timmelstad skrev:
Jag ska inte försöka komma med några finlirskommentarer då jag inte har den kunskapen, men ska delge hur vi resonerade i vårt val.

Under våran köpprocess träffade vi representanter för både Trivselhus och A-Hus, samt tittade igenom deras standard och deras utbud. I slutändan valde vi ändå inte någon av de två, men det berodde mest på att husmodellen vi ville ha fanns hos en annan leverantör.

Min uppfattning är kortfattat att Trivselhus är mer yta och A-hus mer gediget. A-Hus uppfattade jag som att de hade mer rejäla hus, ordentligare, och Trivselhus sålde mer på yta, finish och annat finlir.

Jag vill även flika in vad jag fick förklarat för mig från andra säljare på andra bolag, i just diskussionen kring bergvärme kontra 750.. Det tar väldigt många år, om alls, att tjäna in den minskade förbrukning som bergvärme ger på den högre installationskostnad som den har. Och skulle kraven skärpas ytterligare framöver för ditt hus, säg vid ombyggnad eller annat, och du redan har bergvärme... tja, då sitter du liksom lite där.. om du förstår hur jag menar..

Vi valde därför i slutändan att satsa på ett rejält byggt hus med bra isolering och ordentliga materialval (trappans materialval t ex känns mer finish än säg väggar och tak kanske..) vilket mer bekräftar min uppfattning ovan, och valde sen en 750 till huset. Framtida utbyggnader, pool eller vad man nu kan tänka sig, ja då har vi alternativet med bergvärme att ta till den dagen istället..

Så utan att gå på känsla för huset, skulle jag definitivt slå ett slag för A-hus i det här fallet.
Har varit i ett Trivselhus idag och även i ett A-hus (Stocksund). Båda var mycket fina och det gav väl inte några direkta vinnare och förlorare i det racet.

Som du säger är nog "finish" lite mer av Trivselhus. De har mer i sitt std-utbud som är tillval hos de flesta, samt att allt som går att välja i std ifrån lister till olika badrumsmöbler, möbel i groventrén etc håller högre designklass än hos de andra. Så jag håller med dig om ditt resonemang.

Det ska bli intressant att få offerterna i veckan, och förhoppningsvis finner vi lite mer svar där åt vilken riktning det lutar.

Något som är bra är att båda som byggt Trivselhus och A-hus är väldigt nöjda med entreprenörerna i båda fallen. :)
 
Vi stod inför precis samma beslut för ett år sedan. Vi valde mellan Trivselhus och A-hus. Efter att ha sett båda tillverkarnas konstruktioner föll valet på A-hus. Som andra i den här tråden har påpekat känns det ju helt klart bättre att satsa på en välisolerad konstruktion istället för att bara slänga på bergvärme för att klara de nya reglerna... Dessutom tyckte vi att Trivselhus hade satsat på lite onödigt dyr inredning i t ex kök och badrum. A-hus standard ligger perfekt tycker vi.

Vårt hus är nu nästan klart och jag är mycket nöjd med A-hus som leverantör!

Lycka till!
 
snillefille skrev:
Vi stod inför precis samma beslut för ett år sedan. Vi valde mellan Trivselhus och A-hus. Efter att ha sett båda tillverkarnas konstruktioner föll valet på A-hus. Som andra i den här tråden har påpekat känns det ju helt klart bättre att satsa på en välisolerad konstruktion istället för att bara slänga på bergvärme för att klara de nya reglerna... Dessutom tyckte vi att Trivselhus hade satsat på lite onödigt dyr inredning i t ex kök och badrum. A-hus standard ligger perfekt tycker vi.

Vårt hus är nu nästan klart och jag är mycket nöjd med A-hus som leverantör!

Lycka till!
Ja, alla verkar tämligen eniga i den här tråden. :)

Har även idag pratat med energirådgivaren på kommunen som också tyckte likadant att det var bättre prioritera "skalet".
Kommer ni provtrycka ert A-hus? De gör det väl inte standard vad jag förstått, men det vill jag absolut ha med om vi väljer dem.
 
Microkatten
blizzet skrev:
Ja, alla verkar tämligen eniga i den här tråden. :)

Har även idag pratat med energirådgivaren på kommunen som också tyckte likadant att det var bättre prioritera "skalet".
Pratade med en konstruktör för ett tag sedan, som hade synpunkten att isolera väggarna ytterligare ger minimal vinst, så det är bättre att satsa på värmesystemet.

Frågar man 10 personer i husbranschen så får man 11 olika uppfattningar... :@
 
Microkatten skrev:
Pratade med en konstruktör för ett tag sedan, som hade synpunkten att isolera väggarna ytterligare ger minimal vinst, så det är bättre att satsa på värmesystemet.

Frågar man 10 personer i husbranschen så får man 11 olika uppfattningar... :@
Haha, ja där bröt du ju trenden i denna tråd. Det är som du säger, man kan få en massa olika svar, så därför har jag varit förvånad än så länge att det fram tills nu höll sig likvärdiga åstikter.

Det är väl egentligen inte bara isoleringen, utan helheten i deras konstruktion med råspont på taket, osb-gips innanför vanliga gipset etc. också man får väga in som rejälare.

Det trista med det är ju att man inte "ser det". Inuti har jag uppfattningen av att jag vi kommer att få det finare med Trivselhuset utan pristillägg, samt då bergvärme.

Det känns som att det nu i slutändan blir priset, vad man tycker om säljaren, och inte minst själva husen i sig själva när jag fått de ritningarna/förslagen som kommer att avgöra.

