Hej! Har för ett tag sen köpt ett billigt hus med en grävd brunn i källaren, det stack upp en cementring ur golvet ca 50cm ovh brunn är 1,3m djup sen va hydroforpump inkopplad med slang ner och sen in i husets vvs,

Har tagit bort denna brunn, har kommunalt vatten nu och tryckavlopp.

Nu till mitt stora problem , har bilat upp golvet för det rinner en flod under golvet, har dränkbar pump på 24/7 som pumpar bort vattnet, kommunen har en ledning över vår tomt men denna är tydligen hel enligt dom själva, ca 3,5m från vår källare, och har gjort vatten prov men inget konstigt där iaf, men kan verkligen grundvatten stiga så snabbt??? Så man ser att det rinner?? Har hållt på med detta länge nu men börjar tröttna, jätte tacksam för alla tips man kan få
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst kan det vara grundvatten. Har ni slutat använda brunnen kan ju den också bli överfull...
 
anders07 skrev:
Visst kan det vara grundvatten. Har ni slutat använda brunnen kan ju den också bli överfull...

Men kan den vara överfull när man pumpar hela tiden? Har pumpat i ca 5månader nu konstant
 
harry73
Kan mycket väl vara kommunens ledning som läcker
 
Men aj va vatten du har! När du har pumpat 5mån konstant och nivån inte sjunkit så låter det lurigt. Men grundvattennivån kan å andra sidan vara hög. Hur länge har vattnet nått den nivån och vet du något tillfälle det inte varit vatten där?

Vet du vart den kommunala vattenledningen går? Det kan vara lite bra att kolla upp ev läcka, men den kanske inte går på din tomt?

Ingen möjlighet att hävda dolt fel mm?
 
harry73
Du skriver att den borttagna brunnen hade en cementring med kant 50 cm över källargolvet. Ser jag bilden av din källare med vatten i, står det max 10 cm vatten i källaren.
Nu har du bilat upp golvet som gör att vattnet forsar in och du pumpar kontinuerligt för att sänka grundvattennivån under huset.

Nu undrar jag:
- Hur fuktig var källaren innan du tog bort brunnen
- hur fuktig var källaren innan du bilade upp golvet
- Har du dränering runt huset och hur ser den ut (funkar den?)
- Fanns det en golvbrunn i källaren som togs bort eller slutade fungera i samband med anslutning till kommunal avlopp?
- Hur ser området ut (kuperad, rullstensås, sänkmark, lera, sand, strandtomt, mm.)

Kan man täta källargolvet så mycket som möjligt, göra en pumpbrunn med dränkbar pump för att ta bort eventuellt läckage och installera avfuktare för att få ner fukten?
 
Dolt fel? Hur tänkte du då Mogg?

Han har ju köpt ett billigt hus med en grävd brunn i källaren.
Och har senare själv tagit bort delar av brunnen.
 
sune73 skrev:
Dolt fel? Hur tänkte du då Mogg?

Han har ju köpt ett billigt hus med en grävd brunn i källaren.
Och har senare själv tagit bort delar av brunnen.
Jag är fundersam på om han köpt huset när det var en massa vatten i det, utan det måste ha kommit efteråt. Är inte hemma på alla juridiska termer, men min fråga var om TS kunde hävda dolt fel eller något. Såsom jag tolkade TS har han bilat upp just för att det fanns en massa vatten, inte att det blivit mer efter att han bilat. TS skrev att vattennivån ökat. Förstod du nu, sune?
 
harry73
Dolt fel verkar vara långsökt, men jag undrar var vattnet kommer ifrån. Kanske kommunen eller grannen är ansvarig
 
TS, vilken nivå höll brunnen innan inkoppling till kommunalt VA?
Brunnens djup, 1,3m, är det från betongringens överkant eller från golvets överkant?

