Köp en handfull triacar, och byt alla du hittar! Det måste ju vara billigare än att lägga timmar på felsökning...
 
Kan kanske vara på sin plats att "rapportera" utfallet. Jag tog hem en elektriker som kollade triacarna. De var helt i sin ordning. Vad som däremot inte var OK var att ett av el-elementen i aggregatet låg på konstant. Elementet är på 500W, 12 kWh/dygn, vilket förklarar min (relativt) höga elförbrukning! Har nu kommit ner till en dygnsförbrukning på mindre än 40 kWh inkl. avfuktaren! Avfuktaren drar ~8 kWh/dygn enligt mätning. Problemet anser jag vara löst!:)
 
Intressant läsning. Kul att det löst sig. Lite sent men vi gör av med ca 5000 kWh/år. 220kvm hus, oinredd ov, byggt 1880. Värme + VV med pellets, ca 6t/år + 2 kubik ved.
 
Rozeman skrev:
Kan kanske vara på sin plats att "rapportera" utfallet. Jag tog hem en elektriker som kollade triacarna. De var helt i sin ordning. Vad som däremot inte var OK var att ett av el-elementen i aggregatet låg på konstant. Elementet är på 500W, 12 kWh/dygn, vilket förklarar min (relativt) höga elförbrukning! Har nu kommit ner till en dygnsförbrukning på mindre än 40 kWh inkl. avfuktaren! Avfuktaren drar ~8 kWh/dygn enligt mätning. Problemet anser jag vara löst!:)
Gammal tråd jag vet ,men ändå

om ett av elementen låg på hela tiden hur löste du det? kopplade bort det?
för just det problemet hade jag på mitt aggregat och då var en av triacarna
paj -kortis
 
Elektrikern kopplade helt sonika bort elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.