När det gäller FLVP så kan man viss få ett pollenfilter/miljöfilter till FLVP, men antar att det inte är jämförbart med FTX precis?

Fjärrvärme kostar 29000kr i anslutningsavgift plus installation, så gissningsvis runt 50 totalt plus ev. FTX. Kommunen undersöker just nu om jag kan få det till just min tomt, och då kanske det är ett alternativ i A-hus fallet.

Tack alla hittills!
 
knauer skrev:
MAn ska också komma ihåg att nuvarande BBR16 regler kommer inom en nära framtid att skärpas ytterligare. EU direktiv fastslår att man senast år 2020 enbart får bygga hus med energiförbruknning enligt passivhus. Flera europeiska länder har bestämt att införa denna standard redan år 2015.
Det är reglerna som gäller den dag du får bygglov som du behöver bekymra dig om. Att energikraven kommer att skärpas ytterligare för den som bygger nytt i framtiden, är inte relevant. Det är inte så att du då måste anpassa ditt gamla hus till den nya standarden den dag de skärper byggreglerna. I så fall skulle de behöva uppgradera 2 000 000 hus ...
 
Det där med att FTX-system är vägen till lycka är man inte heller eniga om. Prova att vistas och sov över i ett hus med FTX-system innan du köper ett. Man är olika känsliga för ljudet och "blåsten" det avger.
 
Microkatten skrev:
Pratade med en konstruktör för ett tag sedan, som hade synpunkten att isolera väggarna ytterligare ger minimal vinst, så det är bättre att satsa på värmesystemet.

Frågar man 10 personer i husbranschen så får man 11 olika uppfattningar... :@
Jag trodde takets isolering/konstruktion var absolut viktigast ur den aspekten, inte väggarnas?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det där med att FTX-system är vägen till lycka är man inte heller eniga om. Prova att vistas och sov över i ett hus med FTX-system innan du köper ett. Man är olika känsliga för ljudet och "blåsten" det avger.
Absolut, tack, det måste jag ha med i åtanke. Det låter lite otrevligt med framförallt "blåsten" och ev. även ljudnivån.
 
blizzet skrev:
Kommer ni provtrycka ert A-hus? De gör det väl inte standard vad jag förstått, men det vill jag absolut ha med om vi väljer dem.
De gör det inte som standard, men min KA var sugen på att provtrycka för att se vad A-husets konstruktion ger för resultat vid en provtryckning. Så jag tror vi kommer att göra det.

Han (KA:n) har både provtryckt och använt värmekamera på ett gäng hus, inklusive passivhus, med varierande resultat. Det är svårt att bygga ett tätt hus...
 
Har precis fått intygat av säljaren på Trivselhus att de inte klarar 55kwh/kvm (BBR16) med en FLVP, annat än på enklare hus med få fönster.
 
blizzet skrev:
Har precis fått intygat av säljaren på Trivselhus att de inte klarar 55kwh/kvm (BBR16) med en FLVP, annat än på enklare hus med få fönster.
Nu får mer kunniga på forumet uttala sig om det mer i detalj, men spontant låter det ju inte så jävla bra?

Jag vill även minnas att någon konkurrerande säljare, vill minnas att det var från Götenehus, drog upp just Trivselhus som ett exempel på sämre byggda hus som de "sminkade" med bergvärme. Götenehus kör standard FLVP om inte bergvärme krävs pga omständigheter som t ex geografisk placering eller annat.
 
blizzet skrev:
Har precis fått intygat av säljaren på Trivselhus att de inte klarar 55kwh/kvm (BBR16) med en FLVP, annat än på enklare hus med få fönster.
Märkligt...mitt LB-hus klarar 39kwh/m2 trots helhöjdsfönster i vardagsrummet och allrummet och fönster i precis vart enda rum...detta med FLVP. Då har inte LB-hus några extrema väggar på något sätt...Trivselhus måste ju vara riktigt dåligt isolerade...
 
jhenrikj skrev:
Märkligt...mitt LB-hus klarar 39kwh/m2 trots helhöjdsfönster i vardagsrummet och allrummet och fönster i precis vart enda rum...detta med FLVP. Då har inte LB-hus några extrema väggar på något sätt...Trivselhus måste ju vara riktigt dåligt isolerade...
På papperet tycker jag inte det ser så dåligt ut alls. Men däremot har de bara 1.2-fönster mot LB:s 0.9 vilket väl gör litegrann i den jämförelsen.

Sedan vet jag inte om det är skillnad med t.ex. Nibe 750 när man räknar? Gissar att Trivselhus syftade på de som använts före dess tid. Iofs vet jag inte hur mkt skillnad det gör eller om LB-hus ens har den t.ex.

Jag tror inte Eksjöhus klarar det för alla hus heller med FLVP, för vi kunde inte få deras villa Variant med FLVP i alla fall.
 
blizzet skrev:
På papperet tycker jag inte det ser så dåligt ut alls. Men däremot har de bara 1.2-fönster mot LB:s 0.9 vilket väl gör litegrann i den jämförelsen.

Sedan vet jag inte om det är skillnad med t.ex. Nibe 750 när man räknar? Gissar att Trivselhus syftade på de som använts före dess tid. Iofs vet jag inte hur mkt skillnad det gör eller om LB-hus ens har den t.ex.

Jag tror inte Eksjöhus klarar det för alla hus heller med FLVP, för vi kunde inte få deras villa Variant med FLVP i alla fall.
Mina siffror på LB-hus är med F750. Sen om de är verklighetsbaserade eller glädjekalkyl återstår att se....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.