E etompau skrev:
Svar ja. Då riskerar du som sagt inte av misstag att spänningen till mottagare/lampa stängs av. Kan du leva med detta behöver du inte gör någon ändring i bef. brytare.
Mottagaren (LCMR-1000) tar inte skada av att blir spänningslös.
Det här är alltså en helt ok koppling? Jag bränner inte ner huset nu då? :)
 
  • Eluttag med öppen kabelkoppling och synliga trådar, förfrågan om säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte riktigt bra ut. Sitter det tre st ledare under samma klämma, eller sitter den ena svarta i det andra hålet? Jag skulle hur som helst använda en toppklämma här istället, typ Wago 221.

Men det är samtidigt troligen inte här du ska ordna fast fas till takdosan. Det kan mycket väl vara så att fasen till strömbrytaren kommer ifrån samma takdosa som du tänker placera pucken i, och då räcker det ju med en kort bygel där istället för denna långa omväg. En överblick vore bra här för att hitta bästa lösningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser inte riktigt bra ut. Sitter det tre st ledare under samma klämma, eller sitter den ena svarta i det andra hålet? Jag skulle hur som helst använda en toppklämma här istället, typ Wago 221.

Men det är samtidigt troligen inte här du ska ordna fast fas till takdosan. Det kan mycket väl vara så att fasen till strömbrytaren kommer ifrån samma takdosa som du tänker placera pucken i, och då räcker det ju med en kort bygel där istället för denna långa omväg. En överblick vore bra här för att hitta bästa lösningen.
Hej Bo. Tack för din input. Det är två svarta kablar i varsin klämma och så den grå tändkabeln tillsammans med en svart. Du säger att det inte ser bra ut. Vad kan det leda till?

Vad menar du med överblick? En bild eller schema över kablarna?

Tack på förhand!
 
Är den svart verkligen helt instucken i plinten eller är den skalad för långt? Det kan vara lite vanskligt med flera ledare så en toppklämma rekommenderas.

Ja med överblick menar jag typ ett schema så man ser lampdosa, kopplingsdosor och apparatdosor. Man vill ju hämta fasen till pucken från det närmaste stället utan omvägar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är den svart verkligen helt instucken i plinten eller är den skalad för långt? Det kan vara lite vanskligt med flera ledare så en toppklämma rekommenderas.

Ja med överblick menar jag typ ett schema så man ser lampdosa, kopplingsdosor och apparatdosor. Man vill ju hämta fasen till pucken från det närmaste stället utan omvägar.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är den svart verkligen helt instucken i plinten eller är den skalad för långt? Det kan vara lite vanskligt med flera ledare så en toppklämma rekommenderas.

Ja med överblick menar jag typ ett schema så man ser lampdosa, kopplingsdosor och apparatdosor. Man vill ju hämta fasen till pucken från det närmaste stället utan omvägar.
Menar du en sån här (bild)?

Får man göra den här typen av kopplingar själv?

Kan det börja brinna om man har två ledare i samma klämma?
 
  • Transparent kabelklämma med två gula portar för att koppla samman elektriska ledare.
Nej, han menar en sådan här
WAGO 221-seriens genomskinliga kopplingsklämma med orange spakar.
Nej man får inte göra sånt här själv om man hårddrar regelverket.

Ja om det blir dålig kontakt kan det bli varmt och i värsta fall bli brand.
Gott nytt år
 
Ta in en elektriker innan du spacklar och målar. Det går på nolltid att flytta dosan till rätt ställe, hade gått ännu fortare om elektrikern hade kommit innan du gipsat på båda sidor om väggen.

Trådlösa prylar (framförallt billiga som Nexa) ska försöka undvikas in i det längsta, det är min erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.