byggankan skrev:
Just nu ligger gradminuterna på -1100 och det känns ju inte så bra. Tog en dusch vid lunchtid och sedan så har jag fyllt på diskhon för handdisk 2 gånger med varmt vatten. I övrigt så har det varit väldigt litet varmvattenuttag. Nu kör även elpatronen (det är väl den som är tillsatsen).

Kompressorn har 120 starter på en vecka...
Vi har -11 ute och 22 inne här. Gradminutrarna ligger på -200.
Kör ventilationen på 65% och värmekurva 5+2.

120 starter... Något är galet med ditt system... Får du några larm i infomenyn?
 
snillefille skrev:
Helt rätt att den ska gå mest hela tiden. Men den behöver inte avfrosta oftare än typ varannan var tredje timme enligt mina loggar.
Okej. min avfrostar typ varje halvtimme...men det är inte mycket som är rätt på den pumpen, Vad sägs om 3000kwh förbrukning på 6 veckor november+december? Och jag bor i Halland 2km från havet så medeltemperaturen låg på ca -4 grader. Redan vid temperaturer på någon plusgrad klarar pumpen sig inte utan eltillsats... 121m2 enplans och vi eldar flitigt i kaminen.....
 
Redigerat:
  • Gilla
ErMind
  • Laddar…
Inga larm. Däremot så är inte ventilationen injusterad så det kan u bidra. Nu står den på 50%.
 
jhenrikj skrev:
Okej. min avfrostar typ varje halvtimme...men det är inte mycket som är rätt på den pumpen, Vad sägs om 3000kwh förbrukning på 6 veckor november+december? Och jag bor i Halland 2km från havet så medeltemperaturen låg på ca -4 grader. Redan vid temperaturer på någon plusgrad klarar pumpen sig inte utan eltillsats... 121m2 enplans och vi eldar flitigt i kaminen.....
Right... Då kan den inte vara frisk. Jag klarar mig neråt -12 utan eltillsats. Har du senaste programvaran? Tydligen så avfrostar de äldre versionerna alldeles för mycket. Men det lär ju vara mer än så som är galet med den förbrukningen...
 
Kompressorstarterna är nu uppe i 149 stycken på knappt 8 dagar. Jag har de senaste dagarna undrat lite hur den hela tiden kan få fler och fler starter då gradminuterna verkar ligga mellan -600 till -900 och startvärdet är satt till -60 (har ändrat tillsatsen till -1000 då jag inte vill att den ska gå hela tiden, imohusklimatet är nu behögligt). Men nu när jag gick och kollade så stod kompressorinformationen på Startar trots att gradminuterna låg på ca -750. När jag kollade för ca 30 minuter sedan så stod den på kör och gradminuterna på ca -900. Varför stannar den och startar om utan att gradminuterna når gränsvärdet -60?
 
Nu såg jag att dte är ju avfrostningen som går igång hela tiden. Men jag ska ju ha senaste progeamvaran enligt Snillefille. Får nog kontakta Nibe direkt för att se hur man kommer till rätta med det.
 
snillefille skrev:
Jag hänger på båda forumen, det är det optimala.
Men jag håller med om att nivån är bättre här. ;)
Vilken version på programvaran du har ser du i Info-menyn -> Serviceinfo -> sista sidan.
Display Version heter den. Jag har version 1237, tror det är den senaste. Har du inte den så
skicka ett meddelande till mig så kan du få den.

Gick det bra att kolla/justera enligt flödesmätarna?

Förresten, har du fått ventilationen injusterad? Vad står fläkthastigheten på?
Har skickat PM till snillefilel men om han är på Bahamas eller liknande så kanske det är någon annan snäll person med senaste programvaran som kan återkomma till mig på PM med den senaste mjukvaran. Jag har 1096 vilken tydligen ska vara problematisk vad käller avfrostning.

Jag tänkte börja trimma in min anläggning nu när jag fått ventilationen injusterad. Sitter just nu med en jetmotor satt på 73% i pumpen men den verkar gå lite bättre än tidigare - dock har jag problem med att få värme på golven utom i tvättstuga och badrum som är rejält varma...
 
mabraham, jag maillar dig imorrn, sitter vid fel dator nu... Antar att du har klinker i tvättstuga och badrum och att det är därför du upplever dom som rejält varma. Parkett blir aldrig lika varm på ytan, så bara du har bra temp i alla rummen så är allt som det ska. Vår parkett blir inte varm trots att det är -20 ute, men värmen i rummen ligger på 22.

knepigt med dina avfrostningar byggankan. För många avfrostningar kan bero på olika saker. För låg fläkthastighet (pumpen får för lite luft att jobba med), testa att öka fläkthastigheten lite. Igensatt filter (eftersom du inte kört så länge så borde det ju inte vara fallet), testa att rengöra filtret i pumpen. Vad är tempen på frånluften? Vad har du för värde på "Referens lufthastighetssensor"? Både dessa finns i infomenyn -> Serviceinfo.
 
