4 4fun skrev:
Förstår jag dig rätt att jag ska jag sänka värmekurvan. Vad rekommenderar du att jag ska sätta ?
Vad tror ni om kurvan?
V:20 H:55?
Det är väl en bra början. Kanske lite lågt H-värde om det är vid - 35. Men rent tekniskt så är kurvan individuell för varje hus och måste justeras in på plats. Blir det kallt inne i takt med att det blir kallt ute så får du höja H-värdet lite i taget tills det stabiliseras på en bra temperatur.
Det viktigaste är att termostaterna är öppna på elementen så inte värmepumpen måste gasa samtidigt som termostaterna bromsar.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
4
useless useless skrev:
Det är väl en bra början. Kanske lite lågt H-värde om det är vid - 35. Men rent tekniskt så är kurvan individuell för varje hus och måste justeras in på plats. Blir det kallt inne i takt med att det blir kallt ute så får du höja H-värdet lite i taget tills det stabiliseras på en bra temperatur.
Det viktigaste är att termostaterna är öppna på elementen så inte värmepumpen måste gasa samtidigt som termostaterna bromsar.
Hej.

Kanon, jag ska testa.

Vet du om det går att installera en inomhus termometer/givare, för att ge direkt feedback till systemet?

Mvh
4fun
 
Innegivaren är mest för att höja komforten och stabilisera temperaturen lite. Den har ingen direkt påverkan på energiförbrukningen om allt är rätt injusterat.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
4
useless useless skrev:
Innegivaren är mest för att höja komforten och stabilisera temperaturen lite. Den har ingen direkt påverkan på energiförbrukningen om allt är rätt injusterat.
Jag har ändrat nu enligt din rekommendation. I skrivande stund har jag ca 20 grader inomhus, ska bli spännande att se om det håller sig runt det.

Borde jag ta bort termostaterna på alla radiatorer? Jag frågar pga att mina är gamla och en del är sönder, har tänkt att köpa nya men behövs de inte tar jag gärna bort de
 
Ja, det bästa är att köra utan termostater på de flesta radiatorerna eftersom dom dels 'döljer' en för hög kurva och dels gillar inte värmepumpen att flödet pendlar upp och ner när termostaterna öppnar och stänger.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
4
useless useless skrev:
Ja, det bästa är att köra utan termostater på de flesta radiatorerna eftersom dom dels 'döljer' en för hög kurva och dels gillar inte värmepumpen att flödet pendlar upp och ner när termostaterna öppnar och stänger.
Förstår jag det rätt att du helt enkelt rekomenderar att man tar bort fysiskt termostaten och istället sätta dit ett vanligt rör?

Mvh
Gustav
 
Nej, skilj på termostaten och ventilen innanför. Ventilen innanför termostaten måste man (oftast) ha för att kunna strypa in grundflödet i radiatorn. Dock ska inte termostaten vara med och aktivt reglera temperaturen i rummet, så man bör vrida upp den på max. Om man vill kan man ta bort själva termostatdelen som sitter utanpå ventilen om man vill vara säker på att ingen är där och pillar...
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
4
Hej,

November 2020 stängde jag av min utedel för vi dränerade källaren, och körde således bara med el-patron.
Ändå blev min förbrukning:

2020 November 3870 kwh
2021 November 3661 kwh

Känns som något är galet, min utedel verkar inte riktigt fungera. Någon som har en bra plan vad som kan vara fel?
 
Det verkar att vara förhållandevis hög förbrukning och mycket högre pris på vår förbrukning under nov i år.

Jag hade 719 kr på förbrukningen i nov -20 och i år hade jag 2.800 kr ( exkl överföringsavg på 1300 kr)

Förbrukning steg ifrån ca 1100 till 1800 kWh
 
4
W WIP skrev:
Det verkar att vara förhållandevis hög förbrukning och mycket högre pris på vår förbrukning under nov i år.

Jag hade 719 kr på förbrukningen i nov -20 och i år hade jag 2.800 kr ( exkl överföringsavg på 1300 kr)

Förbrukning steg ifrån ca 1100 till 1800 kWh
kan det vara så att min värmepump är för lite ?
 
4 4fun skrev:
kan det vara så att min värmepump är för lite ?
Jag har hittat boven. Elpannan har varit inkopplad ensam under flera veckor under tiden som VP stått stilla. Allt berodde på en cirkulationspump som lagt av till kretsen för VP Jag hade t o m fått larm " hög returtemp" men eftersom jag inte har en modern panna så får jag inget larm inne. Istället gick den reservslingan som finns i EVP270 ( jag visste inte att den hade två elpatroner) och därför så fick jag en räkning som var 50 % högre i nov. Nu är cirkulationspumpen bytt och NIBEn spinner fint och sparar penagr igen. Lite lömst det där att den elpatronen som är inbyggd går igång utan att man får reda på det. Tur att man inte körde med autogiro hela tiden utan man har lite koll på räkningarna

Jag har inget bra svar om din VP är för liten. Kan inte det så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.