Jag går ingen annans ärende!
Vi har inte ens en tomt men kikar runt mycket för vi vet att vi snart kommer att bli erbjuden tomt genom kommunen.
Tråden handlar väl faktiskt om vad man tycker om Hjältevadshus - flipp eller flopp? Fast man verkar inte vara välkommen hit om man har något negativt att säga. Jag skrev ju faktiskt två gånger att smaken är olika. Jag bryr mig inte om vad andra köper, var och en skall väl vara nöjd med det valet man gjort, eller?
Jag skrev bara vad vi tyckte. Och nej, vi är inte intresserade av Eksjöhus men inte av de anledningar som andra har skrivit om här.
Tycker detta forumet är bra för man kan utbyta erfarenheter och ge varandra tips, men det är tråkigt att bli negativt bemött för sina åsikter. Tack för mig!
 
Lägger mig också i, med risk för att anklagas för både det ena och det andra...

Vi har varit och tittat på många visningshus, men det som imponerade minst på oss var Hjältevadshus! Iom att man har torpargrund och därmed bottenbjälklag så får man ett väldigt burkigt ljud på bottenvåningen. Dessutom är det ju det här med golvvärmen, jag vet inte om det går att få som tillval, men det var i alla fall inget på det huset vi tittade på. Planlösningen var rätt trevlig, på bottenvåningen. Övervåningen var inte i min smak, men jag tror inte att det var Hjältevadshus fel... Badrummen var med plastmattor. Hela huset gav ett billigt intryck! (Billigare än andra "billiga" hus vi tittat på), och det hade väl varit ok, men det var ju dyrt!!! Enligt kalkylen hade grunden kostat 250', hussatsen 1,2 mille samt inredningen av övervåningen ca 500'. Jag tycker det är svindyrt!

Som förstahandsfavorit har vi Vårgårdahus Ekängen (3 el 4) som kostade nyckelfärdig 1,6 mille, och då ingår grunden (som det naturligtvis är golvvärme i). Det ingår också kakel och klinker mm.

Hjältevadshus är det enda husfabrikat som vi tycker går fet-bort!
 
ylven skrev:
Lägger mig också i, med risk för att anklagas för både det ena och det andra...

Vi har varit och tittat på många visningshus, men det som imponerade minst på oss var Hjältevadshus! Iom att man har torpargrund och därmed bottenbjälklag så får man ett väldigt burkigt ljud på bottenvåningen. Dessutom är det ju det här med golvvärmen, jag vet inte om det går att få som tillval, men det var i alla fall inget på det huset vi tittade på. Planlösningen var rätt trevlig, på bottenvåningen. Övervåningen var inte i min smak, men jag tror inte att det var Hjältevadshus fel... Badrummen var med plastmattor. Hela huset gav ett billigt intryck! (Billigare än andra "billiga" hus vi tittat på), och det hade väl varit ok, men det var ju dyrt!!! Enligt kalkylen hade grunden kostat 250', hussatsen 1,2 mille samt inredningen av övervåningen ca 500'. Jag tycker det är svindyrt!

Som förstahandsfavorit har vi Vårgårdahus Ekängen (3 el 4) som kostade nyckelfärdig 1,6 mille, och då ingår grunden (som det naturligtvis är golvvärme i). Det ingår också kakel och klinker mm. Och då är husen i samma storleksklass mm.

Hjältevadshus är det enda husfabrikat som vi tycker går fet-bort!
Det blev visst fel, skulle modifiera ursprungsinlägget ;)
 
Självklart, Ylven och Annaopeter, på detta forum får man tycka vad man vill. Men man får också tycka vad man vill om vad andra tycker också.

Men att anklaga någon för skumma ärenden är i och för sig inte alls okej - så länge man inte har några bevis. Att det ändå förekommer anklagelser om detta är att det förekommer att personer ger sig in på detta forum med orent mjöl i påsen. Det har väl fött en viss misstänksamhet. Detta är menat som en ursäkt till Annaopeter - jag tror inte alls ni går någon annans ärende.

