Hej! Jag har en villa från 1981 med vattenburen värme via element. Har kombipanna som jag mest kör via elpatronerna men hjälper till med pellets då det behövs. Innan vi flyttade in i huset i Mars så låg årsförbrukningen på ca 30.000 kwh/år. Vi installerade då en luftvärmepump för att kunna sänka elementen och på så sätt spara lite på uppvärmningskostnaden. Under våren, sommaren samt hösten låg elförbrukningen på ca 20-60 kwh/dag vilket var bra enligt mig.

Nu när vintern kom började jag justera på shunten vid elpannan, cirkulationspumpen samt elementen osv för att försöka få det så optimalt som möjligt. Men nu har jag daglig förbrukning på mellan 100-120 kwh/dag vilket är extremt mycket. Känns även som att det blivit högre senaste veckorna (beror dock även på temperaturen då jag bor i Lappland). Och jag förstår inte vad det är som gör det så dyrt.

Så som jag har nu är:
Elpannan på 60 grader för varmvatten.
Värmeshunten på 5/10 (får ut 35-40 grader till elementledningarna).
Cirkulationspumpen på steg 1 av 3 (dock inte lägsta).
Alla element som är nära värmepumpen av, samt stängda dörrar till rummen som jag har elementen på i. I dessa rum har jag termostaten på ca 4.5 av 6.
Luftvärmepumpen på högsta fläkt, 23 grader och inte Auto läge.

Hur ska jag ha det inställt för att få ner förbrukningen?
 
Hej!
Hur många kvadrat värmer du?
Vad har du för inomhustemperatur?
 
Värmen tas du ut från pannan via en shuntgrupp som jag uppfattar det, inga tankar då. Med den kylan som ni har i norr, så kommer det att bli en häftig drag genom panna och skorsten och du anar inte hur mycket värme som går ut, samtidigt så kyls pannan av och patronerna börjar jobba, Ska du bara ha El så stäng av pellets och täpp till rökrör eller skorsten vid pannan så kommer värmen att stanna i huset och inte hos kråkorna.
 
Om du vill ha ner elförbrukningen är det väl bara att elda mer pellets istället?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Om jag tolkar rätt så kör han på elpatron hela tiden.
Kör du shunten för hand?

Skulle rekommendera en reglercental med ett ställdon på shunten som hanterar den automatiskt.

Hur stort hus?
 
V Villa1981 skrev:
Nu när vintern kom började jag justera på shunten vid elpannan
Justera shunten, gör ni det för hand ??? Inte bra, tempen åker jojo i huset.

J Jeppson skrev:
Om jag tolkar rätt så kör han på elpatron hela tide
Kanske du har läst rätt och utan autoshunt så blir kråkorna glada
 
M Mapet890 skrev:
Hej!
Hur många kvadrat värmer du?
Vad har du för inomhustemperatur?
Värmer 139 kvadrat boyta och ca 50~ biyta.
Har temperatur på 23 grader vid luftvärmepumpen och längst bort från den dvs köket är det runt 20 grader.
 
J jonaserik skrev:
Värmen tas du ut från pannan via en shuntgrupp som jag uppfattar det, inga tankar då. Med den kylan som ni har i norr, så kommer det att bli en häftig drag genom panna och skorsten och du anar inte hur mycket värme som går ut, samtidigt så kyls pannan av och patronerna börjar jobba, Ska du bara ha El så stäng av pellets och täpp till rökrör eller skorsten vid pannan så kommer värmen att stanna i huset och inte hos kråkorna.
Har funderat över detta då jag sett att dioden för när elen nått temp aldrig slocknar och misstänkt att det måste dra mycket via skorstenen.

samtidigt vill jag kunna elda pellets när luftvärmepumpen ej orkar leverera tillräckligt utan att elpatronerna får jobba ihjäl sig…
 
J jonaserik skrev:
Justera shunten, gör ni det för hand ??? Inte bra, tempen åker jojo i huset.


Kanske du har läst rätt och utan autoshunt så blir kråkorna glada
Ja tyvärr är det enda som finns nu..

Hur skulle man lösa detta bäst?
 
Ett foto på pannan kan hjälpa för info, så allt kommer med, framför allt det hur shunten ser ut.
 
Det är billigare att köra med pellets än med el, typ uppvärmningskostnaden är 50-75% av kostnaden mot om du kör med elpatron.
Så i ditt fall skulle jag nu då det är kallt rakt av gå över till att köra med pellets.
(och om det är en luft-luft värmepump skulle jag köra den för fullt med)
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
100-120kWh per dygn låter ganska normalt på vintern med elvärme och luft-luft i lappland. :confused:
 
Bara som jämförelse:
Mitt nuvarande hus i Norrköping från början 60 (dvs inte så bra isolering som Norrlandshus brukar ha)
drar ca
60kWh/dygn vid medel ute temp på 0
70kWh/dygn vid medel ute temp på -5
90kWh/dygn vid medel ute temp på -10
115kWh/dygn vid medel ute temp på -15

Då kör jag med en väldigt gammal luft-vatten värmemump och elpatron som spets (går i vid ca -10 i medel ute temp)
 
J jonaserik skrev:
Ett foto på pannan kan hjälpa för info, så allt kommer med, framför allt det hur shunten ser ut.
Här kommer några bilder. Kör just nu med pellets då vi har kallt för tillfället.

Wilo cirkulationspumpens display visar 88°C, monterad på rörledning med stenbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En värmepanna märkt NIBE CITY med kontrollpanel och omgivande kopparledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepannans inställningar och anslutna rör synliga i en pannrumsmiljö vid användning av pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MrDizzy skrev:
Det är billigare att köra med pellets än med el, typ uppvärmningskostnaden är 50-75% av kostnaden mot om du kör med elpatron.
Så i ditt fall skulle jag nu då det är kallt rakt av gå över till att köra med pellets.
(och om det är en luft-luft värmepump skulle jag köra den för fullt med)
Har funderat över detta men vet inte om jag verkligen hade tjänat såå mycket på det. Köpte luftvärmepumpen för att kunna slå av i princip hälften av alla element vilket jag har gjort, men tycker ändå det blir dyrare än förväntat. Kanske är pellets som gäller då? Men då är det ju en pall (~2500kr) månad/varannan månad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.