PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Rent spontant så tänkte jag tvärtom - om jag isolerar golvbjälklaget så hindrar jag varm luft underifrån att komma upp till kallvinden. Som det är nu så värms kallvinden upp av rummet under pga dålig isolering. Så i min värld borde rummet under bli varmare (pga taket blir bättre isolerat) och kallvinden bli kallare eftersom det inte finns isolering i yttertaket. Men jag kanske har helt fel?

Mvh,
C
Nej helt rätt, det blir alltså kallare på vinden och därmed också högre relativ fuktighet däruppe. Framförallt blir det ett problem om det inte är tätt mot undervåningen och du har ett övertyck i huset, då tränger fuktig luft upp och kondenserar och du får ev mögel.
Som ett litet skräckscenario så köpte jag ett hus där den föregående ägaren hade gjort just det, pangat dit 145mm mineraull rakt i bjälklaget. Resultatet efter ett par år var en vind hårt angripen av svartmögel (i princip helt svart) och diverse andra fina speciments. Som tur var var det ett hus från sent 1600 tal med bjälkar av guds nådes kärnvirke så det gick att rädda.

Men i dessa tider måste man isolera om man värmer upp på annat sätt än med egen ved.
In med mätutrustning på vinden först, innan du isolerar så du vet vilka värden du utgår ifrån.
Spraya hela vinden med mögelmedel, tex boracol eller liknande.
Jag skulle helst. bygga om till varmvind, men det är klart dyrare och jobbigare, dvs du isolerar mot takstolarna (luftspalt, vindpapp, isolering, duk).
Men om du skall isolera i bjälklaget så har du redan fått goda råd i tråden.
Men mät mät mät så vet du hur det fungerar eller vad du behöver göra ytterligare.
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.