PergolaChristian
Hej,

Amatör-husägare men försöker lära mig. Min kallvind ser ut såhär på några ställen. Misstänker att det är vitmögel, något med tränad öga som kan verifiera mina misstankar?

Om ja - är det spruta och skrubba med mögelfri-medel? Isoleringen är under all kritik så den kommer jag byta ut vilken jag vill tro kommer minska fukthalten som kan ha orsakat möglet.

Trätak med bjälkar, vinkelbild, stark belysning, skuggor, byggstruktur, inomhus, inga människor, oidentifierbart mörkt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 671385 Träbjälke och takbrädor i dunkelt rum med spindelnät, belyst av ficklampa eller mobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träbjälke med möjlig mögel eller skada, underifrånperspektiv, dåligt upplyst, struktur och detaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följdfråga: ska jag lägga plast på råspontsbotten innan jag lägger den nya isolering? Idag ligger bara isoleringsmatta utrullad rakt på råsponten (se bild nedan).
Mörkt vindutrymme med isolering, träbjälkar, några föremål på golvet, nattbild med ficklampsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt loft utrymme med isolering och träbjälkar belyst av ficklampa. Dustpartiklar synliga i ljusstrålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack folket!

Mvh,
C
 
påväxt ja men under hur lång tid? Kommit nyligen eller har ingen kollat de senaste decennierna? Ser ju ut att vara väldigt lite isolering neröver så på sätt och vis kanske det är ganska okej ändå. Lite påväxt är aldrig fel så men det viktiga är ju att det inte växer okontrollerat. Man behöver inte skrubba bort nåt om det är nåt som skett över lång tid. Försvinner förutsättningarna för påväxt ibland så dör det ut själv och det vita är då bara kosmetiskt. Inget som gör att det sprider sig och gör att det lättare växer igen.
 
Det vita kan vara kalkfärg eller annan färg från byggtiden också. Skrapa bort och bevaka. Plast/ångbroms/ångspärr kan redan sitta på undersidan av råsponten, har du koll? Vad ska du isolera med?
 
PergolaChristian
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det vita kan vara kalkfärg eller annan färg från byggtiden också. Skrapa bort och bevaka. Plast/ångbroms/ångspärr kan redan sitta på undersidan av råsponten, har du koll? Vad ska du isolera med?
Hej! Tack för svar. Har ej koll om plast finns på undersidan av råspont, misstänker nej då det inte varit så i andra delar i huset där det renoverats, men ska kolla - tack! Om det inte finns plast - ska jag plasta ovansidan råsponten då?

Jag tänkte isolera med 195mm stenull (Paroc). Har du bättre förslag? :)

Mvh,
C
 
Kolla vad som finns i undertaket först, kanske via en garderob om det finns. Det går att lägga ångbroms/ångspärr från ovansidan, du kan häfta fast den mellan takstolarnas ben. Hur stort är området? Ett alternativ är att blåsa in lösull, ca 30-40 cm.
 
Det är ganska sannolikt att du kommer öka fukthalten på vinden om du trycker dit närmare 200mm isolering i golvbjälklaget. Vinden blir kallare och fuktigare.
 
PergolaChristian
G guggen skrev:
Det är ganska sannolikt att du kommer öka fukthalten på vinden om du trycker dit närmare 200mm isolering i golvbjälklaget. Vinden blir kallare och fuktigare.
Rent spontant så tänkte jag tvärtom - om jag isolerar golvbjälklaget så hindrar jag varm luft underifrån att komma upp till kallvinden. Som det är nu så värms kallvinden upp av rummet under pga dålig isolering. Så i min värld borde rummet under bli varmare (pga taket blir bättre isolerat) och kallvinden bli kallare eftersom det inte finns isolering i yttertaket. Men jag kanske har helt fel?

Mvh,
C
 
PergolaChristian
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla vad som finns i undertaket först, kanske via en garderob om det finns. Det går att lägga ångbroms/ångspärr från ovansidan, du kan häfta fast den mellan takstolarnas ben. Hur stort är området? Ett alternativ är att blåsa in lösull, ca 30-40 cm.
Har tittat nu - ingen plast. Gips rakt på råspont. Området är 60m2. Hade också tanke med lösull men tänkte spara in arbetskostnaden genom att köra vanlig stenull som jag kan lägga själv.

