taket skall vara tätt innan teglet läggs på så garantin gäller troligen det som är under teglet, sen förutsätter det att företaget finns kvar i 10 år, firman kanske kursar om ett 1år då hjälper det inte med 10 års garanti
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Snailman
ClasseClas ClasseClas skrev:
Självklart ska de följa monteringsanvisningen. För egen del är jag så omodern så att jag alltid väljer råspont + papp under läkten. Det brukar hålla tätt.
Det trodde jag också, men när papp och läkt var på kom det ett enormt skyfall och det droppade från råsponten på en hel del ställen, jag lyfte på läkten och tätade vid spikhålen med asfaltlim så det blev tätt. Tog ganska länge innan jag fick på pannorna men läckte inte mer.
 
nikasp
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle verkligen vilja läsa garantibeviset på ett tak med så begagnat tegel.
Det är ju en timring så helgerån att kasta gammalt fint tegel, annat än det som verkligen är trasigt eller dåligt. La själv om tak på vårt torp från 1850-tal. Många pannor är säkert en bra bit över 100 år med fin patina.
 
  • Gilla
  • Älska
Linnea86 och 7 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det trodde jag också, men när papp och läkt var på kom det ett enormt skyfall och det droppade från råsponten på en hel del ställen, jag lyfte på läkten och tätade vid spikhålen med asfaltlim så det blev tätt. Tog ganska länge innan jag fick på pannorna men läckte inte mer.
Jag var nära att dra till med en spydig kommentar om att följa bruksanvisningen att inte spika igenom underlagspappen men Mataki godtar det för YAP 2200.
https://mataki.se/storage/37764693B...7c4bf47bfb1341f3c0c/Mataki YAM_YAP_YEP_MA.pdf
Däremot gäller "Infästning enligt JSC.111 (spikning genom båda lagren) eller JSC.112 (dold infästning) viktigt att säkerställa tätheten vid kanterna genom att aktivera dessa med värme eller klistra med Mataki Asfaltklister."
Det är lätt att stå vid sidan och kommentera matchen men tätning av skarvarna är ändå superviktigt.
 
  • Gilla
volvo v40
  • Laddar…
Vi har haft en firma som la diffussionsöppen duk. De följde inte monteringsanvisningarna och struntade i /missade butylbandet som skulle ligga under läkten (krävs för att det ska vara tätt). Taket läckte sen som ett såll på sina ställen. Då leverantören av duken pga detta inte lämnar ngn garanti och inget försäkringsbolag i världen kommer att hjälpa till vid skada framöver har vi inte betalat en krona för arbetet som kommer att göras om i sin helhet. Duken är ju skadad redan - ganska svårt att spika exakt på samma ställe när läkten lyft och sen sätts tillbaka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M McCarl skrev:
Men om vi vill så tar dom bort allt och lägger tätremsa överallt, men då tar det längre tid...

Jag tycker valet är ganska klart att man lägger in tätremsan, eller?
Får du inte femtusen gamla spikhål överallt i duken då?
 
R Rooten48 skrev:
Får du inte femtusen gamla spikhål överallt i duken då?

Efter lite diskussioner så har vi kommit fram till att byta duken också så den blir helt ny.

Andra gången gillt!
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
nikasp nikasp skrev:
Det är ju en timring så helgerån att kasta gammalt fint tegel, annat än det som verkligen är trasigt eller dåligt. La själv om tak på vårt torp från 1850-tal. Många pannor är säkert en bra bit över 100 år med fin patina.
Håller helt med men det ändrar inte att jag är väldigt skeptiskt till garanti på det men jag kanske har fel.

I min värld täcker en tak garanti alla läckage och alla följdskador och det skulle inte många (inga?) skriftligt ge på ett tak som inte redan har materialgaranti från tillverkaren.

Firman verkar baserat på tråden vettiga idag men vem vet hur det ser ut om några år.
 
Mats-S
ClasseClas ClasseClas skrev:
Självklart ska de följa monteringsanvisningen. För egen del är jag så omodern så att jag alltid väljer råspont + papp under läkten. Det brukar hålla tätt.
Instämmer 100%, speciellt på ett sådant här äldre hus.
Underlagspappen är mycket mer förlåtande, ligger stabilt, skarvarna förklistrade och när man spikar genom den så "självtätar" den. Plastduken helt motsatta egenskaper, sladdrig, stel och ganska oförlåtande gentemot spikhål. Så det är nog extremt viktigt att man följer monteringsanvisningarna om man väljer plastmaterialet.
 
Mats-S
nikasp nikasp skrev:
Det är ju en timring så helgerån att kasta gammalt fint tegel, annat än det som verkligen är trasigt eller dåligt. La själv om tak på vårt torp från 1850-tal. Många pannor är säkert en bra bit över 100 år med fin patina.
Renoverade själv taket på vårat sommarställe för 30 år sedan. Hade först tänkt byta till plåttak, men ändrade mig som tur var under arbetets gång när man insåg vilken fin patina dom hade.
Gjorde ren originalpannorna som är typ 90 år gamla, ersatte några som var trasiga. Samtidigt var jag supernoga med underlagspappen och läktningen så att det i princip var ett "tak under taket". Valde tryckimpat till ströläkten samt ändimpade all bärläkt. Bärläkten var 45X45 för att få mer luft under pannorna.

Taket har stått i 30 år nu utan minsta problem, så visst kan man lägga tillbaka originalpannorna om man gör det på korrekt sätt och bygger ett "förlåtande" undertak.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Mats-S
M McCarl skrev:
Efter lite diskussioner så har vi kommit fram till att byta duken också så den blir helt ny.
Andra gången gillt!
Verkar ju vara en juste firma, välj underlagspapp istället om dom går med på det.
Varför underlagspapp? Se mitt tidigare inlägg :)
 
M McCarl skrev:
Nej det finns inte ser jag nu, ska påpeka det för firman. Tack för det

Firman kommer idag och täcker taket med pressening och ställer in en avfuktare i huset.
Kom ihåg att de ska betala för elen under tiden luftfuktare är igång. Det fick företaget som klantade sig göra i mitt fall. Tur det eftersom elen lätt sticker iväg och det är inte billigt heller! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.