Hej!
Har själv ett hus från 1800-talet där det sitter breda plank i taket, håller på att plocka fram dem nu. Tycker det är snyggt med det. Granen är jämnare i färgen och blir inte så mörk. Däremot blir den pissgul om du lackar den, gör inte det! Själv har jag använt både grumme såpa. linoljesåpa och faxesåpa till mina golv tycker inte skillnaden är så väldans stor. Väljer du gulsåpa som är samma sak som grönsåpa slipper du färgämnet. Själv kör jag grumme citronsåpa nu mest för doftens skull, gillar inte björnklisterdoften :) Jag använder grön skursvamp när jag skurar den river inte upp så mycket i ytan och efter ett tag blir golvet lite blankt i ytan.

Mvh Rikke
 
Redigerat:
yonna skrev:
Jag har obehandlad gran i taken och granen åldras väldigt fint - inte alls som fur. Har blivit väldigt fint med en lite gråare nyans nu efter 5 år. Alls inte säkert det passar i ditt hus. Men jag har ju ett modernt hus.
I mitt gamla hus från 20-talet hade ett rum i övervåningen dvs tidigare kök utan golvsocklar. Jag fann inte lämplig sort (riktigt hög) som skulle passa socklarna i övriga huset så jag fixade detta själv med standardsockel längst ner, ovanför en slät skiva och en snygg profilerad list längst upp. Efter målning kunde man faktiskt inte ana att det inte var original. Inte så dyrt heller.
Jag kör alltid gran till panel o tak om jag kan för grankvistar blöder inte som fur och behöver således inte shellackas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.