Mvh,
C
 
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Rent spontant så tänkte jag tvärtom - om jag isolerar golvbjälklaget så hindrar jag varm luft underifrån att komma upp till kallvinden. Som det är nu så värms kallvinden upp av rummet under pga dålig isolering. Så i min värld borde rummet under bli varmare (pga taket blir bättre isolerat) och kallvinden bli kallare eftersom det inte finns isolering i yttertaket. Men jag kanske har helt fel?

Mvh,
C
Delar av det du säger är helt rätt. Det blir varmare inne, kallare på vinden.

Men det är relativ luftfuktighet som ger mögel.
Och den ökar när temperaturen sjunker givet samma fuktmängd i luften.

Så kallare vind med samma fukttillskott ger högre relativ luftfuktighet.

Så man ska vara försiktig när man tilläggsisolerar, men du ser ju knappt ut att ha någon isolering.
Så lite till bör ju gå, men mät och inspektera efter isolering. Och fundera på ångbroms när du ändå har så lätt att komma åt innertaket..
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tycker du ska köra med ångbroms uppifrån och sedan 30-40 cm lösull, typ ecofiber som kan buffra lite fukt. Du kan spruta in detta själv med hjälp av en vän, tar max 1 dag. Ofta kan man hyra/låna en maskin från leverantör av lösull.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
PergolaChristian
O [old rusty] skrev:
Delar av det du säger är helt rätt. Det blir varmare inne, kallare på vinden.

Men det är relativ luftfuktighet som ger mögel.
Och den ökar när temperaturen sjunker givet samma fuktmängd i luften.

Så kallare vind med samma fukttillskott ger högre relativ luftfuktighet.

Så man ska vara försiktig när man tilläggsisolerar, men du ser ju knappt ut att ha någon isolering.
Så lite till bör ju gå, men mät och inspektera efter isolering. Och fundera på ångbroms när du ändå har så lätt att komma åt innertaket..
Tack för infon, då är jag helt med dig. Precis som du säger är det knappt någon idag. Någon form av trött glasfibermatta som inte är tjockare än ca 8cm. Med ångbroms så är du i samma bana som @Jonatan79, dvs att ångbromsen läggs ovan råsponten och därefter isolering? Delar du även uppfattning om att lösull är bättre än stenull pga fukt?

Mvh,
C
 
PergolaChristian
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker du ska köra med ångbroms uppifrån och sedan 30-40 cm lösull, typ ecofiber som kan buffra lite fukt. Du kan spruta in detta själv med hjälp av en vän, tar max 1 dag. Ofta kan man hyra/låna en maskin från leverantör av lösull.
Tack, ska kolla upp lösull! Var ej varse om att man kunde hyra maskinerna själv! Tolkar jag dig rätt att du inte tycker stenull är en bra idé mtp förutsättningarna/förhållandena?

Mvh,
C
 
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Tack, ska kolla upp lösull! Var ej varse om att man kunde hyra maskinerna själv! Tolkar jag dig rätt att du inte tycker stenull är en bra idé mtp förutsättningarna/förhållandena?

Mvh,
C
Precis, alltid bättre med "naturmaterial" på en vind om du frågar mig.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nu då du ändå är där uppe och har dig så kan du passa på att stoppa dit en sensor som mäter både temperatur och luftfuktighet & stoppa den på vinden.
Då har du lite bättre koll på hur vinden mår
Har du hemma automation så ta en sådan sensor eller så köper du en väder station (finns billiga på biltema) som har minst en utedel. (biltemas klarar upp till 3 utedelar)

Sen kollar du av mot denna lathund.
Svensk text om mögeltillväxt risk baserat på relativ fuktighet, diagram med temperatur och dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rolf B och 1 till
  • Laddar…
PergolaChristian
M MrDizzy skrev:
Nu då du ändå är där uppe och har dig så kan du passa på att stoppa dit en sensor som mäter både temperatur och luftfuktighet & stoppa den på vinden.
Då har du lite bättre koll på hur vinden mår
Har du hemma automation så ta en sådan sensor eller så köper du en väder station (finns billiga på biltema) som har minst en utedel. (biltemas klarar upp till 3 utedelar)

Sen kollar du av mot denna lathund.
[bild]
Hej! Bra förslag. Har en sån sensor, uppmätt idag till 61% fuktighet på 12 grader temp. Ska låta den gå i en vecka och kolla genomsnittet. Har varit en torr dag idag, när regnet faller 5 dagar i sträck ser det kanske annorlunda ut.

Mvh,
C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.