hempularen skrev:
Har för mig att Roundup bryts ner till koksalt efter ett par dygn i det fria, så om man öser på tillräckligt mycket så borde väl träden dö av saltförgiftning.
Roundup har hittats i grundvattnet så det bryts inte ner till salt. För en enkel sökning på google: http://www.google.se/search?hl=sv&q=Roundup+grundvatten&meta=
 
Hej. Vissa verkar vara skeptiska mot vad polarn gjorde. Han gjorde det och det fungerade.

Nu har jag läst lite om RoundUp av den länken ovan och den är visst den typen som bryter ner allt utom genmanipulerade växter som ska tåla den.

Polarn får stå i skamvrån att ha skitat ner grundvattnet ;)
 
Coolman skrev:
Polarn får stå i skamvrån att ha skitat ner grundvattnet ;)
Han har fler anledningar, än den, att stå i skamvrån för, även om skamvrån är alldeles för lindrigt.

//Christina.
 
Coolman skrev:
Polarn får stå i skamvrån att ha skitat ner grundvattnet ;)
har han sin vattenbrunn bredvid? ;)
Jag påstår fortfarande att Roundup skall transporteras genom dom gröna delar av växten för att döda själva växten. Den ska sprutas på bladen och stanna där i minst ett dygn (ingen regn). Att vattna med roundup ger ingen resultat .... endast förpestad grundvatten :'(
gaia
 
Ni verkar skeptiska till det men det fungerade ju. Kan ha varit koksaltförgiftning eller nåt sånt.

Läste lite på www.odla.nu och där stod det att om man har en stubb man ej vill den ska "leva" kan man pensla RoundUp på stubben så vissnar/torkar den efter 10 dagar.

Så "spraya" på gröna växter är inte enda som gäller för RoundUp.

Sen var det ju en annorlunda typ av RoundUp som bönder använder som är mycket mycket starkare.
 
Varför vågar man inte fråga? jo för att man vill inte få ett nej. Fråga på får ni ett nej så vet ni och får göra det bästa av situationen, dvs bjuda grannen på fika på eftermiddagen.......

Guran1
 
Tror att det bästa är att försöka få kontakt med grannen, lära känna honom. Får ni en bra kontakt så tror jag att det går att få igång diskussionen snabbt, annars kanske man bör vänta. Det största misstaget man kan göra tror jag är att försöka köra över grannen och ta det för självklart att träden skall bort, för här kommer ju vi med vårt fantastiska hus osv.

Här i omrdådet där jag bor, så är det blandade åldrar på husen allt från 1900 och framåt, i samband med att ett av de senaste husen byggdes, så krävde familjen som byggde att få fälla en stor ek på granntomten, för dom tyckte det var fult med ett stort träd så nära sitt hus. Ägaren till trädet är en dam på 90 år, hon vägrade blankt.

Någon vecka senare så står där en skylift med trädfällare i full gång, frun i det nya huset informerar "nu fäller vi din ek". Damen svarade att då ringer jag polisen. Trädfällningsfirman drog öronen åt sig och packade genast ihop och åkte.

Ett drygt år senare så flyttade nybyggarna. Tilläggas skall att eken står norr om det nya huset. jag finner det troligt att om dom hade tagit det litet lugnare så skulle dom fått fälla trädet, åtminstonde om dom kommit på något bättre skäl än att dom tyckte det var fult. Damen har 3, 4 ekar till på sin tomt. Nu var det lite av att här kommer vi och alla andra masa på er. Samtidigt som damen (som jag tycker är väldigt trevlig) nog är lite skeptisk mot "nykomlingar" hon har bott i huset hela sitt liv.

Historien kom iofs till vår kännedom efter att dom flyttat så jag har bara en sidans version.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.