgården, vilket det troligen kommer att sluta med om politikerna bestämmer sig för den bansträckningen.
Ja, vi får se vilket alternativ de väljer.
 
Jag föreslår att du väljer att sälja till en vinst på 25%, istället för att det ska behöva gå som i Kina, med sina så kallade "nail houses", där ägaren stretar emot in i det längsta:
150519104533-01-china-nail-house-0519-restricted-super-169.jpg
 
  • Ledsen
civilingenjören
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Nästa år och samråd är banorna smalare och vissa förflyttningar kan göras tills dess. Om möjligt kanske du kan avvakta med vissa åtgärder tills dess?

De löser först in hus när de har en fastställd järnvägsplan för området och dessa påbörjas göras generellt efter 2024.

Tyvärr har jag inga bättre svar än detta.
Tack för informationen.
 
B b8q skrev:
Jag föreslår att du väljer att sälja till en vinst på 25%, istället för att det ska behöva gå som i Kina, med sina så kallade "nail houses", där ägaren stretar emot in i det längsta:
[bild]
Jösses ja vilken hemsk bild.
 
Jag är inte emot snabbare tågförbindelser, jag har från början varit emot att man ska bygga helt nya stäckningar som kommer att vara ett störande moment för än fler människor än idag. Bäst hade varit om de lagt nya spår i närheten av de befintliga där man redan stör och folk som inte klarar av att bo på det sättet och flyttat längre ifrån.
Det finns många fler argument för att bygga nära de befintliga spåren och som gör det mycket billigare. Jag tycker vi skulle ha en folkomröstning om alternativen. När el-flyget kommer så kommer det att ta när-transporter som är lite för långt för elbilen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
S Sommartid skrev:
Hej,

Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.

Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.

Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.

Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.

Tack på förhand.
S Sommartid skrev:
Hej,

Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.

Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.

Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.

Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.
Om det inte finns en fastställd järnvägsplan går det att påverka i viss mån. Naturskyddsargument är starka argument, tänk sällsynta växter, våtmarker, sammandrag, pilgimsfalkars häckningsplats m.m..alltså miljöbalksargument. Enskilda intressen, t.ex vi har bott här i generationer, är svaga argument.
Tror att " vinsten " på den ersättning som man får vid inlösen av mark är skattepliktig..
Tack på förhand.
 
K
Det ligger så mycket politisk prestige i såna frågor att om det så växte flyktingbarn ur marken skulle man inte backa.

Försök få till en bra deal för din egen gård om det blir dags. Staten/kommunen betalar för att slippa bråka.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
harry73
L Lasse Ln skrev:
g är inte emot snabbare tågförbindelser, jag har från början varit emot att man ska bygga helt nya stäckningar som kommer att vara ett störande moment för än fler människor än idag. Bäst hade varit om de lagt nya spår i närheten av de befintliga där man redan stör och folk som inte klarar av att bo på det sättet och flyttat längre ifrån.
Ja, att bygga om stambanan till fyra spår hade varit ett alternativ, eller så borde man satsa ordentligt och bygga maglev tåg på egen bro.
När teststräckan i norra Tyskland fortfarande var i drift, fick jag åka med på en testkörning, samt gick vi bredvid banan. Själva maglevtåget hördes knappt när vi stod bredvid banan, men pendeltåget några kilometer bort hördes betydligt bättre (och längre) när den passerade.
Maglevtåg på upphöjd bana genom skogsmiljö, teststräcka i norra Tyskland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Det bör utan vidare gå att få ut det dubbla marknadsvärdet men då ska man försöka få det tidigt i processen.
All tid och alla pengar som inte läggs på rättegångar är ett utmärkt argument till att förhandla fram en frikostig ersättning.

Går man igenom alla instanser och förlorar blir det standardinlösen.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Du får många svar och jag tycker som många skriver att du ska förlika dig med tanken att det blir ett tåg genom din mark. Tänk på alla vägar, järnvägar, flygplatser mm som finns i Sverige, någonstans måste de byggas, man kan inte stanna och frysa utvecklingen, just nu 2021, eller ska vi stanna all utveckling, inget nytt får hända, eller är det på andras marker det ska byggas, bara inte på din?

Försök att få ut så mycket du kan. Men givetvis ska du streta emot om det finns utrymme, men när väl beslutet är klubbat, så är det bara att gilla läget, annars kommer du själv att må för j-a dåligt.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
falska nyheter
Jag vet att SR är rätt tveksamma i sin rapportering med tanke på alla aktivister dom anställt som journalister som driver en agenda istället för att hålla på med journalistik
 
  • Älska
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Nåja med tanke på att SR ihop med pressen nu försöker få det till att en sluten facebook grupp där man diskuterar hur nuvarande styre misslyckats med corona hanteringen mer eller mindre borde klassas som terroistverksamhet så....
om man lyssnar så var det inte att det diskuteras utan hur som var knäckfrågan, samtidigt så var ju förvåningen stor att det var forskare o andra välutbildade som uttryckte sig så förskräckligt
 
  • Gilla
Viktualia
  • Laddar…
var det inte en artikel för ett tag sen om att dom i UK inte kommer att bygga höghastighetståg eftersom folk inte reser längre och att då miljöbelastningen blir orimlig mao samma anledning som MP vill lägga ner alla flygplatser
 
I ikeo skrev:
var det inte en artikel för ett tag sen om att dom i UK inte kommer att bygga höghastighetståg eftersom folk inte reser längre och att då miljöbelastningen blir orimlig mao samma anledning som MP vill lägga ner alla flygplatser
Fast just före Coronan så var tågen mer välfyllda än på mycket länge, höginkomsttagarna har upptäckt fenomenet tåg ju.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Om de väljer alternativet som gör över er mark så är de inte mycket ni kan göra åt det. Deras lobby är oerhört stark. Att det är ett naturskyddsområde där tenderar att inte bry sig om. Det är bara när privatpersoner gör saker som naturskyddsområde spelar roll.

Kan ni göra försök att få dem att välja andra alternativ, absolut. Stoppa de om de väljer att köra över er... svårt.

Med tanke på hur budgeten är för höghastighetstågen nu så är de nog större chans att få hela projektet nerlaggt.

Om de nu visar sig att de kommer lägga spåret över er mark så är lagen rätt hård mot privatpersoner.

Vad man kan göra i stället för att kräva monetär ersättning är att kräva ersättning av motsvarande personligt värde. Helt enkelt kräva att de ersätter er med en motsvarande gård.. plus ersättning för besväret. Skulle nog säga att det är de bästa sättet att få så mycket ut av en svår situation som möjligt.

överlag vill de inte ta folk till domstol i onödan. Så jag har hört folk som fått rätt mycket extra bara för att inte gåt t till domstol. I dessa fallen är domstolsmålen groteskt svåra att vinna

Så typ.
1: Försök för dem att lägga ner eller fördröja projektet
2: försök få dem att välja annat alterantiv.
3: Försök maximera vad du personligen får ur situationen... I stället för att gnälla.. förhandla.
 
  • Gilla
Lantmätarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.