Pepparkaka skrev:
Bra! Som jag antydde i mitt tidigare inlägg visste jag inte hur Finndomo löst problemet med risken för att varm, fuktig luft som kondenseras mot den kalla marken i krypgrunden. Men i och med att grunden är tät och isolerad blir den om jag förstått det rätt en varmgrund, viken knappast kan jämföras med en "vanlig" krypgrund och alla dess problem.

<snip>
Finndomos krypgrund är inte en varmgrund, en varmgrund är en helt tät och isolerad krypgrund som ventileras med inneluften. Dessutom finns det ofta lite eller ingen isolering i golvbjälklaget för att huset ska kunna tillgodogöra sig värmen från grunden.
 
Jäv är ett intressant fenomen och ligger bakom många missuppfattningar. Lyckligtvis har vi vår erfarenhet och i vissa fall förlita oss på oberoende institutioner som SP och våra universitet. Fördelen med krypgrund är att du kan serva, modifiera och installera serviser av olika sort. Sedan finns fördelar med de fabriksmonterade husen, bland annat att det är torrt vid montering, dessutom har man bättre möjligheter att pressa priser. Jag har förutom detta sett studier som kommit fram till att krypgrund som är isolerad och har en avfuktare, omsätter mindre mängd energi än ett uteluftsventilerat dito. Det vill säga att argumentet att man förlorar pengar på att ha en avfuktare på grund av energiförbrukning inte stämmer om man gör rätt. Dock har man initialt en investeringskostnad.

Platta på mark är ett mycket säkert grundläggningssätt. Det finns dock brasklappar! Läs följande artikel:

http://home.swipnet.se/BOEAB1/Energieffektiv.pdf

Som man kan se i artikeln, innebär golvvärme oftast högst avsevärt ökad energiomsättning. Jag har varit på 10 byggen den senaste månaden och på inget ställe har man gjort grunden på det sätt som krävs för att kunna matcha platta på mark med 10cm isolering under plattan och radiatorer.

Jag vet att krypgrunder som konstruerats på traditionellt sätt kan innebära problem, men jag har aldrig hört talas om problem i grunder av typen findomo eller för den delen grunder som är uteluftsventilerade men rigoröst isolerade med fuktspärrar. Om det är någon som känner till ett fall där dessa grundtyper råkat ut för problem så skulle jag vara intresserad av att hör om dem. Dock måste man kunna styrka med en källhänvisning dvs. det duger inte med ”Jo jag känner en kille som hört talas om…” osv.

Själv har jag byggt med krypgrund och har ingen speciell ångest över den, mer än att det är en sak av många man måste ha ett getöga på. Har man hus har man problem, man måste bara tycka att det är kul att brottas med dem. :)
 
Menar du att golvvärme i hus med krypgrund eller platta på mark oftast innebär högst avsevärt ökad energiomsättning?
 
Det som avses i artikeln är platta på mark, krypgrund med golvvärme skulle nog energimässigt funka bara fint, men jag gissar att det blir svettiga produktionskostnader och då faller ju poängen med de billiga husen.
 
Garaget skrev:
Det som avses i artikeln är platta på mark, krypgrund med golvvärme skulle nog energimässigt funka bara fint, men jag gissar att det blir svettiga produktionskostnader och då faller ju poängen med de billiga husen.
Några kommentarer:
Jag har inte läst artikeln i detalj, men till stora delar känns den gammal. Bl.a. har den som referens (tabell 8) platta på mark med 100 mm isolering, och det tror jag inte många husleverantörer har idag (finns det någon?).

När det gäller golvvärme i krypgrund gäller det (liksom för platta på mark) att ha bra isolering. Fördelen med golvvärme på krypgund är att golvvärmen hamnar högre upp i golvkonstruktionen. Detta gör att systemet ändras snabbare vid temperaturomslag. Men utan bra underliggande isolering blir även denna konstruktion en energimässig katastrof (även om det säkert kan vara bra för krypgrunden som värms upp).
 
Om vi säger så här då, läs artikeln lite noggrannare sen kan du tala om för mig på vilket sätt dagens konstruktionssätt har förbättrats. Jag hörde med Harrysson för två veckor sedan, han anser att artikeln är i högsta grad aktuell. Läs också tabell 8 en gång till. Nej ni har helt rätt det är i stort sett ingen som bygger platta på mark med radiatorer och 10 cm isolering. Men den konstruktionen är ändå bättre än platta på mark med 30 cm isolering och golvvärme. Som någon sa tidigare på tråden, det finns ”duktiga” säljare och jag tror de är i farten.
 
Jag har fortfarande inte läst artikeln i detalj, men några saker som blivit avsevärt bättre ur energisynpunkt är att isoleringen under plattan är tjockare (ofta 300 mm), det finns termostater i varje rum och att det är många leverantörer som numera har en berg- eller jordvärmepump som standard.

Harrysson har många intressanta idéer och jag håller med om mycket som han säger. Men man skall också komma ihåg att han har sågat passivhus, FTX-system, luft-luftvärmepumpar, hus med stora fönster utöver golvvärme. Och säkert har han rätt, ialla fall om ser rent objektivt på det. Visst är det säkert så att radiatorer är en billigare och mer ekonomisk lösning än golvvärme, men hur mycket är det värt att gå på ett varmt golv en decembermorgon? Avsevärt mer än vad ett par bra morgontofflor kostar tycker jag personligen.
 
Jag håller med dig jag är oxå en sucker för lyx och konfort. Man ska bara vara medeveten om att det kostar.
 
Vi har byggt ett Hjältevadshus (Västangården) med vanliga radiatorer och den omnämnda Finndomo-grunden. Vi flyttade in i oktober. Jag gjorde aldrig någon djuplodande jämförelse mellan platta på mark eller krypgrund eftersom det bara fanns ett alternativ hos Hjältevads.

Dock känner jag mig nöjd med att ha en krypgrund där man kan komma åt och inspektera under huset och se om det skulle hända något (t.ex. avlopp, ev. vattenläcka etc). Hittills har temperaturen i grunden hållit sig runt 8-10 grader och luftfuktigheten har aldrig varit över 78%. Jag vet inte hur ofta avfuktaren är på, men jag tror den går väldigt sällan (man kan ställa in när den ska slå till och jag har ställt upp det vredet ganska högt).

Vidare är krypgrunden ett utmärkt "extraförråd" för div. överblivet byggmaterial och annat som inte kan mögla eller ta skada (tegelpannor, stuprör, rör, utemöbler, etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.