Det jag inte känner igen mig i när det gäller era inlägg är priserna som ni anger för Hjältevadshus (hus, grunder, etc) - men det kanske kan skilja i olika delar av landet - och det där med skarvarna! Och det hoppas jag att jag får skriva att jag inte håller med om

Vad ni tycker om Hjältevadshus i övrigt (kvalitet, planlösning, etc,etc) lägger jag mig inte i.
 
Det var väldans vad det var många som tyckte mycket om Hj-hus.
Något som slår mig när jag siter här och läser igenom alla inlägg är att de som har byggt med Hj-hus verkar vara väldigt nöjda och de som inte har byggt med Hj-hus har massor att klaga på. Dessutom verkar några av de som skriver inte ha en aning om vad de pratar om. Tex att det inte går att få golvvärme eller isolerade inneväggar. Någon klagade på att det inte gick att få mindre fönster vid diskbänken. Det är också lite konstigt eftersom vi faktiskt har två av de tre sakerna i vårt Hj-hus och funderade även på det tredje. Men vi tyckte att det handlade om för mycket pengar, så det blev bara två av tre. Att huset är grundmålat och färdigstruket endast en gång har också varit med som något negativt på tråden. Får jag då ställa en motfråga. Hur många husleverantörer levererar husen "färdigmålade"? Det är inte allt för sällan man ser att huset endast är grundmålade. Inte ens färdig strukna en gång.
Helt klart ska man få tycka vad man vill om olika frågor här på forumet. Men man måste ha belägg för vad man säger. Dvs det måste stämma överrens med verkligheten.
I vårt hus ser vi ingenting av skarven mellan blocken. Det handlar i nästan alla deras hus bara om en skarv på undervåningen. Huset är delat på längden. Övervåningen är flera mindre bitar som sätts ihop med varandra. Där vet jag inte riktigt hur det ser ut om Hj-hus ska färdigställa. Men för oss som inreder övervåningen själva, så blir det ju inga skarvar om man inte själv sätter dit dem.
Men Hj-hus är ett lite budget hus. Där är ju därför som det är så många som har råd att köpa det. Därför blir jag också väldigt förvånad när jag hör om priser över två miljoner för bara hus. Borde vara en hel del tillval på det i så fall. Tegel var det ju, så det är ju en del av pengarna. 250000kr för grund är ju inklusive allt markarbete. Vi gav mindre för vårt. Då inkluderar det ganska mycket fylle till grunden, vi breddade vår väg, vi borrade brunn och fixade indrän (avlopp) och dränerade och ledde bort stuprören till ett dike. Men hade vi behövt spränga eller påla, så hade pengarna rullat iväg.
Nu blev det ett väldigt långt som säkert kommer att reta någon. Men för att avslutningsvis svara på frågan, så är det enligt in mening en flipp!
 
Flipp här med!!!
 
Bohman skrev:
Vi bygger hjältevads hus och det enda negativa
jag kan komma på i såhär efterhand är:

torpagrunden.. vi hade nog valt en husleverantör som har golvvärme nu i efterhand!

Och så har vi fönsterna... varför kan man inte få mindre
fönster vid diskbänken typ fyrkantigt, eller varför kan
man inte få ett typ 100x50 liggandes??

Dåligt utbud på golven tycker jag!!


Annika

Man kan ju få golvvärme, både el och vattenburen!

Det finns ju en drös med fönster man kan byta till!

Vi kunde välja golv från 3 kataloger, personligen tyckte jag urvalet av golv var för stort, vart bara förvirrad..
 
Fredde78 skrev:
Man kan ju få golvvärme, både el och vattenburen!

Det finns ju en drös med fönster man kan byta till!

Vi kunde välja golv från 3 kataloger, personligen tyckte jag urvalet av golv var för stort, vart bara förvirrad..
När vi skulle välja golv i höstas fanns bara
golv från kährs, 5 olika utöver själva standardgolvet!

