Hej Vi kan väll börja med och fråga.Har du inget rött kärl i tvättstugan som sattes dit i samband med värmepumpen monterades (slutet system).Vad är det för värmepump du har.Om du kan så ta gärna kort på anläggningen.Svar ja om du stänger tur och retur till ditt system så släpper du på trycket(det vattnet som finns i ditt expansionskärl) så kommer ditt kärl bli trycklöst.När du pumpar i luft så ska du ha en separat tryckmätare och inte kolla på systemtrycket det ökar sedan när du fyller på systemet som du brukar göra när du fyller på systemet till 1.0bar.Annars är det rätt uppfattat.
 
Redigerat:
Hempularen, det var just därför jag trodde det var en läckande shunt...
Då går det tillfälligt att få upp trycket, men det sjunker ner igen så fort man slutar fylla på...
Och då brukar det ju rinna ur skvallerröret o andra sidan...
 
Hempularen:
Jo, det röda expansionskärlet i tvättstugan är identifierat, mycket riktigt hittade jag ventilen du skrev om också.
BVP:n är en IVT Greenline från 2006. Den ser ut så här på ovansidan (det gråa uppe i övre vänstra hörnet är strömbrytaren):

BVP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hempularen skrev:
Men du kan aldrig få 0,8 kg tryck i systemet om du har ett öppet expansionskärl. Frågan är hur högt upp kärlet sitter, för du få ungefär 0,1 Bar per meter i höjd mellan punkten där mätaren sitter och vattenytan inne i det öppna exp. kärlet. Så om inte ditt hus är ca 10m högt (upp till kärlet) så kan du aldrig få det trycket.

Vatten rinner ut någonstans från exp kärlet på vinden, ofta finns det dels ett skvallerrör som mynnar inne i huset någonstans, men även ett rör som mynnar ute på taket.
Aha! Det borde jag (och ffa diverse rörmokare som varit här) fattat från start!
Jag trodde inte att det liksom var så öppet :blushing:.

Då är det alltså inte det minsta konstigt att jag inte kan få upp trycket mer? Höjdskillnaden mellan tryckmätaren i tvättstugan (som sitter uppe vid taket) och expansionskärlet på vinden (som ligger strax över innertaket på övervåningen) torde vara 2,5-3 meter. Så det att det naturliga trycket ligger på 0,2 bar är ju rätt storleksordning. Och det sticker upp ett böjt rör på taket som mycket väl kan vara det du talar om.

Problem B löst, låter det som? Nästa gång jag lyckas få hit en rörmokare med lock och pock så låter jag helt enkelt koppla förbi slingan upp till expansionskärlet på vinden...

Ah, vilken lättnad! Även om det egentligen är problem A som är det mest skadliga så är det underbart att få stänga en puck som legat och gnagt och bidragit till dimmor runt anledningen till problem A. Tack, tack, tack!
 
Redigerat:
Har det hänt något nytt i ärende A eller B? Riktigt nyfiken...
 
Du säger att du ska kopplar bort bergvärmen när du ska elda i kökspannan.
Blir det slutna expansionskärlet också bortkopplat då?
Isåfall så får du inte koppla bort det öppna expansionskärlet.
 
JOW skrev:
Du säger att du ska kopplar bort bergvärmen när du ska elda i kökspannan.
Blir det slutna expansionskärlet också bortkopplat då?
Isåfall så får du inte koppla bort det öppna expansionskärlet.
Hmm...
Bra fråga! Alltså, jag ska bara stänga av bergvärmepumpen, inte stänga av några ledningar. Så jag TROR inte att jag kopplar bort det slutna expansionskärlet.
Men är för oerfaren för att säga säkert. Får ta det med den rörmokare det gäller...
 
fuselage skrev:
Har det hänt något nytt i ärende A eller B? Riktigt nyfiken...
Om vi tar det enklaste först, problem B.
Där verkar det ju som problemet är löst så tillvida att jag vet varför tryckfallet uppkommer, att det är det öppna expansionskärlet på vinden som inte tillåter högre tryck (se tidigare inlägg). Och att det inte beror på att vattnet rinner ut på något olyckligt ställe och bidrar till problem A.

Jag måste ändå ta hit rörmokare som nästa steg i mitt tillbygge och då får han ta bort expansionskärlet med. (Även om det inte är lätt. Jag kontaktade en rekommenderad VVS:are redan i somras och hörde mig för om uppdrag nu på slutet av året och det skulle gå så bra så. Men nu är det den vanliga visan med löften om att höra av sig som inte blir av. Jaja, det löser väl sig)

Problem A: Nu när jag kan utesluta problem B som en källa så tror jag mindre på att det är en läcka som orsakar problemet. Existerande teorier är att jag klantat mig med dräneringen eller att den invändiga tilläggsisolering jag gjort i tvättstuga och badrum orsakar kondens som rinner ner i grunden.
 
Jag kan ju visa uppbyggnaden av den del av grunden som har problem för att se om någon har en annan teori.

Det är alltså en envånings tillbyggnad från 50-talet som till skillnad från resten av huset inte står på berggrund utan någon sorts sandblandad jord.
Man kan inte krypa mellan "rummen" i grunden, och delen under badrummet är alltså ganska otillgänglig. Men det finns ett par enstaka ventiler emellan "rummen" så man kan t.ex titta in i badrumsdelen.

Ovanför planritningen över grunden finns en skiss av en abrovink jag gjorde vid dräneringen, en extrapolering av Isodräns anvisning av hur man ska gör när huset står på berg och man inte får ner dränröret under underkanten av muren.
Säkert en sån där överambitiös hembyggargrej men förhoppningsvis inte skadlig i alla fall.
Det är inte inritat, men det är 10 cm Isodrän utanpå grundmuren, dränrör nedlagt och dränerande singel runt dränröret etc.

Grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.