Hur gör man för att få en granne att klippa ner sin SALIXhäck (energiskog) han planterat i tomtgräns.
Salixen växer sakta men säkert på bredden oxå och redan idag lutar vår mur in på vår tomt.
Dessutom klipper grannen aldrig ner salixhäcken mot vår tomt utan den växer vilt in på vår sida...ca 4m.
Vi har redan blivit polisanmälda då vi helt sonika blev trötta på grannens icke agerande...och då alla salixlöv även trillar ner på vår tomt och i poolen..detta blir en svart sörja efter ett tag. Han begärde då 60000kr för de 4m vi kapade av på höjden. Åklagaren skrattade åt det hela o sa att han skulle skött sin häck själv.
3 månader efter nerklippning är salixhäcken lika hög igen.
HJÄLP !!
Överhängande grenar av en salixhäck som tränger sig in över en tomtgräns och en lutande mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenpass visar att en mur lutar in mot en privat tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte tvinga honom att klippa. Men du ska uppmana honom att klippa, och ge honom en chans att hinna göra det. På din sida då givetvis, hur det ser ut på hans sida råder du inte över.

Klipper han ändå inte, kan du göra det (fortfarande bara på din sida förstås).

Det där med att muren lutar är knepigt... Den ska ju vara förankrad i fundament/sula så att det står emot jordtryck från sidan.
 
harry73
Hur välter häcken er mur?. Jag ser att den står lite sned, blir det värre?
är det salixen som växer mot muren och trycker på den eller är det jordtrycket?

Kan också vara pga grävning för pool

Var går tomtgränsen? (på vilken sida muren och hur långt bort från den?)
 
Göran.W
Jag tycker TS ska ta ner häcken och sätta ett Gunnebo staket som är underhållsfritt 5 cm in på sin tomten.
Vill grannen ha sitt konstiga staket kan man kräva att hela byggnationen och allt underhåll sköts från grantomten och då förlorar dom i princip en hel meter tomt och då blir det inte så kul längre.
Grannen har nämligen aldrig någonsin rätt att bygga eller underhålla det om han måsta gå in på grann tomten.
Kan man kompromissa fram något som passa båda så låter man honom så klart bygga och underhålla från grann tomten.
 
Göran, nu är jag inte med, det handlar ju om grannens häck, den får han sätta hur nära en tomtgräns han vill och han har ingen skyldighet att klippa den på "utsidan".
 
Kotteluringen skrev:
Vi har en hög häck som står ca 40 cm in på våran tomt, det är förra ägaren som har planterat den utan att de i det andra huset som den vetter mot har varit inblandade i betalningen. Vi vill ta bort den och sätta ett staket. Men grannarna drar ut på det och vi har väntat på besked från dem i snart tre år. De är med på att sätta staket men drar sig för att ta bort häcken. Nu har vi helt tröttnat då den ser anskrämlig ut åt alla håll och kanter, det är stora hål i den samt att den har mindre angenäma taggar. FÅR vi ta bort den på eget bevåg? Vad kan och de göra? Vi vill gärna kunna göra något på den sidan av tomten, nu förfaller den istället då häcken tar upp all plats. Vilka regler finns? Fortsätter vi att bara vänta så får vi vänta tills pensionen känns det som.
Hur har det gått i sommar? Är den vildvuxna vännen borta nu?
 
hempularen skrev:
Göran, nu är jag inte med, det handlar ju om grannens häck, den får han sätta hur nära en tomtgräns han vill och han har ingen skyldighet att klippa den på "utsidan".
Göran svarade på TS och inte på den nya frågan om grannens salixhäck. Kan man bryta ut THanssons häckfråga och följande svar till en egen tråd så att det blir mindre förvirrande?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Göran.W
Japp svarade på TS frågeställning.
 
Jag begriper nu, backade inte långt nog för att se sambandet.
 
Muren är helt enkelt dåligt gjord.
Växten får du nog fortsätta klippa.
Att pensla rondoup på snittytorna är nog en dålig ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.