Hej,

Fick elräkningen för oktober och vi har förbrukat 2 867 kwh.

Vi bor utanför Malmö i Skåne och huset vi bor i är två plans på ca 90 kvm totalt. Utöver detta finns en tillbyggnad där ca 40 - 50 kvm är uppvärmt.

Vi har för tillfället en elpanna (som på sikt ska bytas). På nedre plan av huset (ca 50 kvm) finns vattenburen golvvärme och på ovanvåningen två radiatorer. I tillbyggnaden ytterligare fyra element.

1. Är detta en normal förbrukning?
2. Hur mycket mer kwh kommer en riktigt kall månad att dra. Om vi leker med att januari blir kall, kan detta då innebära 6 000 kwh eller vad kan vara rimligt?

Oerhört tacksam om ni kan hjälpa till med att reda ut dessa frågetecken så man inte tuppar av när elräkningen kommer en kall månad.
 
Låter högt. Jag har 190 kvm byggt -74 elelement och luftvärmepump men 5 värmegolv och drog 1916 kwh i Oktober.
 
  • Gilla
Lenkan1
  • Laddar…
Det låter spontant väldigt högt!

Vad har räkningarna legat på tidigare månader då värmen varit avstängd?
Vad har ni för temperatur inomhus?
 
Låter rimligt.

Jag har enplansvilla med källare, 85+85kvm, ca 500kwh/mån i hushållsel, gick åt totalt 2800kwh i Oktober.

Elpanna, vattenburet med 13st (nya) element, lågtempsystem. Lättbetonghus, dränerat + isolerat källare, endast 12cm kutterspån på vinden, 2-glasfönster.

I januari i år drog huset 4800kwh.

Huset ligger i Stockholm.
 
Kollade min förbrukning oktober i år och föregående år. 1513 i år och fg 1583 kWh. Det ökade lite i november för att toppa kring 3000 kWh i december och januari.

Då har vi 133m2 radhus (gavel) från -77 fördelat på två plan. Direktverkande el med element från byggnadsåret + LLVP på bottenvåningen och håller ca 20-21c inomhustemp.
 
Har ca 90 kvm, luftvärmepump och eldar i kaminen någon gång ibland.
Blev 535 kWh i oktober.
 
Så mycket behöver man inte göra av med. Jag ligger nog ganska lågt med mina 395 kWh för oktober, men över 2800 är högt. Det var ju inte speciellt kallt i oktober. Mitt hus är 64 m² som värms med luftvärmepump, direktel och en del ved.
 
Oktober? I Malmö?

Har du verkligen haft värme påkopplad under den varmaste oktobermånaden i mannaminne i Sveriges (nästan) sydligaste stad?

Jag gissar att huset är gammalt, dragit och oisolerat. Då är det nog inte så lätt att hålla ner förbrukningen.
Och om ni tycker det är skönt att ha varmt om fötterna och ta långa duschar så kan det också dra iväg.
Var gör ni annars av värmen, vädrar mycket? Livsstilen betyder nog mycket mer än man vill tro.

Under oktober har jag haft luft/luft-värmepumpen igång kanske 5 timmar och eldade 3 brasor i kaminen.
Det gick åt 415 kWh el totalt i huset. Ungefär hälften går till den elektriska varmvattenberedaren.
 
921 kw... 180kvm 2plan från -27. Bergvärme, vattenelement, golvvärme i utbygge(tvättstuga, hall, toalett).
Och det i värmland.

låter väldigt mkt, särskilt för Skåne?
 
Tänkte nog att det var mycket.

Golvvärmen samt elementen har dock varit på hela tiden. Termostaten till golvvärmen står på 21,5 och golvet känns lätt värmande när man går på det.

Nästan samtliga fönster i huvudbyggnaden är nya och taket är isolerat nyligen. Grunden är också omgjuten och isolerad. Dock är tillbyggnaden värdelöst isolerad.

Några frågor till nu när man börjar bli riktigt orolig.

1. Ytterdörr samt fönster i entrén (en liten tillbyggnad som inte är särkilt väl isolerad) är gamla. Får se om det drar där och kanske köpa någon tätningslist, men kan det göra någon större skillnad?

2. I tillbyggnaden skulle man också kunna stänga av de vattenburna elementen. Kan det göra stor skillnad att stänga av fyra element?

3. Jag är väldigt dåligt insatt med hur pannor och värme fungerar. Drar min elpanna mindre om jag sänker värmen på själva elementen? Tänker att värmen i rören går väl runt oavsett, eller?

4. Jag har en luft/vatten fläkt samt panna stående som jag tänkt att koppla in. Dock så kan det bli så att pannrummet på sikt kommer att rivas och flyttas till ett annat ställe och jag har fått en offert på 9 000 kr för att koppla in den. Hur lång tid tror ni att det tar att tjäna in dessa slantar?
 
Glömde nämna att jag har elgolvvärme i ett badrum, ca två kvm golvyta då jag inte har under det inkaklade badkaret.
 
Danielte, hur gammalt är huset?
Och hur många höstar har ni bott där, som ni har "statistik" över?

Ni gör alltså av med nästa sju gånger mer el än vad jag gör i mitt 110 m2 hus.
Ni är i och för sig säkert några fler i familjen.
Men jag värmer inte upp några uthus. Det får hönsen göra själv :)
 
KnockOnWood skrev:
Men jag värmer inte upp några uthus. Det får hönsen göra själv :)
Vilket påminner om en av de bästa trådarna någonsin. :)

Kort resumé för de som inte var med. TS undrade över sin märkligt höga elförbrukning, 2812 kwh på en månad. Efter div letande och rotande hittades förklaringen - grannens hönshus var inkopplat på TS elnät! (y)
 
  • Gilla
shadowfire och 2 till
  • Laddar…
Tack för påminnelsen Dalbotös! Visst var den tråden underhållande :)

Nu bor TS i Malmötrakten och jag bor strax norr om Hallandsåsen, och här får hönsen sköta uppvärmningen själva.

Men min fru köpte faktiskt en liten värmelampa och satte upp över mitten på en av sittpinnarna för ett par år sedan.
Vilket medförde att hönsen flyttade sig åt sidorna. Ingen höna ville sitta i värmen :p
 
danielte skrev:
3. Jag är väldigt dåligt insatt med hur pannor och värme fungerar. Drar min elpanna mindre om jag sänker värmen på själva elementen? Tänker att värmen i rören går väl runt oavsett, eller?
Din elpanna drar precis så mycket energi som avges till huset. Den mesta energin avges i elementen. Ju mer energi som avges desto kallare vatten kommer tillbaka till pannan och desto mer energi går åt att värma det. Sänk värmen på ett element och det kommer avge mindre energi till rummet = mindre förbrukning i pannan,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.