B BSOD skrev:
Det där gräver man ju inte bort i brådrasket för hand.

Jag hade nog försökt hitta en lokal grävare.

Alternativt döda syrenen nu och ge sig på rötterna om 3år för hand, när de ruttnat en hel del på plats, och hoppas läget med stödmuren inte försämrats under tiden
Ja, efter lite funderande på sätt att få bort syrenerna börjar jag luta åt att anlita en grävare, vågar inte provocera min rygg för mycket vid 75 års ålder.
 
En grävare kan koppla på vid roten och då dra upp allt. Annars sätter hen smalskopan i rotsystemet och drar den vägen, tar nog bara några timmar för att rensa upp, om hen får lägga massorna direkt ovanför eller på sidan om. Det kan sitta hårt om dom är riktigt gamla och ett grovt rotsystem bruka vara under.
 
J jonaserik skrev:
En grävare kan koppla på vid roten och då dra upp allt. Annars sätter hen smalskopan i rotsystemet och drar den vägen, tar nog bara några timmar för att rensa upp, om hen får lägga massorna direkt ovanför eller på sidan om. Det kan sitta hårt om dom är riktigt gamla och ett grovt rotsystem bruka vara under.
OK, låter bra, blir bästa lösningen tror jag. Finns det ingen risk att grävaren ska " stöta till" muren och den kan ramla. Svår fråga kanske, men om grävaren måste gräva ända ner till murens botten, är det risk att muren blir ostadig eller kan ramla?
 
Det behöver inte grävs ner till botten, bara max 50 % av höjden och då står den kvar, se bara till att det finns min ca 1 meter fritt bakom för att kunna jobba. Sen sätts vinkeljärnen på plats och sprickan gjutes igen. Efter det så återfylls det bara. Utan rötter 😉
 
Det låter superbra! Stort tack för dina fina råd, börjar i vår med detta!
 
Om arbetet ändå ska utföras så bör hela muren friläggas och åtgärda orsaken innan annan åtgärd. Med tanke på sprickans utseende ligger orsaken djupare än halva höjden.
 
Tack för ditt svar, det ligger mycket i vad du säger, de kraftigaste rötterna från syrenerna ligger ju troligtvis långt ner mot muren, men största sprickan på muren är ju ändå på den övre halvan. " Grävaren" kanske får avgöra hur djupt han ska gräva? Jag är ju amatör på området!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.