L
aroncbds aroncbds skrev:
Haha, inga flera tips? ;-) Det vore väldigt kul att höra vad ni tycker om detta kombo! :)
För att veta och kommentera behövs en skiiss eller ritning hur du tänkt dig
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
För att veta och kommentera behövs en skiiss eller ritning hur du tänkt dig
Ska lägga upp en skiss på hela den tänkta anläggningen! :)
 
Verkar lovande, det blir nog bra det där. Ska du ta ut tappvarmvatten via slingor och även växla in solvärmen via slingor? Blir säkert bra, annars kan jag rekommendera värmeväxlare, TVA att bygga själv, mkt bra men ngt meckigare. Expansion måste du lösa. Jag rekommenderar öppen expansion med kall anslutning och oljeavskiljare, så kan du hälla paraffinolja ovanpå vattnet i expansionskärlet.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Verkar lovande, det blir nog bra det där. Ska du ta ut tappvarmvatten via slingor och även växla in solvärmen via slingor? Blir säkert bra, annars kan jag rekommendera värmeväxlare, TVA att bygga själv, mkt bra men ngt meckigare. Expansion måste du lösa. Jag rekommenderar öppen expansion med kall anslutning och oljeavskiljare, så kan du hälla paraffinolja ovanpå vattnet i expansionskärlet.
Tack för ett bra svar!
Jag har tyvärr endast tappvarmvattenslingor i min Dalatank, så jag får VVX-a in solvärmen, frågan är bara, HUR (leverantören av solfångarna kunde inte förklara hur jag ska göra). :-o Det verkar finnas rätt bra referensskisser- och scheman att utgå ifrån vid generell planering av ved/solanläggningar (exempelvis Baxis referensskisser), men jag har inte sett något officiellt förslag på hur man ska göra när man inte har någon dedikerad solslinga i tanken. :) Har inhandlat cirkulationspump och VVX för solkretsen i samband med solfångarna... Har tidigare av några vänliga själar (Liteavvarje, m.fl.) här på forumet fått lite lösningstips med blandningsventiler för inkoppling av VVX-en. Finns det några andra alternativ?

Rörande expansionen, hur stort kärl rekommenderar du för en sådan lösning, samt hur högt måste detta sitta i förhållande till resten av anläggningen (jag har kanske runt 10-11m att utnyttja)? Jag har iofs redan inhandlat expansionskärlen för ett stängt system, men är själv öppen för en öppen lösning. :-D Då kanske man kunde slippa 3st skymmande 200l-liters kärl i pannrummet...

/Aron
 
L Lolight skrev:
Jaha, du menar WAFF en. Wife Affecting factor. De borde stå på förpackningen hur stor den är.
Wife Accetance Factor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.