M Mikael 81 skrev:
Men vad händer då om spisen byter ägare och kök och kopplas in på en större säkring? För vi pratar ju om anslutningskabeln som sitter fast i spisen och följer med den vid inkoppling på annat ställe...
Jodå, du har rätt i det. Den anslutningskabel som används till en apparat ska fungera överallt där den kopplas in. Men för spisar skulle det vara orimligt, och irrelevant i Svenska bostäder. Man kan lugnt räkna med att enfasspisar avsäkras med max 25 A. Norwescodonen är klassade för max 25 A. Och fast anslutning av spisar är behörighetskrävande där man får tro att elektrikern kontrollerar villkoren.
 
  • Gilla
jooonas och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, du har rätt i det. Den anslutningskabel som används till en apparat ska fungera överallt där den kopplas in. Men för spisar skulle det vara orimligt, och irrelevant i Svenska bostäder. Man kan lugnt räkna med att enfasspisar avsäkras med max 25 A. Norwescodonen är klassade för max 25 A. Och fast anslutning av spisar är behörighetskrävande där man får tro att elektrikern kontrollerar villkoren.
Och just detta är en god anledning till att inte snåla till det med 2,5mm². Väljer man 4mm² så har man tillräcklig area för de ev 25A som är max tillåtet i Norwscodonet.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Det var vanligt med enfas matning till lägenheter 1972. Men det var med stor sannolikhet fast anslutet då. Norwesco uttaget har kommit dit senare.
 
Då är jag med! Norwescodonet begränsar till 25A. Tack!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mastodontfilms-Mats, japp rätt på allt, kan man väl säga.

Det behövs ej 10mm² area, man slutar aldrig förvånas över vad de lyckas skriva in i sina manualer och anvisningar.
Och undrar var de fått t.ex. dessa 10mm² ifrån. Det enda jag kan komma på är kravet på minst 10mm² för PEN-ledare, men i denna koppling är det ju skiljd nolla och jord, dvs ej PEN, som inte heller skulle vara tillåtet här.

Egentligen ... handen på hjärtat, så krävs det ju 10mm² iom att det står så i tillverkarens anvisning ...:whistle: :thinking:
Men någonstans får man ju använda sin egen hjärna också ...

Det räcker med 4mm², ja egentligen kan du t.o.m använda 2,5mm² som anslutningskabel (som är ganska fritt i luft och får bra kylning), men där är absoluta minimigränsen.


Men var noga med skyddsjorden så det inte blir tokigt. Det är precis som du skriver, men kolla för säkerhets skull att det verkligen sen blir jord->jord, när man sätter in donet den enda väg det fungerar.
Anledningen till att man skriver 3x10 mm2 vid 1-fas är troligen att manualen är en direkt översättning från nån standardmanual för alla marknader man säljer på, och då anpassad till länder där man bara har 1-fas, och matar spisen med 1x35 A säkring, sladden behöver i verkligheten bara anpassas till matande säkring, så 3x4 mm2 räcker bra, det är inget grövre fram till uttaget i alla fall.
 
Du återkom aldrig och jag skulle vilja veta hur det slutade? Fick du installerat spisen och fungerande det bra? Eller blev det aldrig mera Electrolux?
 
Holypain Holypain skrev:
Du återkom aldrig och jag skulle vilja veta hur det slutade? Fick du installerat spisen och fungerande det bra? Eller blev det aldrig mera Electrolux?
Tjena.
Oj, detta var länge sen och jag fick läsa mig till vad fasen jag skrev 2018 😊

Men jorå, spisen och ugnen knallar och går.

Installerade som jag skrev tidigare i tråden med Norwesco don på väggen och Norwesco kontakt till spisen 👍

Proppen har aldrig gått och inga andra konstigheter kan rapporteras.
 
  • Gilla
MBL19 och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.