Bob_the_builder
Skillnaden mot min kalkyl ovan är antagandet om antalet arbetsdagar. Jag höftade med 200 dagar (365 minus (52(lör+sön)) minus (5 v sem) minus (div helg-/klämdagar)). Kanske slutar strax över 200. Därför blev min slutsumma något lägre. Den ensilde kan säkert blåsa RSV på några arbetsdagar extra (och självklart finns det folk som faktiskt jobbar mer än så).

Huvuddelen av de som tillbringar tid på detta forum tjänar sannolikt över brytpunkten och har MINST 50% marginalskatt=mindre över.
 
lisa svensson skrev:
Vore kul om någon som har eller ska bygga i stockholmsområdet kunde dela med sig om lite tips vad det gäller både tomt och hus.
Det verkar vara väldigt stor skillnad på priset här :-[ :-
:)Hej!Tomt tips :Nynäshamns kommun släpper nu 19 sttomter I Ösmo 4.5 mil söder om Stockholm.
tomterna ligger på mellan 900-1100kvm.Priset 410.000 kr inkl.mark,gata,vatten och avlopp samt fastighetsbildning.Det var 14 år sedan kommunen släppte några tomter sist.Bra va!Inf? Ring kommunen om någon är intresserad.
 
Bob_the_builder skrev:
Ett räkneexempel:

5 mil enkel resa till jobbet ger ca 2000 mil per år. Detta ger ett bilavdrag på 25 kkr (32'-7'). Vid 50% marginalskatt ger detta således 12,5 kkr tebax i plånboken.
Nja inte rktigt eftersom du faktiskt har fått köra ett antal extra mil med bilen och den faktiskt drar säg runt litern extra per mil så har du betalt en hel del extra i bensinpengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.