Har en byggfirma som lägger om taket på ett ödehus jag nyligen köpt. Råspont, papp, bär -och ströläkt är på plats och när jag nu var in i huset och tittade så läcker det rejält.

Har bara skickat bilderna till firman än så länge så får se vad dom säger men hur mycket bör man byta? All papp eller räcker det att täta/laga på något annat sätt? Renovering av takstomme med röd takpapp, skogsbakgrund, gamla takpannor, byggnadsställning, gråmulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähörn av rum, fuktskada, avflagnad färg, inramad tavla med landskap, byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögligt takhörn, skador, träbjälkar, vit duk, behov av reparation eller sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Papp? Ser ut som någon form av duk eller plast.

Står det iCell??
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Rickard.
Det är iCells diffusipnsöppna takduk/underlagstak, jag ser ingen anledning varför det där taket ska läcka in så som det står nu så har det inte kommit innan eller under så bör man nog undersöka noga vars det kommer in.
 
R Robert-san01 skrev:
Papp? Ser ut som någon form av duk eller plast.

Står det iCell??
Ja precis, diffusionsöppen från Icell.

Underlagsduk kanske hade varit ett bättre ord att använda istället...
 
https://www.fbmiljoisolering.se/product-page/takduk-rag
Där finns ett prouktblad. Duken ska limmas/klistrat i överlappet och det ska vara en tätremsa mellan ströläkt/bärläkt och duken.

Jag tycker inte man ser någon tätremsa på bilden men det kan ju finnas ändå.
 
  • Gilla
Acecard och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
[länk]
Där finns ett prouktblad. Duken ska limmas/klistrat i överlappet och det ska vara en tätremsa mellan ströläkt/bärläkt och duken.

Jag tycker inte man ser någon tätremsa på bilden men det kan ju finnas ändå.
Nej det finns inte ser jag nu, ska påpeka det för firman. Tack för det

Firman kommer idag och täcker taket med pressening och ställer in en avfuktare i huset.
 
Har det regnat i samband med väldigt hård vind?

Om inte ställer jag mig lite frågande att nederbörd på en sådan taklutning ska orsaka så kraftigt läckage med normala överlapp på våderna även om några remsor har missats. Snegla gärna igenom monteringsanvisning och kolla att överlappa, vertikala skarvar ser ut att vara rätt gjorda
 
Har regnat ganska kraftigt i två dagar nu men inga stormvindar direkt. Har kollat överlappet och det ser bra ut och är klistrat.

Firman har varit här och lagt på presenning på hela taket och satt in byggfläktar.

Har diskuterat tätremsan och den har tydligen inte använts, enligt dem är det "nästan ingen" som gör det. Deras förslag är att lyfta bär/ströläkt där vi ser att det läcker, lägga in fog i spik/skruvhålen och sedan fog längs med just den läkten.

Men om vi vill så tar dom bort allt och lägger tätremsa överallt, men då tar det längre tid...

Jag tycker valet är ganska klart att man lägger in tätremsan, eller?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Självklart ska de följa monteringsanvisningen. För egen del är jag så omodern så att jag alltid väljer råspont + papp under läkten. Det brukar hålla tätt.
 
  • Gilla
Mats-S och 8 till
  • Laddar…
nikasp
M McCarl skrev:
Har en byggfirma som lägger om taket på ett ödehus jag nyligen köpt. Råspont, papp, bär -och ströläkt är på plats och när jag nu var in i huset och tittade så läcker det rejält.

Har bara skickat bilderna till firman än så länge så får se vad dom säger men hur mycket bör man byta? All papp eller räcker det att täta/laga på något annat sätt?[bild] [bild] [bild]
Var har det läckt in? La själv om tak med oljehärdad masonit istället för sådan där duk. Ser ju knepigt ut att det kommit in så mycket? Jag är livrädd för fuktskador så gjorde en variant på luftad nock så kan komma in lite vid hårt regn sidledes.
 
  • Gilla
Foursquare
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Var har det läckt in? La själv om tak med oljehärdad masonit istället för sådan där duk. Ser ju knepigt ut att det kommit in så mycket? Jag är livrädd för fuktskador så gjorde en variant på luftad nock så kan komma in lite vid hårt regn sidledes.
Supersvårt att säga exakt, har varit uppe och tittat och det ser bra ut i nocken och i skarvarna och jag ser inga uppenbara revor eller liknande.

Firman har som sagt varit här och när dom rev på insidan såg dom att några spikar har missat takstolarna och dom tror att det är dom som lett in vattnet.

Men det lutar åt att dom får ta upp läkten och sätta dit tätningsremsan och förhoppningsvis löser det problemet.

Dom har sagt att dom skriver om detta på fakturan och lämnar 10 års garanti på jobbet.
 
nikasp
Hmm… ser ju ut att vara så mycket vatten men bilderna kanske luras.
 
Är tanken att det gamla tegelet ska på igen?
 
T Tjompo skrev:
Är tanken att det gamla tegelet ska på igen?
Ja, dom är i bra skick så dom lägger vi på igen.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Rickard.
M McCarl skrev:
Ja, dom är i bra skick så dom lägger vi på igen.
Jag skulle verkligen vilja läsa garantibeviset på ett tak med så begagnat tegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.