W
kinglolle
Googla på Länsförsäkringar villahemförsäkring villkor. Du får då fram Villahemförsäkring villkor vh 09 så rimligtvis så är det dessa som gäller som "norm för alla Länsförsäkringsbolag" för inte kan det väl vara så att man lägger ut villkor på nätet som inte gäller. Jag är själv inte kund hos LF och kommer så aldrig heller att bli varken nu eller i framtiden,så mig kvittar det men jag tycker att andra presumtiva kunder borde få reda på vad som gäller hos bl.a. LF.men även hos andra bolag.
Jag släpper härmed detta ämne men du kan fråga LF vad de egentligen menar, för mig räcker den info som jag läst när det handlar om LF och skulle det var gamla villkor så är det skandal.
Ett rätt och riktigt utfört arbete i våtrum kommer inte att förorsaka skada beroende på utförandet utan endast på ev. fabrikationsfel när det gäller material.
 
Ytterst ovanligt att err RIR eller pexrör läcker, särskilt en bit in i skyddsslangen. Skulle tippa på att någon karvat gips eller nåt liknande och kört kniven i slangen. Alternativt att det gått till som Marlene så fint visar fast med kniv och man sedan ändrat sig vad gäller kapställe.

Provtrycka rören är värdelöst då det i 99% av fallen är kopplingarna som läcker. Ska man provtrycka kan man ju lika gärna testa hela rullen direkt så är man ju säker på den biten. Iom att där är en skyddslang så krävs bra mycket för att den inre slangen ska skadas såpass att den läcker.

Det finns även lömska aspekter med att trycktesta tex golvvärme då tex skruvar som man ovetandes sätter i slangen i början håller tätt tillslut rostar upp och det börjar läcka långt senare dvs trycktestning är inte ens det 100%

LF _vet_ jag ersätter ytskiktet om det är nygjort men såklart inte i 30 år gamla badrum. Det mesta avgörs faktist från fall till fall, LF gick däremot rätt fett back på sina försäkringar vad gäller hemförsäkring så det kan ju vara ändringar att vänta. Troligen går det mest på vilken värderingsman man får om jag får säga mitt.
 
Googlar du så får du det villkor för det bolag som är förinställt i din webbläsare alternativt det som ligger överst som söksträng. Normvillkoret finns ej utlagt och kommer aldrig bli heller däremot inkorporeras det som villkor hos länsbolagen. Det bolag du hämtat villkoren följer inte normen men de flesta andra gör det. Tog bara LF jämtland som exempel då de villkoren är rakt tagna från normen.

Ps jag behöver inte fråga LF vad de menar däremot kan jag rekommendera ev kunder kolla på deras villkor alternativt fråga och gå inte på några googlade utan gå via hemsidan. Notera att det är viktigt att välja ditt eget länsbolag när du går in på hemsidan så du får villkoren som gäller i ditt län då det kan vara/är olika....
 
v-g skrev:
Ytterst ovanligt att err RIR eller pexrör läcker, särskilt en bit in i skyddsslangen. Skulle tippa på att någon karvat gips eller nåt liknande och kört kniven i slangen. Alternativt att det gått till som Marlene så fint visar fast med kniv och man sedan ändrat sig vad gäller kapställe.
Jag vill förtydliga att jag tog en bild av vår röris nr 2 när han visar med sin tång hur han trodde att det gick till. Personligen har jag noll kunskap om att lägga rör och hur man knipsar av dem.
 
Nu har jag pratat med Micke och när han nämnde provtryckning hade han pratat om det första röret som läckte. Det var draget genom plattan och de här rören provtrycker han alltid innan betongen gjuts på.
 
W
Jag måste rätta mig själv! Dagens gällande villkor heter Villahemförsäkring villkor VH 10: från sidan 18 i gällande försäkringsvillkor Länsförsäkringar står att läsa se nedan, men hur tror ni de tolkar dem. Detta är det villkors häfte som delas ut när man frågar efter villkor för villahem

F.2.2. Läckage
Försäkringen gäller
För skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från:
• ledningssystem för vatten, värme eller avlopp (spillvatten),
• anordning ansluten till ovan angivna system, till exempel
tvättställ, disk- eller tvättmaskin, värmepanna, oljetank och
simbassäng,
• invändigt stuprör som uppfyller de krav som ställs på avloppsledning
(spillvattenledning),
• badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme inomhus
som har golvbrunn och som är byggt enligt de bygg- och
branschregler samt tillverkarens råd och anvisningar som
gällde vid byggnads- eller installationstillfället,
• kyl eller frys vid fel på dessa eller vid strömavbrott,
• vattensäng och akvarium; även skada på fiskar och växter
ersätts,
• oljefylld radiator samt brandsläckare.
Med byggregler avser vi Boverkets byggregler:
• Boverket, tel 0455-35 30 00, www.boverket.se
Med branschregler avser vi följande organisationers regler:
• AB Svensk våtrumskontroll, GVK tel 08-702 30 90,
www.gvk.se
• Byggkeramikrådet, BKR, tel 08-641 21 25, www.bkr.se
• VVS-företagen, tel 08-762 75 00, www.vvsforetagen.se

Försäkringen gäller inte för
• skada på ytskikt och tätskikt och dess anslutning till installationer
eller övriga byggnadsdelar som läcker och har orsakat
skada. Vid läckage genom ytskikt och tätskikt ser vi hela våtutrymmet
(väggar och golv) som en enhet,
• skada genom utströmning från dränerings- och dagvattensystem
eller stuprör (annat än som sägs ovan),
• skada genom att vatten vid regn, snösmältning eller högvatten
kommit ut ur avloppsbrunn eller avloppsledning, se dock avsnittet
F.2.3. Översvämning,
• skada på den installation eller anordning som läckt, se dock
avsnittet F.2.7. Skada på installationer och hushållsmaskiner,
• kostnaden för den utströmmade vätskan.
 
