R Rkarlsson skrev:
Nu har du ju fel för dig
Demokrati handlar om att du inte ska få vad du vill, du tror att du bestämmer men du blir överkörd ändå.

Finns flera sjuka fall i Hässleholm där politikerna är för demokrati men i hemlighet är de inte för kommuninvånarna överhuvudtaget.
Jag tycker att det du vill bestämma är fel
 
K kortis skrev:
Jag tycker att det du vill bestämma är fel
Du är politiker?
 
R Rkarlsson skrev:
Du är politiker?
Nej det är jag inte, men utan våra folkvalda politiker så vore det ju diktatur el möjligtvis teknokrati, våra politiker är ju valda av olika människor som en del vill gnälla på men inget göra själva utom just gnälla. Har du någonsin blivit utvald och vald att företräda någon?
 
R Rkarlsson skrev:
Nu har du ju fel för dig
Demokrati handlar om att du inte ska få vad du vill, du tror att du bestämmer men du blir överkörd ändå.

Finns flera sjuka fall i Hässleholm där politikerna är för demokrati men i hemlighet är de inte för kommuninvånarna överhuvudtaget.
Dumheter.
 
Det påverkar nog inte bandelen Lund-Hässleholm nu men Trafikverket kom ut igår med att man tänker utreda höghastighetsjärnvägar som går på en upphöjd bana, betongtråg på pelare.

Har man lite flax då kanske man bara får en stor jävla betongpelare på gårdsplanen?

Höghastighetståg på upphöjd betongviadukt genom lantligt landskap med blommande fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.dn.se/ekonomi/svenska-s...i-luften-trafikverket-utreder-helt-ny-teknik/
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nej det är jag inte, men utan våra folkvalda politiker så vore det ju diktatur el möjligtvis teknokrati, våra politiker är ju valda av olika människor som en del vill gnälla på men inget göra själva utom just gnälla. Har du någonsin blivit utvald och vald att företräda någon?
Nej det har jag inte. Jag väljer folk som jag tror är bra. Sen att de hittar på annat skit som ingen valde är en annan sak.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Dumheter.
Möjligtvis första stycket, men det är en del sanning i det hela.
 
Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
Vad är felet på att bygga bredvid befintlig räls egentligen. Dubbelspår eller trippelspår lär vara billigare än att komma fram några minuter tidigare.
Det blir inte mycket till snabbtåg ifall de nya banorna skall följa de gamla krokiga linjerna.

Staffan
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det blir inte mycket till snabbtåg ifall de nya banorna skall följa de gamla krokiga linjerna.

Staffan
Rädd för att den inte lär bli så rak ändå. Aja, hur de än gör så kommer de kosta multum för något som till största del kommer användas av stadsbor.
PS. Banan från Hässleholm- Helsingborg är mindre än tio år gammal och redan helt slut. ;) (indikerar att miljarderna behövs till de banorna och kanske dubbelspår?)

800px-Skanes_jarnvagsnat.svg.png
 
R Rkarlsson skrev:
PS. Banan från Hässleholm- Helsingborg är mindre än tio år gammal och redan helt slut.
Järnvägsförbindelsen Helsingborg - Hässleholm invigdes 1875 så den är med andra ord 145 år gammal nu.
 
  • Haha
  • Gilla
lundensaren och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
Rädd för att den inte lär bli så rak ändå. Aja, hur de än gör så kommer de kosta multum för något som till största del kommer användas av stadsbor.
PS. Banan från Hässleholm- Helsingborg är mindre än tio år gammal och redan helt slut. ;) (indikerar att miljarderna behövs till de banorna och kanske dubbelspår?)

[bild]
Säger inte emot det. Underhållet är eftersatt, bland annat för att trafiken har ökat högst avsevärt på senare år. På åttiotalet gick det dagligen fyra persontåg ToR Göteborg Malmö. Tills nyligen gick det drygt: tjugo stycken. En femdubbel ökning. Även godstransporterna har ökat kraftigt under samma period.
Men att bygga nya banor för högre hastigheter vid sidan av de nuvarande, låter sig inte göras pga. kurvradien. Ännu en anledning till att inte följa de gamla banorna, är att de avsiktligt drogs genom små samhällen för att förbättra deras tillväxtmöjligheter. Hallsberg istället föt Örebro som mittpunkt mellan Göteborg och Stockholm, är ett sådant exempel.

Staffan
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Järnvägsförbindelsen Helsingborg - Hässleholm invigdes 1875 så den är med andra ord 145 år gammal nu.
Nåja nu var du rolig.
Räls, kontakledningar är mindre än tio år. Ett par ställen är vallarna också vidgjorda. ;)
Åker då och då, förr varje dag till skolan (men då var de riktiga diesellok= nästan aldrig förseningar)

De få gånger man skulle till DK så fick man köra till Hyllie och ta tåget däremellan för att man kunde absolut inte lita på att man kom fram om man hade bokad tid i DK.
 
T tompaah7503 skrev:
Det påverkar nog inte bandelen Lund-Hässleholm nu men Trafikverket kom ut igår med att man tänker utreda höghastighetsjärnvägar som går på en upphöjd bana, betongtråg på pelare.

Har man lite flax då kanske man bara får en stor jävla betongpelare på gårdsplanen?

[bild]

[länk]
Ja, för det är ju en tröst.
 
Gå gärna in på fb-gruppen "Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne" och logga in och rösta.

Skärmbild av ett Facebook-inlägg som uppmanar till omröstning mot höghastighetsbanan i Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.