Husbyggaren__22 Husbyggaren__22 skrev:
Antagligen så dröjer det väl ännu längre tid innan det eventuellt uppstår problem och då kan nog andra grunder också ha problem. I vilken del av Sverige bor du?
Jag bor i Östergötland och precis tiden får utvisa om det kommer uppstå problem med just den här typen av husgrundlösning.

När vi lät bygga huset så utlovade den då aktuella Findomo gruppen (Modulenthus, Hjältevadshus) att det nya byggsystemet skulle vara betydligt mer energisnålt och ha torrare husgrund än deras tidigare bygglösningar.

Själv kan jag hittills bara instämma att så är fallet i alla fall på mitt hus, men jag är ju partisk 😁. Dock är jag fullt medveten att det inte är någon garanti för att husgrunden är så bra som reklamen gör gällande för det kanske är fullt med fukt och mögel. Men det är i så fall inget någon i familjen har märkt av tvärt om upplevs inomhusmiljön som riktigt god med varma golv även om vi inte har golvvärme utan radiatorer.

Bifogar en bild från den tidens Modulenthuskatalog på hur husgrunden enligt det då nya byggsystem "Energy Smart System" funkade.
Husbyggaren__22 Husbyggaren__22 skrev:
Antagligen så dröjer det väl ännu längre tid innan det eventuellt uppstår problem och då kan nog andra grunder också ha problem. I vilken del av Sverige bor du?
Diagram för energieffektivt system i byggnader visar isolering, värmesparande teknik och fuktbarriärer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.