Mmmm..... måste.......ha.......CNC....
 
Suveränt!
Snygg design med enkla linjer och fantastiskt väl utfört.
/B
 
Ju mer jag tittar på den här ju mer imponerad blir jag av enkelheten i formen. Suveränt!!! :)

En liten fråga bara: Vad är det för mått och ungefärlig vikt?
 
Vad är det för typ av gymnasieutbildning? Verkar ju finnas gott om trevliga maskiner för träbearbetning!
 
Snorunge skrev:
Hmmm.....nu har du gjort mig sömnlös.:)

Det måste gå att göra det här utan CNC prylar. Frågan är hur? :confused:
Det finns ju ett lätt sätt, men du lär få otroligt med spill. Gör en mall för bordet sett från sidan och kör sedan med kopiring/pinfräs med styrlager och tillverka massor med sådana skivor, sedan är det bara att limma ihop allt. Men som sagt var det lär gå åt rätt många skivor för att få upp bredden på bordet.....
 
ottot skrev:
Det finns ju ett lätt sätt, men du lär få otroligt med spill. Gör en mall för bordet sett från sidan och kör sedan med kopiring/pinfräs med styrlager och tillverka massor med sådana skivor, sedan är det bara att limma ihop allt. Men som sagt var det lär gå åt rätt många skivor för att få upp bredden på bordet.....
Jo det är så jag tänkt att man måste göra, men som du säger så blir det enormt med spill. För att minska spillet till ett minium kan man göra på följande sätt:


Tänkte göra den i fura. Man får såga till bitar som Magnusan gjort och ändlimma med plugg eller domino. Man ska sedan mallfräsa som du säger. Dock ska man göra 2 varianter där ändskarvarna kommer på olika ställen. Sen är det bara att bunta ihop dessa varvat med varannan modell så skarvarna kommer omlott, och då borde det bli starkt. Varje ram kan man göra 25 - 30 mm tjock.:)

Men det kommer att ta en bra stund att göra det.
 
Hej Magnusan vill börja med att säga att det är en mycket fin design.
Sen har jag några frågor

Varför fräste du ytter radien innan inner radien (tänkte på annlägnings ytan för matar verket). Var det uppspäningen i cnc som var avgörande.

Vilket limm annvände du gissar vitlim tänkte på(nu tänker han igen)att alla skarvar mellan ändträ och längsträ kommar att synas med årstiderna. Mdf har en viss benägenhet att röra sig bra på tjockleken med årstiderna .Min erfarenhet är att om man vill minemera synliga skarvar i mdf så använder jag epoxy. Men som du sa att den sprack när du monterade den att du skulle använt björkplywood istället. Det tror jag åkså men ur aspekten att alla skarvar inte skulle synas med tiden lika bra som med mdf .

För övrigt så tycker jag att 1500kr var ett bra pris så billigt skulle inte min lackerare
hade lackat den för.

Mvh Pär H
 
Tack för alla de fina kommentarerna :)

@snorunge
Det är bara fantasin som sätter gränser för vilka sätt man kan tillverka den på ;)
Ett alternativ jag funderade först var att formpressa den på något sätt, det sättet som du nämner med mallfräsning är också möjligt. Ett annat sätt är att forma den yttre radien med hjälp av rikthyveln. Om man övar en del på det så blir det en väldig exakt metod som fungerar bra när man inte ska masstillverka delarna. Sedan så är det ju möjligt att skapa formen genom att använda handverktyg :p

Måtten är 955 X 350 X 350 mm och jag skulle gissa på att vikten ligger någonstans runt 25 kilo fast jag är väldigt osäker. Ritningar finns vid intresse.

@phl
Jag går hantverksprogrammet med möbelsnickeri och design inriktning på presterudskolan, kristinehamn.
En ordentlig maskinpark finns med det mesta man kan tänka sig behöva. Justersåg, tappfräs, fanérpress, limtriangel, bredbandputs, bordfräs, långhålsborrmaskin, riktlisthyvel, zinkmaskin, fanérklipp och mycket mer:)

@pär h
Det är som du säger att det var uppspänningen i CNC-maskinen som avgjorde, jag körde manuellt i bordfräsen.
Vitlim var det jag använde och beteckningen är miracol 13 F2. Jag är också orolig över att skarvarna kommer att synas men det är väl bara att vänta ock se hur det går.
Tyckte också att jag kom undan billigt, hade förväntat mig att behöva betala betydligt mer:)
 
  • Gilla
Step_Side
  • Laddar…
Mycket fin möbel. Hatten av...
 
Jättefin möbel, både designen och genomförandet. Post gärna fler bilder och en länk till din uppsats!
 
Magnusan, jag instämmer med övriga i att du har gjort ett himla fint arbete. Du har en framtid som möbelsnickare!
 
Är det möjligt att bygga en liknande möbel med skårad mdf ?
 
Jag tror att den kan bli fin i betong. Riktigt fin. Hur skulle man kunna göra en gjutform?
 
mattiasp>Liggande på sidan?
Oljehärdad masonite borde gå lätt att böja till.

/Kent
 
Eller varmtrådskära i frigolit. Busenkelt. Rita upp formen på papp och sedan nåla fast mallarna på ett frigolitblock. Vet dock inte vad det skulle kräva för ytbehandling inför gjutning. Har man bra mallar och skär med jämn fart blir ytan fin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.