Hej igen
ett enkelt sätt är ju att sänka tempen i tanken till samma som du får ut från vpn
 
Först, ja du tänker fel. Ställer du in blandningsventilen på 35 grader skickar den ut 35 grader till tappstället.
Personligen tycker jag att en blandningsventil i anslutning till en värmepump eller en varmvattenberedare är idiotiskt. Värmepumpen ger kanske max 60 grader och varmvattenberedaren går att ställa på samma gradtal så vad nytta gör då denna lilla apparat med än trilskas? Kalkar ofta igen och då blir man helt utan varmvatten. Kan vara motiverad för ved- olje- eller pelletseldare då panntemperaturen kan gå upp mot 90 grader och risken för skållning då är överhängande vid tappstället. Speciellt viktigt att tänka på om man har små barn.
 
Beträffande din energiförbrukning kan det inte stå rätt till. Jag värmer två hus med kulvert emellan.
En liten stuga på 120 m2 och ett mindre hyreshus 2 våningar. suteräng och taklägenhet på totalt 220 m2, alltså summa 340 m2. Varmvatten bara till stugan. Total elförbrukning, d.v.s uppvärmning av 340 m2, varmvatten till stugan och hushållsel till stugan 24,500 kWh.
Jag har också en IVT, storlek som din om jag förstått rätt. Har dock bergvärme, med ett borrhål som är 153 m djupt. Skulle egentligen varit 170 m med denna pump, men första vp installerades för 25 år sedan och kunskapen var inte så stor då betr. dimensioneringen.
Husen byggda -32, hyreshuset tilläggsisolerat 145 mm samt 3-glasfönster.
 
Vad jag inte förstår är varför du har en varmvattenberedare med denna storlek kopplad till en värmepump. Är ni många i hushållet och har stor varmvattenförbrukning eller har du tänkt stänga av vp under sommarhalvåret och använda beredaren då? Frågan kan kanske verka underlig, men jag har även ett hus där uppvärmningen sker med pellets. För att inte behöva köra pannan under sommaren då inget värmebehov finns sattes det in en separat vv-beredare.
Den är kopplad som så, att antingen kan den med kulventiler kopplas från systemet eller så kan pannan förvärma vattnet till beredaren om man skulle vilja det.
Vad jag kan förstå får du den effekt du beskriver om du stänger vv-beredaren och bara låter vattnet cirkulera. Det blir såsmåningom kallt.
Din föreslagna dragning rakt fram mot ? tycker jag verkar rimlig. Det torde väl vara meningen att vp i första hand skall värma varmvattnet? Jag skulle inte vilja ha någon förbindelse från vvc till inlopp på vv-beredaren. Där skulle jag i stället vilja sätta en kulventil så man kan stänga tilloppet till vv-beredaren och strax ovanför mellan blandningsventilen och T-röret (inloppet till beredaren) ytterligare en kulventil. Det finns då möjlighet att välja om varmvattnet skall gå direkt från vp eller ta omvägen genom beredaren och värmas på ytterligare.
Så är dragningen gjord i mitt hus och det fungerar mycket bra.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.