Angående fönsterna så kunde man bara välja de
som fanns i katalogen... detta är vad säljaren sa dvs!

mvh Annika
 
Flip. totalt sett måste jag nog säga

Vad gäller övertapetserade skarvar, gjorde man som så i vårt hus att man spacklade över dessa, sedan hade man i fabrik lämnat flikar i tapetvåden som man sedan bara tapetserade färdigt. Resultatet av detta efter 8 månader är icke önskvärda sprickor i mer eller mindre samtliga "fixade" skarvar. Det grundläggande problemet till detta är ju att Hjältevad kör med trä istället för gips i väggarna och då kommer dessa "bekymmer" som ett brev på posten. Vi var förberedda på detta men hade väl i vår enfald trott att det skulle ta lite längre tid.

Som jag ser det nu så hade jag nog levt med skarvarna alternativt satsat på stretchtapet/väv som jag har hört ryktas om.
 
Vad tro ni om målarfog och att man bryter färg i samma kulör som skarven och målar!!!

Flipp, flipp
 
Ja varför inte, den är ju elastisk, så det borde ju fungera.

/PH
 
Det är väl naturligt att de som har dumpat hjältevadshus som alternativ har de mest kritiska åsikterna och de som har valt dem är nöjda,eftersom de som har ratad har inte gillat och de som har valt har nöjt sig med vad som bjuds.
Själv har jag varit och tittat på tre visninghus i Järna/Södertälje och jag har inte varit imponerad av det som jag har sett,enligt mig får man inte valuta för pengarna,skarvarna mellan husblocken ser förjävliga ut och det är allmänt ett billigt intryck över husen och dess material. Om hjältevadshus skulle sänka priset med ca 350 000 kr tycker jag att man får valuta för pengarna,i dagspriset är de för dyra.
Något som är positivt med hjältevadshus är att de ser jättefina ut från längre håll,specielt de rödmålade,men granskar man dem,dess lösningar
och utfört arbete från nära håll så är kvaliten låg,enligt mig.
 
Först av allt måste jag säga att Hjältevad har skött sig bra hela vägen Flip med andra ord

Sen är det inte att matrialet i väggarna som ställer till det, du får samma problem med gips. I skarvarna vid vissa partier där huset rör sig får man problem. Har en kamrat som har byggt med OSB + Vägg gips han får sprickor i vissa delar. ett trähus är levande, det är hela stommen som rör sig.
 
Pete_R:
Så kan det naturligtvis föhålla sig. När man köper något har ju var och en undersökt "varan" och vet vad som väntar, och accepterar det.

Visst kan detaljer se billiga ut om man inte gillar det, smaken är som bekant, som baken.

Instämmer att skarvarna inte är så dekorativa, men ser ju inte det som ett problem i sammanhanget det går ju att åtgärda.

Det hade varit intressant om du utvecklat vilka material du anser vara billiga, är det köksinredning kakel osv?

Jag antar att du funderar på lösvirkesvarianten? Det är väl enda sättet att få detaljer 100%-iga, hör gärna av dig och berätta hur det går.. ;)
 
PH skrev:
Flip. totalt sett måste jag nog säga

Vad gäller övertapetserade skarvar, gjorde man som så i vårt hus att man spacklade över dessa, sedan hade man i fabrik lämnat flikar i tapetvåden som man sedan bara tapetserade färdigt. Resultatet av detta efter 8 månader är icke önskvärda sprickor i mer eller mindre samtliga "fixade" skarvar. Det grundläggande problemet till detta är ju att Hjältevad kör med trä istället för gips i väggarna och då kommer dessa "bekymmer" som ett brev på posten. Vi var förberedda på detta men hade väl i vår enfald trott att det skulle ta lite längre tid.

Som jag ser det nu så hade jag nog levt med skarvarna alternativt satsat på stretchtapet/väv som jag har hört ryktas om.
Idag åkte vi och tittade in i vårt hus och vid alla
skarvar satt det nu 2 skruvar på vart sida...
ringde och frågade min säljare varför det satte skruvarna sådär, jo för att tapeten inte ska
spricka utan hålla när de ska tapetsera över
dessa nästa vecka!

Kan detta stämma att sätta skruvar sådär? *nyfiken*

Annika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.