Krilleman
D Deboerak skrev:
Ska köpa rör & rör koppling o fästa i säkerhetsventilen ovanpå.
??
Va?
 
Det är liksom bra om det finns ett avledningsrör från säkerhetsventilen ner till golvbrunnen så inte vattnet rinner ner genom värmepumpen och kanske skadar el- och elektronikkomponenter.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är liksom bra om det finns ett avledningsrör från säkerhetsventilen ner till golvbrunnen så inte vattnet rinner ner genom värmepumpen och kanske skadar el- och elektronikkomponenter.
Det jag menar . Ska köpa rör + koppling o fästa där. Har ett avlopp precis bredvid
 
Krilleman
J Josth skrev:
Det är liksom bra om det finns ett avledningsrör från säkerhetsventilen ner till golvbrunnen så inte vattnet rinner ner genom värmepumpen och kanske skadar el- och elektronikkomponenter.
Ja det är jag ju helt med på!

Men det är så dags nu…
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det är jag ju helt med på!

Men det är så dags nu…
Borde helt klart ha gjorts från början. Men inte jag som satte in den + bara bott i huset ett år. Inte tänkt på det innan nu.
 
J Josth skrev:
Ja det är säkerhetsventilen för värmevattnet. Går det hål mellan varmvattnet och värmevattnet blir det för högt tryck (vattentrycket) i värmesystemet och säkerhetsventilen öppnar. Prova att stänga inkommande kallvatten till värmepumpen och släpp ut övertrycket i värmekretsen. Om trycket då inte ökar igen är felet som misstänkt.
*
Liknande fel kostade mig en ny värmepump för några år sedan.
Det inträffar ibland små läckage i kopparrör. Ett stort företag med svepelektronmikroskop konstaterade att det berodde på en korroderad stålflis i kopparen. Fråga är om tillverkaren känner till orsaken. Jag misstänker att stålflisor kan hamna i koppargötet om någon i närheten slipat på stål med en rondel.
*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.