Redigerat av moderator:
Nu vet jag inte om du inte läser det jag skriver eller bara vill tolka det annorlunda av någon anledning. Jag brukar inte göra reklam eller på något sätt lovprisa varken enskilda bolag eller branschen i sig så jag tycker att du är aningens orättvis med ditt uttalande om att jag dillar precis som alla försäkringstjänstemän gör (enligt dig).

För övrigt är vi överrens om att man ska ringa sitt lokala länsbolag och kolla. Vet inte om du förstår det men kan säga det igen alla länsbolag väljer själv vad som skall ingå i sina villkor efter att normen har satts. Vissa följer normen rakt av men de flesta bolag gör lokala ändringar och lägger sedan ut sitt villkor på hemsidan. Därför blir det viktigt när man går in på www.lansforsakringar.se att välja länsbolag längst upp till höger på sidan så man får de villkor som gäller i sitt egna län.

Du har tagit VH10 för Halland och det stämmer helt den du har lagt upp. Huruvida Halland behåller sina villkor eller ej efter revision 2012 nu kan jag inte svara på men mycket håller på att göras om både hos bolagen men även hos BKR.

Här har du utdraget på t.ex villkoret i Jämtland och där ser du ganska tydligt skillnaden jag påtalar. Notera att detta finns i flera bolag självklart inte bara i lilla Jämtland. Här finns alltså inte friskrivningen om yt och tätskikt med utan tvärtom nämner man ersättning för läckage igenom våtisolering med en förhöjd självrisk

F.2.2. LÄCKAGE
Försäkringen gäller
För skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från:
• ledningssystem för vatten, värme eller avlopp (spillvatten).
• anordning ansluten till ovan angivna system, till exempel tvättställ, disk- eller tvättmaskin, värmepanna, oljetank och simbassäng
• invändigt stuprör som uppfyller de krav som ställs på avloppsledning (spillvattenledning)
• badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme inomhus som har golvbrunn och som är byggt enligt den byggnorm och de branschregler samt branschens råd och anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället [/FONT]
• kyl eller frys vid fel på dessa eller vid strömavbrott
• vattensäng och akvarium; även skada på fiskar och växter ersätts
• oljefylld radiator samt brandsläckare.

Vid läckage genom ytskikt och tätskikt ser vi hela våtutrymmet (väggar och golv) som en enhet.
Med byggregler avser vi Boverkets regler:
• Boverket, tel 0455-35 30 00, www.boverket.se
Med branschregler avser vi följande organisationers regler:
• AB Svensk våtrumskontroll, GVK, tel 08-702 30 90, www.gvk.se
• Byggkeramikrådet, BKR, tel 08-641 21 25, www.bkr.se
• VVS-företagen, tel 08-762 75 00, www.vvsforetagen.se

Försäkringen gäller inte för
•skada genom utströmning från dränerings- och dagvattensystem eller stuprör (annat än som sägs ovan)
• skada genom att vatten vid regn, snösmältning eller högvatten kommit ut ur avloppsbrunn eller avloppsledning, se dock avsnittet F.2.3. Översvämning
• skada på den installation eller anordning som läckt, se dockF.2.7. Skada på installationer och hushållsmaskiner
• kostnaden för den utströmmande vätskan.

Särskilt aktsamhetskrav
Du ska vidta åtgärder så att vattenledningar och anslutna anordningar inte fryser sönder när bostaden lämnas obebodd. Exempel på åtgärder är att:
• Vattnet ska stängas av.
• Innetemperaturen inte sänks för mycket. Den bör regelmässigt inte vara under 15°C. Alternativt ska vattensystemet tömmas.

Bestämmelser om hur ersättningen kan sättas ned (minskas) om aktsamhetskravet inte är uppfyllt finns i avsnittet [/FONT]M.8. Nedsättning av försäkringsersättning.

Särskild självrisk
Tabellen nedan visar självrisken på byggnad vid läckageskada.
Läckage genom våtisolering eller vid dess anslutningar till installationer eller övriga byggnadsdelar - 6000kr
Frysning - 6000kr
Annan orsak - 3000kr
 
Redigerat:
Jag vet inte om jag ser någon skillnad mellan dessa i praktiken....rätta mig om jag har fel, men säger inte dessa båda samma sak:

Alt1:
Försäkringen gäller inte för
• skada på ytskikt och tätskikt och dess anslutning till installationer
eller övriga byggnadsdelar som läcker och har orsakat
skada. Vid läckage genom ytskikt och tätskikt ser vi hela våtutrymmet
(väggar och golv) som en enhet,


Alt2:
• skada på den installation eller anordning som läckt,


Om inte tätskiktet utgör en installation som läckt har vi sannolikt ingen vattenskada, således säger alternativen i praktiken samma sak. Eller?¨



Kinglolle, ditt bidrag på forumet är högst välkommet och uppskattat och ska inte förväxlas med "dillande".
 
Redigerat:
Om det uppstår ett läckage genom våtisoleringen så ersätts skadan med 6000 kr i självrisk. Om det uppstår läckage genom en installation eller anordning så ersätts själva merkostnader eller merskadan men inte för skadan på själva anordningen. Alltså om en toalett läcker och det blir en skada trots att tätskiktet är utfört enligt de regler som gällde vid utförandet så ersätter man skadan inkl yt och tätskikt däremot ersätts inte den felande installationen (toaletten).

Friskrivningen för installation är alltså inte för själva tätskikt eller liknande utan för fast eller lös installation förutom det som räknas upp som att det ska ingå (såsom köksmaskiner etc)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.