Börja med att skaffa en kraftigare pump som orkar med, en dränkbar pump är egentligen inte så bra, framförallt inte om man ska ha tryck uppåt.
Då kan man ju sedan börja att se varifrån vattnet kommer.

Det var inte en pumpbrunn som var där just pga den höga grundvattennivån, det händer ju att man installerar en pump för att pumpa ut vatten, 1,3 meter känns ju annars ganska lite för en grävd brunn?
 
Två frågor till TS:

Började vatten komma upp när du tog bort cementringen? Eller när du högg upp betonggolvet?
Om du stänger av pumpen, stiger vatten då bara till en viss nivå eller hur högt som helst?
 
Tycker det verkar solklart att det är en pumpgrop och inte en brunn, sen att den skulle va kopplad till husets vvs får vi nog se bild på gärna.
 
Pumba skrev:
Det var inte en pumpbrunn som var där just pga den höga grundvattennivån, det händer ju att man installerar en pump för att pumpa ut vatten, 1,3 meter känns ju annars ganska lite för en grävd brunn?
1,3 m djup brunn i en källare ger ca 2,5-3 m djup från markytan.

Min far handgrävde en brunn på deras tomt för ca tio år sedan, vattenytan är ca 1 m under markytan och botten på brunnen är ca 2-2,5 m under markytan. Dom kan låta bevattningspumpen gå några timmar innan brunnen blir "torr"
 
Stefan N skrev:
Tycker det verkar solklart att det är en pumpgrop och inte en brunn, sen att den skulle va kopplad till husets vvs får vi nog se bild på gärna.
Han har ju tagit bort brunnen och kopplat till kommunalt.
 
Rickard Pettersson skrev:
Hej! Har för ett tag sen köpt ett billigt hus med en grävd brunn i källaren, det stack upp en cementring ur golvet ca 50cm ovh brunn är 1,3m djup sen va hydroforpump inkopplad med slang ner och sen in i husets vvs,

Har tagit bort denna brunn, har kommunalt vatten nu och tryckavlopp.

Nu till mitt stora problem , har bilat upp golvet för det rinner en flod under golvet, har dränkbar pump på 24/7 som pumpar bort vattnet, kommunen har en ledning över vår tomt men denna är tydligen hel enligt dom själva, ca 3,5m från vår källare, och har gjort vatten prov men inget konstigt där iaf, men kan verkligen grundvatten stiga så snabbt??? Så man ser att det rinner?? Har hållt på med detta länge nu men börjar tröttna, jätte tacksam för alla tips man kan få
Hur mycket vatten pumpar pumpen per minut eller timme? (på mitt skepp har jag har fyra fast installerade dränkbara pumpar och två lösa som kan användas i nödfall, den minsta pumpar ungefär en liter per minut, dom största 1/4 kubikmeter per minut och pump...)
Vart pumpar vattnet till? Kommunens dagvatten eller din egen tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.