Jag har en kollega som bor uppe på en kulle, han borrade för bergvärme för några år sedan, nu när han tittat ner i borrhålet så står vattnet ca en meter under markytan, gatan (vändplan) utanför fastigheten ligger 1,5-2 m under markytan vid borrhålet, gatan sluttar nedåt och där korsningen är ligger ytterligare 2 m lägre. Så ja grundvattnet kan stå högt upp på vissa ställen och lägre på andra ställen
 
harry73 skrev:
Dolt fel verkar vara långsökt, men jag undrar var vattnet kommer ifrån. Kanske kommunen eller grannen är ansvarig
Ja, det är i och för sig långsökt. Det håller jag med om. Ville bara föra fram frågan om det är något fel i köpet.

En tanke jag har är att gräva runt huset, dvs dränera. I sådant fall kan man se om det kommer onormalt mycket vatten in från sidorna. Men fråga är då hur djupt den kommunala vattenledningen ligger. Men är grundvattennivån såpass hög, så tjänar ingen dränering till heller.

Man får "felsöka" bakåt på något sätt och finna ut vart detta vatten kommer ifrån. När inträffade detta fel och vad gjorde man vid/i fastigheten närmast innan denna händelse?

Lider med TS och har inga konkreta förslag. :(
 
harry73
Mogg skrev:
En tanke jag har är att gräva runt huset, dvs dränera. I sådant fall kan man se om det kommer onormalt mycket vatten in från sidorna. (
Dränering kan mycket väl hjälpa. Framförallt om terrängen är kuperad och man kan använda dräneringen för att leda vattnet rund huset, men då ska det finnas en möjlighet att leda ut vattnet på ett lägre ställe på tomten.
Eller så kan man i samband med dräneringen täta jorden rund huset, så att det inte kommer så mycket vatten under huset. Rent tekniskt borde det gå att injektera tätningsmassa i jorden rund huset. Men för att kunna fundera över lösningar borde TS reda ut var vattnet kommer ifrån
 
Man hade väl inte grävt en brunn där för intet.
Om man har mycket vatten runt en gammal brunn, beror det sannolikt på att en vattenåder går just där. Hur riklig den är, kan variera stort. Men många gånger hinner inte en vanlig pump med. Vattenflödet är alltså större än vad pumpen hinner pumpa.
Kommunen hade aldrig låtit ett av sina rör stå och läcka.
 
harry73
AG A skrev:
Kommunen hade aldrig låtit ett av sina rör stå och läcka.
Kommuner eller va bolag brukar inte ha så många möjligheter att få reda på om en vattenledning läcker. I Malmö har en huvudledning läckt i kanske åratal utan att någon märkte det. Det blir först problem när vattenkvaliteten försämras för att vattnet kommer i kontakt med jordbakterier (men då ska det också mätas efter läckan) eller när det blir sänkhål för att jorden spolas bort, eller när vattnet forsar ut på vägen. Händer inget av det, kan det läcka väldigt länge.

Jag säger inte att det är så i TS fall, men det kan vara en möjlig förklaring
 
harry73 skrev:
Kommuner eller va bolag brukar inte ha så många möjligheter att få reda på om en vattenledning läcker. I Malmö har en huvudledning läckt i kanske åratal utan att någon märkte det. Det blir först problem när vattenkvaliteten försämras för att vattnet kommer i kontakt med jordbakterier (men då ska det också mätas efter läckan) eller när det blir sänkhål för att jorden spolas bort, eller när vattnet forsar ut på vägen. Händer inget av det, kan det läcka väldigt länge.

Jag säger inte att det är så i TS fall, men det kan vara en möjlig förklaring
Det har hänt att man missat läckor. Men de märker ganska snabbt om de mister tryck i en ledning. Särskilt större läckor. I detta fall krävs en ganska stor läcka, då det inte går att sänka vattennivån med pump. En så stor läcka borde även visa sig på andra delar av marken.

Sen beror det givetvis lite på vilken typ av rör det handlar om. Ett rör på över en meter i diameter, med ett enormt flöde kan givetvis läcka ganska mycket, utan att det märks hos kommunen. Men jag har svårt att tro, att ett sådant rör skulle finnas på TS mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.