Hade nog tagigt inverter bergvärmepumpen.

Men Viessmann är bra. Cop, ju högre destå bättre. Det är en inverterstyrd split pump. Riktigt bra! Men scop på runt 4. Bergvärmepumpen ligger runt 5,5
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hade nog tagigt inverter bergvärmepumpen.

Men Viessmann är bra. Cop, ju högre destå bättre. Det är en inverterstyrd split pump. Riktigt bra! Men scop på runt 4. Bergvärmepumpen ligger runt 5,5

Både Viessmann som produkt och firman gav bra intryck. Om inverter är vägen att gå så kan jag trots allt spara en rätt skaplig summa på luft/vatten. Det skulle också innebära att min gård inte blir sönderkörd :), finns ingen bra väg in för borren, men det går ju trots allt att återställa med tiden.

Men du tror att siffrorna för denna Viessmann inte är helt glädjeräknade iaf?


Edit. Väntar på en till luft/vatten offert, Mitsubishi.
 
Flera av de bättre luft-vatten värmepumparna ligger där i kring.
Bergvärmepumpen blir stökigt en kort period på tomten, sen är det en bra sleeper som inte syns. Luft-vatten utedelen är alltid där ;)

Frikyla... eller värma pool på sommaren?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Flera av de bättre luft-vatten värmepumparna ligger där i kring.
Bergvärmepumpen blir stökigt en kort period på tomten, sen är det en bra sleeper som inte syns. Luft-vatten utedelen är alltid där ;)

Frikyla... eller värma pool på sommaren?
Frikyla är absolut inte dumt, vår kåk blir sjukt varm sommartid . Är inne på din linje med att bergvärme inte heller syns. Så fördelarna är väl rakt av för berg, på allt utom pris.

Med det sagt är jag ändå grymt imponerad av luft/vatten. Vilken möjlighet för alla som inte bor vid berg. Jag får invänta min sista offert, snacka med banken sen ta ett beslut.
 
Ja, till frikyla så ska du också köpa fläktkonvektorer och installera dessa. Gäller iofs samma om man ska köra AC med luft-vatten värmepumpen.
 
Blir inte riktigt klok på detta, så svårt att bestämma mig. Lutar åt BVP, det som talar för det:

Höjer husets värde mer, är min uppfattning iaf. Det verkar generellt uppskattas mer av köpare. Vi har inga planer på att flytta inom minst 15 år då barnen är klara i skolan. Men ändå, en aspekt att tänka på.

Det påverkas inte av temperaturen i samma grad som LVVP. Man kan ju aldrig sia vädret, men nedre Dalarna har trots allt inte särskilt många kalla dagar, men visst det händer att vi har -20.

Det som talar emot är installation. Kan spara 20 000 på LVVP och det lär jag inte tjäna in i första taget? Sett till att det inte skiljer så värst mycket i drift alternativen emellan. Går jag på inverter är summan ännu större,
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har valt att gå vidare med berg. Nu har jag några veckor på mig att ta ställning till inverter eller vanlig.

Tack för alla synpunkter i tråden.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Inverter, effektivare och tystare
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inverter, effektivare och tystare
Du glömde dyrare och lite mer elektronik som kan gå sönder.
 
  • Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha bestämt mig för bergvärme och våndats några veckor över den högre investeringskostnaden så har mitt val fallit på en inverter. Tänker att har jag ändå tagit klivet så kan jag lika gärna göra det ordentligt, vi skall i alla fall bo kvar i minst 15 år. Vatten är något vi förbrukar skapligt med 3 barn, och som jag förstått är invertern bättre på det.

Så in kommer en Thermia 3-13 kW med magnetfilter.
 
  • Gilla
plomeros och 3 till
  • Laddar…
Tack för allt hjälp i denna tråd, nu är jag igång med min nya pump sen en vecka. Som redan nämts är det en Thermia Diplomat Inverter M. Vid uppstart när huset varit kallt i ett dygn gick elpatron steg 1 20 min och steg 2 5 min, steg 3 0 min. Efter det har inte patron gått en enda minut, pumpen är helgrym på att leverera varmvatten. Barnen badar, tonåringen dushzar nere samtidigt, inga problem! Den steppar upp några växlar bara och kör. Daglig drift ligger tyst och stabilt på växel 2 . Jag är imponerad!, och toknöjd av det jag sett.

Till detta har vi ett nytt aggregat till ventilation som istället för att bara skicka ut värme till spillo även värmer hålet.

Kommer att återkomma längre fram med siffror så ni kan få ta del av vad som blev med mina 26 000 kWh timmar.
 
  • Nyinstallerad Thermia Diplomat Inverter M värmepump i ett hemsystem med synliga rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krokben och 6 till
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
L Ludde76 skrev:
Hur har det gått?
Superbra jag är så sjukt nöjd med min bergvärme. Senaste räkningen på 1200 kwh. Elpatron steg 3 har aldrig varit på, steg 1 bara vid legionella bränning. Någon enstaka timme på steg 2, också med legionellan att göra tror jag.

Vi är som tidigare nämt 5 st, det går mycket vatten på dusch och bad. Har 2 elgolv som drar en del. 3 datorer som är på nonstop. Verkar landa runt 16 000 kwh timmar om detta håller i sig.

Att jag sen halverade mitt pris på el gör att denna vinter känns bra
 
Redigerat:
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Lite siffror

Kompressorn har gått 2823 timmar

Varmvatten 220h

Steg 1, 9 minuter

Steg 2, 4h

Steg 3, 0h

Alltså steg 2 som går på legionellabränning. Steg 1 är nog från första stat, 9 minuter är inget ett tala om.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
S Stuka skrev:
Lite siffror

Kompressorn har gått 2823 timmar

Varmvatten 220h

Steg 1, 9 minuter

Steg 2, 4h

Steg 3, 0h

Alltså steg 2 som går på legionellabränning. Steg 1 är nog från första stat, 9 minuter är inget ett tala om.
Hur ser utfallet ut denna vinter som varit ganska kall jmf 2020?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.