Skruva upp den max för att kolla vad som händer. Piggen där inne kan ha fastna eller skärvar. Går att ta bort helt och kolla att piggen är ute.
Returen ska vara lite ljummen. Inte iskall.
Tror du måste kolla returen om den verkligen är öppen.
 
Tro det eller ej men nu är det riktigt varmt, 23 grader i vissa rum.
Vad rekomenderar du att jag gör nu, ska jag börja strypa dom olika slingorna tills dom ligger på 22 grader och sen sätta termostaterna på 21grader? Brukar det vara ok att börja strypa 1 varv åt taget eller tror du att det är för mycket/lite?
Föresten, jag ändrade till konstant tryck så jag hade dom flesta inställningarna som det var innan.
 
Ah bra. Ändrade du bara till konstant tryck och lät ändringarna vara så som du har skruvat med hjälp av mig? Eller menar du att du gick tillbaka helt till ursprunget?
Om det inte fungerar med linjära pumpkurvan så är det något som stryper. Typ returen. Men skitsamma om det är varmt nu.

Är det lika för varmt i alla rummen?
Isf kan du skruva ut den svarta lite.
Om något rum är bra och något för varmt så stryp 0.5 varv åt gången på de för varma slingorna. Låt det ta tid mellan stypningarna.
 
Nej jag ändrade bara till konstant tryck allt annat är som du sagt.
Returventilen saknar ju den gråa ringen med nummer så blir till att ringa rörisen imorgon.
Ett rum är lite svalare men hon vill ha det kallare så jag börjar med att skruva ut den svarta lite.
 
Har läst en hel del idag om hur man ska gå tillväga när man justerar golvvärme.
Vad jag inte riktigt förstår är var jag ställer in framlednings temperaturen, är det vad jag gör med den svarta grejen, och är det dom graderna jag ser på den vita termometern?
Jag har nu skruvat ut den förbi ”standard” och det är fortfarande lite varmt. (Kanske är bättre imorgon)
Ska jag fortsätta och skruva ut den tills det största rummet har en skön temperatur och sen börja strypa dom andra rummen?
När dom är sköna så sätter jag på termostaterna, korrekt?
En sista fråga, vad är det som reglerar att golvvärmen jobbar mer när det blir kallt ute, det jag ställer in nu är ju baserat på 0 grader?
 
Det du ställer in med den svarta är nedbladningen av golvvärme vattnet. Dvs framledningstemperatur på golvvärmen.

Ditt vatten som kommer från värmepumpen är anpassat för radiatorer (element) och är för varmt för golvvärme. Golvet kan ta skada av för varmt vatten samt att golvvärme kräver inte lika hög temperatur på vattnet för att det ska bli varmt i rummen.

Nedbladningen sker genom att din golvvärme fördelare (push/shunt) tar en del av de avkylda returvattnet från golvvärmen och skickar tillbaka in i framledningen och blandar ner temperaturen.
Det du gör när du skruvar på den svarta är att du justerar hur stor del av returvattnet ska gå till framledningen för utspädning och hur mycket som går vidare som retur till din värmepump.
Om du skruvar in den svarta till stop så stänger du vägen in till framledningen från returen och ingen nedbladning sker.
Värdena på den svarta är kv värdet. Enkelt uttryckt så är kv värde ett flöde vid ett tryckfall.
Temperature du ser på din termometer är den temperatur framledningen till golvvärme slingorna har. Nedblandat så är den lägre än värmepumpens framledning. Om svarta är i botten så håller golvvärmen samma temp som framledningen från värmepumpen.

Det kallaste rummet bestämmer inställningen på svarta. Dvs när de kallaste rummet har den temperatur som önskas så får man börja strypa rumsvis på slingorna istället.

Det är värmepumpen som reglerar hela systemets temperatur enligt en kurva.
Om det blir kallare ute så gör värmepumpen varmare vatten. Då blir även framledningen till golvvärme varmare.
 
Redigerat:
Jag vet inte om din fördelare har en bypass som fungerar eller är korrekt inställd.
För alla dina slingor har styrdon. Vad som kan hända då är att om alla slingor är stängda så fortsätter din cirkulationspump gå mot stängda ventiler. Vilket kan skada pumpen.
Fråga din installatör hur det är tänkt att det inte ska ske.
Tills dess så skulle jag köra en slinga utan styrdon. Förslagsvis det rummet som är minst påverkad av solljus.
 
Jag pratade med Upanor (tillverkarna av golvvärmen) och dom sa att slingorna och returvalvet ska vars helt öppna, och den svarta saken på standard och att dom nya termostaterna ska justera värmen helt. Så jag tänkte att jag provar det i några dagar så får vi se hur det går, jag återkommer.
 
Svarta på normal. Då kommer det bli än mer varmare framledning. Som uponor smartix kommer att behöva strypa än mer på slingorna.
Men testa.
 
Jag håller med dej, men jag provar så får vi se.
Vad tror du det blir för konsekvens av att den får strypa slingorna mer?
 
Jag tror att du har samma system för golvvärme som jag har och då ska slingorna vara fullt öppna (som uponor säger) och så kommer regleringen att bara öppna en slinga i taget för att ge värme. Då kan man också välja en slinga som bypass i kontrollpanelen eller så går det iaf på min central att koppla cirkulationspumpen via den reglercentralen (gråa lådan) så att cirkulationspumpen helt stängs av när det inte behövs värme. Alltså lite annorlunda mot system där man ställer flödet i de olika slingorna för att kompensera för för att de är olika långa etc.
 
I går var det riktigt behagligt men jag tror jag måste vänta lite längre för att veta.
M ola.eriksson skrev:
Jag tror att du har samma system för golvvärme som jag har och då ska slingorna vara fullt öppna (som uponor säger) och så kommer regleringen att bara öppna en slinga i taget för att ge värme. Då kan man också välja en slinga som bypass i kontrollpanelen eller så går det iaf på min central att koppla cirkulationspumpen via den reglercentralen (gråa lådan) så att cirkulationspumpen helt stängs av när det inte behövs värme. Alltså lite annorlunda mot system där man ställer flödet i de olika slingorna för att kompensera för för att de är olika långa etc.
skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar Ola :)
Hur verifiera jag att min rörmockare har satt upp en slinga som bypass eller att pumpen går av om det inte behövs värme?
Han har aldrig jobbat med systemet innan.
 
F Erica Wyse skrev:
I går var det riktigt behagligt men jag tror jag måste vänta lite längre för att veta.

skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar Ola :)
Hur verifiera jag att min rörmockare har satt upp en slinga som bypass eller att pumpen går av om det inte behövs värme?
Han har aldrig jobbat med systemet innan.
Du kan via menyerna i enheten med display nedan sköta det. Du kan behöva gå in i någon sorts admin-mode. Ska pumpen kunna stängas av så ska den få sin ström från den mörkgråa enheten i bilden nedan. Är detta inte gjort så bör det nog göras av en elektriker men jag gjorde det själv efter att ha pratat med min elektriker. Annars är det inga större problem med att använda t.ex. badrum som bypass då man oftast inte har något emot att det blir lite varmare där :)

12581.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.