Temperaturen på frånluften är -10 grader. Referens lufthastighetssensor är 35, värde lufthastighetssensor är ca 32.

Om jag räknar antalet starter på den tiden som pumpen varit igång så ger det avfrostning ca 1 gång i timmen. Ska räkna hur många starter det blir det här dygnet nu för att se hur ofta det är egentligen. Det var ju många starter i början och nu så har jag tappat räkningen så det kanske inte är så ofta som jag upplever det längre.
 
Redigerat:
byggankan skrev:
Utetempen är runt 0 så jag tycker inte att dte borde vara några problem. Har en lista från LK om hur det ska justeras men där står det att de flesta ska justeras 0,75 och de långa 5. Enligt kontakt med LK så är det antalet varv från stängt men det går ju bara att vrida 0,75 varv mellan helt stängd och helt öppen så nu väntar jag på ytterligare svar från dom. Har hur som helst justerat ner dom till hälften.

Känns ju bra i alla fall att slingan inte är för kort, det är ju ingenting som går att ändra.
Är du och skruvar på rätt ställe?

Du ska inte skruva på de stora vreden (som går att vrida ungefär 0,75varv) utan på de små insexskruvarna som sitter under små röda plastlock. (Går att skruva ett flertal varv).

Så är det på våra LK gv-fördelare iaf. men jag kan ju ha missförstått dig på något vis, de där visarna som du pratar om har vi inte.
 
Låter som att du har dåligt flöde på frånluften. Jag själv har 175 på referens lufthastighetssensor. Är dina väggventiler öppna? Och kolla luftfiltret.
 
Jesca_j skrev:
Är du och skruvar på rätt ställe?

Du ska inte skruva på de stora vreden (som går att vrida ungefär 0,75varv) utan på de små insexskruvarna som sitter under små röda plastlock. (Går att skruva ett flertal varv).

Så är det på våra LK gv-fördelare iaf. men jag kan ju ha missförstått dig på något vis, de där visarna som du pratar om har vi inte.
Jag var inte på rätt ställe. Rörmokaren hade ju inte mycket rätt, det var han som sa att det styrdes på returen. Men jag tog kontakt med LK och letade rätt på en nyckel (hade inte fått med någon) så nu har jag justerat enligt flödesanvisningarna. Temperaturen har blivit bra nu också.
 
Vifa1 skrev:
Låter som att du har dåligt flöde på frånluften. Jag själv har 175 på referens lufthastighetssensor. Är dina väggventiler öppna? Och kolla luftfiltret.
Alla ventiler är inte öppna. Har luftspalter i fönstrena och vi har inte monterat de delarna på utsidan än så det känns som att det kommer in så väldigt mycket luft och blir kallt om vi öppnar alla helt(det drar rätt ordentligt från dom även när de är stängda). Luftfiltret borde vara bra eftersom att pumpen är ny. Jag ska avvakta nu och se hur mycket starter det blir det här dygnet. Borde väl vara 10 +/- 2 st om det ska vara avfrostning varannan till var tredje timme.
 
snillefille skrev:
mabraham, jag maillar dig imorrn, sitter vid fel dator nu... Antar att du har klinker i tvättstuga och badrum och att det är därför du upplever dom som rejält varma. Parkett blir aldrig lika varm på ytan, så bara du har bra temp i alla rummen så är allt som det ska. Vår parkett blir inte varm trots att det är -20 ute, men värmen i rummen ligger på 22.
Kanon - tackar!

Angående tvättstuga och badrum så har vi klinker och upplever dessa varamare (på golvet). Det är förväntat. Det som inte är förväntat är att dessa rum känns 2-3 grader varmare, minst. Jag har också klinker i hall och kök med dessa är inte varma - dock 22 grader i huset enligt innegivaren.
 
byggankan skrev:
Referens lufthastighetssensor är 35, värde lufthastighetssensor är ca 32
32 på lufthastighetssensorn... Där har du nog problemet. Pumpen får för lite luft att jobba med. Min ligger kring 135. Om pumpen får för lite luft så kyls avluften ner, till neråt -15 mest hela tiden, och då ökar antalet avfrostningar.

Men jag hajjar inte riktigt varför den får för lite luft. Så lite bör det inte vara vid en fläkthastighet på 50%. Om inte filtret är igensatt, och det bör det ju inte vara... Konstigt. Är det bra sug i alla frånluftsventiler? Eller har du stopp i ventilationsrören... :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.