V Vedhuggarrn skrev:
Avtalet är från -79 så jag antar att det du skriver är från den jordabalken som gäller nu?
Ja, den gäller fullt ut från -71 eller 72, så i princip är det dagens lag. Vissa ändringar har förstås ändrats på 50 år, men de här sakerna är rätt stabila.
V Vedhuggarrn skrev:
Och ja, det är ett regelrätt köpeavtal skrivet med prissumma och allt.
Är det här hembudsavtalet del av köpeavtalet, eller ett avtal vid sidan om. Jag gissar på det senare då de inte borde fått lagfart med det i köpeavtalet, men det är ändå värt att kontrollera.
V Vedhuggarrn skrev:
Men det verkar på alla svar som att hon inte kan krångla på det sätt hon försöker i alla fall.
Det är ju hennes egendom, så hon kan förstås krångla bäst hon vill, men min bedömning är att hon inte måste pga. avtalet.
V Vedhuggarrn skrev:
När man lite försiktigt har pratat med henne om det har hon nämligen dragit det dokumentet och att hon har haft en jurist att titta på det som har sagt till henne att om hon vill sälja sin del så måste hon först gå till alla levande släktingar och fråga om det är ok vilket hon tyckt vara för omständligt så då har hon bara struntat i det.
Det är ju inte en orimlig hållning om hon fått det rådet. Även om jag tycker att rådet saknar legal grund.
V Vedhuggarrn skrev:
ag tackar för alla svar, får läsa på lite i jordabalken själv innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra!
👍
 
  • Gilla
Vedhuggarrn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.