cillan
Ja det är precis de Pex-rören vi har men däremot är det inte såna stödhylsor som jag menar. Till väggbrickan ingår speciella stödhylsor för 15 mm Pex-rör. Det konstiga är att de inte går att trycka in dem så långt i rören så att de bottnar.

Du kan se både stödhylsa och väggbricka på den här länken.
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/Ka...ment/36139.pdf
 
cillan
Ser att min länk inte fungerar men #Stickan56# har lagt upp länken tidigare här under min fråga.
 
Krilleman
Om jag tolkar dig rätt så får du inte in stödhylsan på den "ribbade" delen. Den ska i botten! Och du kan inte byta ut dessa utan dom måste användas för att det ska täta!

Har du fasat av röret lite på insidan så det inte blir en så skarp kant? Går att göra med en vass kniv - Försiktigt!

Att du inte får vinkeln dit du vill är ett problem, gängan är ju som sagt inte lekande på brickan. Byt plats på vinklarna så kan det lösa sig. Någon gång har jag fått byta vinkeln helt då den inte gått att dra runt som jag ville. Och det läckte självklart om man backade den till "rätt ställe"...

Jag skulle ha rekomenderat en VA bricka istället, men det är lätt att vara efterklok!
 
Smal blå och röd rand har jag sett på Uponor, men de kanske finns på andra också.
 
# Tune. En vanlig försänkare? Men är det då inte risk att man försvagar röret så att det spricker upp? "Jag brukar" innebär det att du jobbar som rörmokare och gjort det här ofta?
Jag är ej rörmokare och har använt metoden med försänkare några ggr när jag hempulat. Risken att man ska skada röret så att det skulle spricka borde vara försumbar eftersom max en 1 mm av röret bearbetas.

# Tune. Det konstiga är att vi får in hela stödhylsan tills det är ca 5mm kvar - då är det tvärstopp trots att vi sprayat med silikonspray för att glatta upp röret lite.
Är rörbiten något böjd eller finns det någon ojämnhet på insidan av röret? Brukar inte vara så svårt att få i stödhylsorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.