Ja, åtgärderna blir väl sannolikt en luftvärmepump att komplettera med eftersom det bli olidligt varmt på sommaren på övervåningen så att man kan köra lite värme/ kyla. Där är väl frågan hur mycket man sparar men det var i allafall rekommendationen på energideklarationen.
 
Jag fattade att det var familjen på årsmötet som förbrukade ca 25% mindre i Januari och inte de som bott där tidigare. Visst kan du delvis stänga till ventilerna och speciellt då ni inte är hemma under längre tid. Att sedan använda värmen ett par grader högre eller golvvärmen och hur ni använder torkskåpet kan påverka.

Det går inte att få tag på användarmanual på nätet då man måste beställa sådan av ivt. Lite synd för där kan man också se om det är en lämplig apparat vid köp. Nu tänker jag vara lite tvärskall men hur de/man mäter effekten är lite lurande eftersom de hänvisar till hur mycket 40-42 graders vatten de kan tillverka. Desto större mängd desto bättre i energieffektivitet där din ligger på ca 82%. Din ligger på ca 280 l 40 grader med vattenflöde 12l/min. Vilket gör att du nästan inte behöver tillföra något kallvatten när du duschar eller badar. Sedan är det beroende på hur den fungerar används. Vissa Ivt stänger tillfällig av värmen till varmvattnet om värmen behöver det istället. De går även att påverka fläkthastighet, sommar&vinter inställningar så du bör lära dig din ivt 202 så ser du om du kan påverka något där.
Även hur den är utbyggbar förutom solfångare så kan vattenburet fläktelement vara ett alternativ om man inte gör vattenburen golvvärme.
 
Om det blir olidligt varmt på övervåningen på sommaren kan et vara värt att kontrollera isoleringen i taket.
 
Inte funderat på luftvärmepump? Tror att varmvattnet är stor bov, många kommer från Lgh och Vv flödar i diskbänken och långa duschar som man alltid gjort...

Tycker er förbrukning är helt okej, Frånluftvärmepumpen gör nog ingen jätte besparing.
 
Hurpass duktiga är ni på att släcka lampor i rum ni inte är i osv?
Det gör en hel del
 
LED LED LED, belysning är otroligt liten del..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Inte om man kör 100w glödlampor .. säg att du har 30 sånna hemma...
 
Tja, man brukade ju säga förr att "tomma rum är släckta rum" men idag är ju belysningen knappt någon elbov, förutsatt att man bytt till LED-lampor. Dock har det ju i stor mån motkompenserats av alla datorer, tv-apparater, laptopladdare och all annan elektronik som står och drar ström dygnet runt...
 
Och har man ett hus med direktverkande el gör det i princip ingen skillnad

En modern TV drar väl runt 2W i standby?
 
MultiMan
Johannes Carlsson skrev:
Och har man ett hus med direktverkande el gör det i princip ingen skillnad

En modern TV drar väl runt 2W i standby?
En del ännu mindre än så. Minns att sista generationen LG plasma (som drar mångdubbelt mer än LCD vid drift) tog 0,5W i standby. Det var runt 2014.
 
Johannes Carlsson skrev:
Och har man ett hus med direktverkande el gör det i princip ingen skillnad
Ja, under förutsättning att man alltid behöver värmen och att den behövs uppe vid taket... ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag mätte upp vår Samsung 60", den drar betydligt mer än 0.5w i standby.

Vår största standby tjuv är mediaslåpet, med hemtele sändaren, fiber conv, modemet, nätverks Hd, drar sammanlagt 65-70w, har satt tidur på detta, avstängd på natten, går nån timme på morgonen, sen av på dagen, och på igen på em.

Samma hus med olika människor i, kan skilja otroligt mycket! Ser bara vårt gamla hus som vi sålde, de nya ägarna ligger på mer än dubbla förbrukningen Motför vad vi hade..

Så om det skiljer några 1000kwh, är inget fel, föregående ägarna bara levde snålare..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Vår största standby tjuv är mediaslåpet, med hemtele sändaren, fiber conv, modemet, nätverks Hd, drar sammanlagt 65-70w, har satt tidur på detta, avstängd på natten, går nån timme på morgonen, sen av på dagen, och på igen på em.
Tsss ... mitt "mediaskåp" drar 150 W . 24-7. :)

Server, NAS, fiberconverter, WLAN , UPS, några rapsberrys mm, det plockar på...
 
hsd
Jag har noterat att när man frågar om elförbrukningen så får man svar om vad folk tror att de förbrukar, det ser annorlunda ut när man jämför räkningar
 
hsd skrev:
...det ser annorlunda ut när man jämför räkningar
Du kan få se min februariförbrukning: 574 kWh, 11% mindre än förra året :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.