cillan
Har ett litet dilemma och hoppas på att få hjälp här.

Vi köpte Mora väggbricka ( http://webbase.ostnor.net/Moraweb/Katalogdatabas/document/36139.pdf ) som vi skulle montera idag. Kom så långt så att vi kapade Pex-rören 21 mm från väggen och satte väggbrickan på plats. Men när vi kom till stödhylsan så tog det stopp. Fanns inte en chans att få in hela dess längd i pex-röret. Den stod ut ca 5 mm hur mycket vi än tryckte. Vad gör vi för fel? För den ska väl ner hela vägen så att den bottnar - eller?

Om vi nu inte klarar att få in den medskickade stödhylsan går det då att använda en vanlig stödhylsa för Pex-rör tillsammans med den öppna klämringen?

En undran till. När vi köpte väggbrickan sa de att det var lekande mutter på Moras väggbrickor men inte var det det inte. Den ser fast ut för oss iaf. Hur gör jag för att få vinkelkopplingen åt det hållet jag vill? Skruvar vi åt den på väggbrickan så pekar den ju rakt ner och där vill jag inte ha den.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta. Vill ju få det färdigt så fort som möjligt:rolleyes:
 
Kan du lägga upp bilder så blir det lättare att förstå.
 
cillan
Nu har vi satt dit tillfälliga ballofix så det blir lite svårt att ta bilder. Men väggbrickan ser du på länken jag skickade med inlägget.
Det borde väl kunna gå att få in stödhylsan med handkraft? Vi får in den till viss del men sen tar det totalstopp och då är det flera mm kvar till att själva stödhylshatten nuddar röränden.
 
Jag brukar applicera mer våld, läs hammare.
 
cillan
13th Marine. Men är då inte risken att man kan slå sönder röret längre in? Har du gjort så ofta eller bara någon enstaka gång?

Enligt Mora ska man ju lätt även kunna ta bort stödhylsan men den satt ju stenhårt redan när den inte gick in helt, hur blir det då om man hammrar in den.

Vad gör du för att få vinkelkopplingen åt rätt håll då jag iaf inte får till någon lekande mutter på väggbrickan. Det står att den ska åtdragas 1,5 till 2 varv efter ansättning. Menas det då att man med våld ska dra till den ytterligare något eller några varv efter det att man skruvat för hand så mycket det går?
 
Nu har jag själv inte gjort detta på installationer i vägg, och jag vet inte hur det ser ut hos er.

Men är ni osäkra så håll röret med en tång eller liknande och slå till "lätt" med hammaren, inte banka allt man kan =)
 
cillan
Hos oss sitter rören i väggen. Trångt som tusan om platset då rörisen satte dem nästan ända in i badrumshörnet mot ytterväggen.
Men banka lite lätt med en hammare kanske kan vara något. Om inte det skulle funka - går det då med vanliga Pex stödhylsor eller måste man ha de medskickade för att det ska bli tätt?

Hur göra med vinkelkopplingarna så att de pekar dit jag vill ha dem?
 
Oj jag missade att det var PEX, fick för mig att det var prisol, då vet jag inte om våldsmetoden fungerar tyvärr.

Vi får hoppas på att någon annan har ett bättre svar.
 
cillan
Jo det är Pex-rör så vi vill ju vara lite försiktiga så att inget händer med dem innanför väggen.

Hoppas verkligen att det finns någon här på forumet som haft samma problem och som kan tipsa om hur vi kan göra.

Tack för att du försökte hjälpa iaf. Ha en bra dag.
 
vad är det för PEX rör?
 
Jag har installerat dylika i våra badrum, och jag har för mig att det var ganska lätt att få in stödhylsan. Därför fundera jag på om ni kanske har ex. 16mm Pex istället för 15, fast just det felet borde ju ge att det går FÖR lätt att få in hylsan.
 
Jag brukar ta en vanlig försänkare, sådan som man har till vanliga skruvhål och köra några varv. Brukar gå lättare då.
 
cillan
# hempularen. Vet inte vad det är för märke på Pex-rören men de har ett vitt ytterhölje med en smal blå och en röd rand. Säger det något?

Vi trodde också att det kunde vara fel dimension men det står 15 mm på stödhylsans hatt.

# Tune. En vanlig försänkare? Men är det då inte risk att man försvagar röret så att det spricker upp? "Jag brukar" innebär det att du jobbar som rörmokare och gjort det här ofta?
 
cillan
# Tune. Det konstiga är att vi får in hela stödhylsan tills det är ca 5mm kvar - då är det tvärstopp trots att vi sprayat med silikonspray för att glatta upp röret lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.