Hej
vi har nu bott i huset lite över ett år (2 pers) och har en elförbrukning på ca 13000kwh / år,
pellets för värme och varmvatten, en luftvärmepump i källaren som drar ca 200-300 kwh i månaden beroende på temp ute, men det är bara vintertid, så hushållselen bör ligga på ca 10000kwh om man räknar bort den.
lägsta elräkningen låg i juni på 750kwh, vilket känns lite högt för hushållsel?
alla vitvaror är från 2009 eller nyare, vi har eget vatten, 3-fas pump till hydrofor, luft ifyllt.
tvättmaskin kanske 3ggr/vecka, torktumlare max 1ggr/vecka.

dock 2 st 50" tv, stor stereo... de kanske går 5-6h om dan, mer på helgen, samt 2 datorer på lika mycket.

endast lågenergilampor överallt.

tidigare ägare gjorde av med ca 14000kwh på två vuxna och ett barn, dock utan luftvärmepump... de som gjorde energideklarationen anmärkte också på ovanligt hög elförbrukning.

kan en gammal elanläggning dra tjyvström på något sätt?

om en fas är extra hårt belastad kan det på verka negativt? ibland har vi fått byta propp till en av faserna i mätarskåpet, tvättmaskin tumlare och luftvärmepumpen verkar gå på samma fas. detta ska dock svärfar fixa till då han är elektriker.
 
Redigerat:
Allt mellan 5000 - 15000 kWh i hushållström kan anses normalt. Det är helt beroende på vilka vanor man har. Och strömmen kan inte försvinna i nått "svart hål" utan den förbrukas och blir i slutändan till värme samt en ytterst liten del som försvinner ut genom fönster i form av ljus. Snedbelastning på nätet påverkar inte den totala förbrukningen. Några saker som kan dra ström och som kan vara svåra att upptäcka är, värmekablar och värmeelement som sitter i ventaggregat. Det är inte ovanligt att termostaten i aggregatet inte fungerar som den ska. Har du mätare på VP ? Stora TV apparater drar en hel del skulle gissa att dina två drar mellan 1 - 2000 kWh per år.
 
Inte så att nån slags elpatron går in ibland om pelletsframmatningen inte funkar perfekt, och/eller att nån slags varmvattenberedare är inblandad?

Om det finns elpatron på värmesystemet så kan det vara läge att ställa in den så att den inte funkar som så mycket mer än frysskydd ifall ni vill spara pengar - fast då får ni bokstavligt talat vara beredda på en kalldusch ifall pelletseldningen strulat på natten och ni behöver duscha på morgonen...

Storleken på stereon har sällan så stor betydelse, däremot kan man känna om förstärkaren blir varm. Även om man spelar halvhögt lär tomgångsströmmen stå för en rätt stor del av en vanlig förstärkares förbrukning...
 
Jag håller med om att 750 kwh för hushållsel i ett tvåpersons hushåll låter lite mycket. Detta OM du inte har varmvatten på el. Körs varmvatten alltid på pelletsbrännaren? En del kör ju varmvatten på el under sommaren.

En sak som kan vara värt att kolla är vattenpumpen. En annan medlem här hade hög förbrukning som visade sig bero på fel i pumpen, eller snarare regleringen av pumpen, den gick hela tiden.
 
det är nästan omöjligt at förbruka 13000 kWh på hushållsel. Med de moderna maskiner du har borde förbrukningen inte överstiga 4000 kWh/år. Vi är också två i ett gammalt hus och en del äldre vitvaror men inkl värme och varmvatten blir det ca 9000 kWh i år. Så mycket som 13 000 kWh kan vi omöjligen slösa bort även om vi räknar med alla extravärme till uthus mm.

Är där verkligen inga elelement?
 
kvistarn2 skrev:
..en luftvärmepump i källaren som drar ca 200-300 kwh i månaden beroende på temp ute..
Är du säker på det? Går den kontinuerligt borde det snarare vara det dubbla.

kvistarn2 skrev:
lägsta elräkningen låg i juni på 750kwh, vilket känns lite högt för hushållsel?
alla vitvaror är från 2009 eller nyare, vi har eget vatten, 3-fas pump till hydrofor, luft ifyllt.
tvättmaskin kanske 3ggr/vecka, torktumlare max 1ggr/vecka..
Vi hade samma förbrukning i juni exklusive varmvatten. Finns ju även cirkualtionspumpar etc som står och snurrar, många bäckar små..
 
Det är ju sällan svårt att förbruka mycket el om man vill det, men har man inget bortglömt som drar en massa är det inga problem att komma långt under 750 kWh på en sommarmånad. Jag flyttade in i mitt hus på sommaren. Värmekabeln till vattenledningen stod på. Det finns ett rum i grunden med vattenpump och varmvattenberedare. Där stod elementet på uppskruvat på 20 grader och dörren ut till krypgrunden var öppen. Det gissar jag var två tjuvar även om det kan ha funnits fler. Jag förbrukar under 200 kWh en sommarmånad. Då bor jag ensam, men varmvattnet bereds med el.

Erik
 
harry73
min medelvärde under juni, juli och augusti de senaste 3 år ligger på 675 kWh,

Jag har nya vitvaror bara en 32 tums TV, laptop och varmvatten med flvp. Men jag har en familje på 6.
 
Vi eldar också pellets med elberedare på sommaren, dock ingen värmepump. Vi har aldrig legat över 8000 kWh / år, och då var vi som mest 4 personer i hushållet med minst 1 tvätt och disk per dag, några datorer och TV-apparater påslagna på kvällarna.
 
Vi eldar pellets och har också en elberedare på sommaren och som extravatten på vintern så vi kan fylla badkaret, en luftvärmepump går som kylare på sommaren och som extravärme på vår/vinter då det kommer strödagar med kyla så jag slipper dra igång hela värmesystemet. Har även lite elvärme i en klädkammare.
Projektor som går lite då och då och TV-spel som går kanske 8 timmar/vecka. Vitvaror från 2006 i hel huset, diskmaskin går dagligen och torktumlare var 3e dag i snitt.
12000 Kwh resulterar det i.
 
Vi är två och vi förbrukar mellan 6 och 7000kWh i hushållsström (har separat mätning på värme och varmvatten). Totalt inkl värme o varmvatten ca 15 000 kWh
 
ha ha jag vinner!!!!

ligger på ca 32.000 kw per år...
 
el_richard skrev:
ha ha jag vinner!!!!

ligger på ca 32.000 kw per år...
Är det hushållselen, eller inkluderar det värme?
 
totalt.

3000 kw mellan 1-september - 1 Decmber enbart i värme och varmvatten. så det är okej. Men förbrukningen brukar toppa runt feb...
 
Denna november liksom oktober var ganska varma. Dessutom har jag fått fart på en luftvärmepump. Därmed har min förbrukning för det senaste löpande året hamnat på 6653 kWh. Det inkluderar den direktverkande elen, men det tål att sägas att densamma stöttas av en del vedeldning.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.