mrmatroy mrmatroy skrev:
Ok, så den skulle lagt av vilket som?

Så med andra ord behöver jag inte ta detta vidare någonstans utan bara lösa problemet på egen hand?
Helt rätt. Värmer den inte vattnet längre eller vad är det för fel på den? Troligtvis räcker det med att köpa ett nytt värmeelement, finns bland annat på Reservdelar och tillbehör till varmvattenberedare - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Helt rätt. Värmer den inte vattnet längre eller vad är det för fel på den? Troligtvis räcker det med att köpa ett nytt värmeelement, finns bland annat på Reservdelar och tillbehör till varmvattenberedare - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
Jag beställde hem en termostatbegränsare, antar att det är den som gett sig.

Men ja, den värmer inte vattnet.
Vattnet frös även när det var som kallast, då kanske man ska stänga av varmvattenberedaren?

Tack för hjälpen!
 
A
Jag hade gissat på värmeelementet i varmvattenberedaren, inte termostaten. Det är mer eller mindre förbrukningsartiklar.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag hade gissat på värmeelementet i varmvattenberedaren, inte termostaten. Det är mer eller mindre förbrukningsartiklar.
Ok, får klicka hem ett sånt med.
Termostaten drunknade i vatten när jag tog bort elementet så var de inte sönder då såt det nog sönder nu, haha
 
Egen brunn ger alltid viss smuts i beredare, speciellt över tid.
Vet inte hur många beredare jag plockat bort där det sista som kommer ur är brun/roströdfärgat och det är öven i de kommunala näten. Så jag tror det är tillfälligheter att beredaren gett upp just nu.
Vid ett utbyte så försök montera in ett förfilter på inkommande vattenledning, då har du garderat dig bättre mot smuts i VVB
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Egen brunn ger alltid viss smuts i beredare, speciellt över tid.
Vet inte hur många beredare jag plockat bort där det sista som kommer ur är brun/roströdfärgat och det är öven i de kommunala näten. Så jag tror det är tillfälligheter att beredaren gett upp just nu.
Vid ett utbyte så försök montera in ett förfilter på inkommande vattenledning, då har du garderat dig bättre mot smuts i VVB
Ok, tack så mycket för svar!
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Vattnet frös även när det var som kallast
När man får en ispropp så brukar det lossna mycket skit från rören.
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Det är inte lite smuts vi pratar om.
Nej det är självklart en dubbel missupfattning.
Vid avloppsrörläggningen till trekammarbrunnen så fick de in lite jord i de grova 110mm avloppsrören, och svarade på på din fråga till just det.
Men du menade varför vattnet var brunt i vattenkranen.
Det beror på att det i vattenslangarna och varmvatten beredaren lagrats skit under alla år som släpper extra mycket vid all inkoppling,
Fråga din närmaste rörspolfirma och sätt sedan efter rensning ett förfilter på inkommande vatten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag var med om något liknande när vi bytte pump till vår brunn, den nya pumpen är betydligt starkare så det åkte med lite allt möjligt skit som satte sig i silarna och blev lite trögt. De släppte dock efter någon vecka (eftersom jag var för lat att rensa dem).

Skulle gissa att din VVB helt enkelt gått sönder eller att det fick bägaren att rinna över med det extra slasket som kom med nu för dig. :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Hej!

För några månader sedan så grävde och installerade ett företag en trekammarbrunn här.

När dom var klara så var vattnet helt brunt ett tag, jag påpekade detta och fick svaret "Det kan ha läckt in lite jord när vi skarvade rören"

Vattenkranen blev med tiden väldigt trög och nu har varmvattenberedaren gett sig också.
När jag öppnade varmvattenberedaren kom det ut en massa brunt, skitigt, jordigt vatten som jag anser kan vara en bakomliggande orsak till varför varmvattenberedaren slutat fungera.

Vad bör jag göra?
Kan en varmvattenberedare gå sönder om vattnet är skitigt?
Vem ska stå för kostnaden?

Hjälp mig innan jag gör något förhastigt beslut och blir idiotförklarad.

Tack på förhand!
Mvh
Hej ibland när man rör gamla slangar kan det lossa massa skit en beläggning från insidan. Jag har sett så mycket skit i gamla slangar oftast kalk avlagringar så man undrar hur vatten kvaliteten har varit .
Angående varm vattenberedaren är den gammal så kan den ha rostat sönder om inte offeranoden har byts. Kontakta firman
Men kolla först också hur gammalt system är. Låter i mina öron orimligt att så mycket jord har kommit in men vem vet? Endast vvs montören
 
Vad har du för brunn? Är den borrad eller grävd? Om den är grävd finns det skit/slam på botten?
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Det bruna vattnet har försvunnit.

Men allt jord och grus som har kommit in, mycket av det har ju lagt sig i varmvattenberedaren och nu är den trasig.
Det Du har i VV-beredaren är sannolikt kalkavlagringar, inte jord.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.