Hej
Ska kakla i en vägg i köket och behövde då riva bort tapeten. Utan att tänka mig för så rev jag lite för långt så det yttersta skiktet på gipset åkte med. Detta hände på knappt en halv gipsskiva.

Finns det något sätt att rädda detta på, spackla? Vill inte prima som det är nu, med risk för att gipset suger åt sig.
 
Du skall ersätta den skadade biten med en ny skiva , skarva på lämpligt ställe
och se till att nya skivan sitter stadigt... Sen kan du börja spackla ...
Eti..
 
Prima och kör. Primern (det är typ trälim blandat med vatten) "stänger" ytan, så det går hur bra som helst.
 
Inte lätt detta, två svar som är precis varandras motsatser. :p
 
Okej, men "yttersta skiktet" på gipsskivan är ett lager papper. Alltså, vad skall pappret göra, till eller från, i fråga om fuktsäkerhet, stabilitet eller vad?

Så, prima och kör.
 
Skall man göra ett så stort jobb som att kakla en vägg , så gör man det för tusan ordentligt..
Har du bytt skivan så är allt OK och väggen är som ny igen ..
och Då har du i alla fall gjort allting rätt
det är bara gipsfigurer som inte behöver papper...
Eti..
 
  • Gilla
Christoffer Örjehag och 1 till
  • Laddar…
Det är väl pappret som håller ihop skivan.? Annars skulle det inte vara någon vidare hållfast vägg.
 
Eeeh.... gipsväggar är väl aldrig hållfasta?
 
Eeeh... Jo
 
  • Gilla
Leopardiz
  • Laddar…
Jag tolkade det som en köksvägg, alltså 50 cm på höjden mellan skåpen.

Prima och kör.
 
jag skulle inte bytt skiva
 
Jag skulle bytt, absolut. När man endå ska göra fint, gör rätt.
Får ses som en lite kostnad när man ser till kakel och allt annat.
 
Man kan givetvis göra på båda sätten, risken när man har slitit bort ytskiktet på gipsskivan är att det pappen innanför det yttersta lagret vill bubbla sig och därför använder man primer. I utlandet är det vanligt med gipsskivor utan pappskikt som dom kaklat direkt på men då är skivan oftast tjockare. Om det är enkelt att byta skivan skulle jag gjort det annars skulle jag ha primat och kört.
 
Tack för alla svar! Det är inga skåp på väggen som ska kaklas. Byter inte ut någon skiva utan kör först sandspackel.
 
Prima före innan du spacklar annars bubblar sig pappen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.