Hej,

Håller på att installera ett GIRA Radiobuss system. Skitsnyggt. I detta skall jag styra lite olika grejor. Bl a belysning som inte är något problem. Problemet dyker upp när jag vill styra persienner, rullgardiner, plisségardiner samt lamellgardiner inklusive belysningen.

Man vill ju gärna ligga kvar i sängen och dra ner gardinerna samt dimra ner ljuset med samma fjärr. Alternativt väcka ungarna lite halvdramatiskt!

Eller dra för lamellgardiner i vardagsrummet med hjälp av samma fjärr.

Ett av problemen är att GIRA inte kan styra 24 volt. Vilket alla produkter/motorer tycks ha? Någons om känner till 230 volts mtorer?

Dom få 230 motorerna som tycks finnas är stora och fula så det blir lite fängelse över det om man skall använda dom. Ej tänkbart.

alltså måste jag antingen:

1. Hitta ett sätt att få GIRA att styra 24 volt. Går ej enligt GIRA. Jo, med ett relä tydligen. Fattar inte riktigt vad dom pratar om men det kanske någon kan förklara?

2. Hitta andra, tunna motorer för både lamell och plisségardiner/Persienner. Sådana som går på 230 volt. Något tips?

3. Hitta motorer överhuvudtaget som hanterar lamellgardiner. Det har inte Somfy. Det kan ju knappast heller vara jätteovanligt? Något tips?

Har varit i kontakt med Somfy och Hunterdouglas. Dom två största utan framgång.

Även tacksam om prisuppgifter på motorerna om någon har det....

Rätt stressande att hålla på och dra elrör utan att veta om det kommer att fungera.... ;D

Mycket, mycket tacksam för hjälp!
 
Ett relä är inget annat än en eldriven strömbrytare!
Man låter den spänning man har styra en strömbrytare som sluter spänningen till motorn.
 
Tack för svaren. måste stämma av dom med elektrikern!

Hänger inte med själv riktigt. ;D ;D ;D
 
sverre skrev:
Ett relä är inget annat än en eldriven strömbrytare!
Man låter den spänning man har styra en strömbrytare som sluter spänningen till motorn.
Men om jag förstår det rätt, går det 230 volt in till en trafo som sen styr persiennerna via en strömbrytare.

Var kommer då reläet in?

Jag ser det som att Gira strömbrytare skall styra allt men det klarar inte 24 volt och då faller det? I alla fall garantin från Gira...... ???

Designen skall vara samma som övrigt elsystem. Jag vill ha bort Somfy fjärrkontrollen och köra med Giras och Giras "markis styrningsknappar". Äh, fattar fortfarande inte. :-[
 
Istället för din tryckknappar monterar du ett relä som i sin tur får manöverspänning från gira systemet.

 
Erik_D skrev:
Istället för din tryckknappar monterar du ett relä som i sin tur får manöverspänning från gira systemet.
Men.... Tryckknapparna kommer ju från Gira? Dom jag styr markiserna med. Det är ju vad jag vill uppnå. Att inte använda Somfy systemet.

Menar Du att jag ansluter Somfy trafon efter Gira Markisknapparna (där radiobussen också sitter?

Att styra strömmen till trafon lär väl inte påverka persiennerna?

Som Du säkert förstår, så är jag inte lite dum på det här.... :-[
 
Hm nu har du kollrat bort även mig ;)

Misstförtå mig rätt men du vill juh styra markiserna med din fjärr istället för med vanliga trycknappar för upp och ner? Med din fjärrkontroll kan du styra diverse grejer du sätter i väggutagen med mera? För att styra dina persienner behöver du nu ett relä som har manöverspänning 230 v. Det får sin spänning av den aktor som styrs av din fjärr. Reläet i sin tur styr 24 volten efter trafon till markiserna precis som att du skulle stå och gläppa med knapparna till markisen. Hängde du med?
 
Nu vet ja inte hur aktorerna ser ut men det är väl antagligen nån aktiv krets i den o den drivs av 230?
Är det en ren kontaktutgång så måste den väl klara 24 v
 
Erik_D skrev:
Hm nu har du kollrat bort även mig ;)

Misstförtå mig rätt men du vill juh styra markiserna med din fjärr istället för med vanliga trycknappar för upp och ner? Med din fjärrkontroll kan du styra diverse grejer du sätter i väggutagen med mera? För att styra dina persienner behöver du nu ett relä som har manöverspänning 230 v. Det får sin spänning av den aktor som styrs av din fjärr. Reläet i sin tur styr 24 volten efter trafon till markiserna precis som att du skulle stå och gläppa med knapparna till markisen. Hängde du med?
Ber om ursäkt för sent svar.

Tricket är att jag drar om all el. Jag kommer att använda GIRA:s Event tryck knappar. Till dom kan jag sätta dit en radiobuss som styr tryckknappen med hjälp av fjärr.

Bland annat så får utomhusmarkiserna denna styrning då dom har 230 volt. Inga problem enligt GIRA.

Däremot så installerar vi persienner och lamellgardiner. Gardinerna/persiennerna till dom levereras med stickkontakt, trafo 24 volt och styrningsbar strömbrytare till motorn.

Alltså:

1. Gira Radiobuss tryckknapp för markisstyrning.
2. Trafo (230 V till 24 V)
3. Strömbrytarknapp från Somfy som går att styra med Somfys fjärr, Ej Gira fjärr.
4. 24 volts motor som kör persiennerna upp och ner och vinkar dom.

Jag vill då ha bort Somfy strömbrytarknapp och styra allt via Gira knappen. (som är persienn motorn) och ansluta motorn till GIRA:s strömbrytare som har samma design som övriga strömbrytare. GIRA har då inga strömbrytare som tar 24 volt, utan endast 230 volt. DET fungerar inte enligt GIRA. Det finns heller inga små motorer som passar som är 230 volt. Detta känns vansinnigt för mig och GIRA säger: Sorry.....

Enligt GIRA blir det två fjärrkontroller och separera gardinerna från Buss systemet. Dessutom har inte Somfy (som i princip är det enda märket för persienn/gardinmotorer i SE samt Hunter Douglas) inte lamellgardinsmotorer. Va f-n... Då blir det tre fjärrkontroller....

Därför förstår jag inte Era svar utöver att jag inte är någon elektriker. Även min elektriker verkar nu frågande. Men jag blir oerhört tacksam om jag kan få någon att förklara för mig hur jag skall bete mig.

Det måste väl gå?
 
Nu fattar jag i alla fall varför GIRAs moduler med relä inte kan switcha 24V. Modulerna i sig drivs med 230V och 230V anslutningen för driften är samma som för relä anslutningen. Så ok 230V gäller. Rätt korkat gjort, men det får vi leva med.

Som föreslagits ovan borde det gå att driva ett 230V relä med GIRAs 230V som i sin tur switchar 24V till SOMFY motorn, men det känns lite lätt otympligt.

Om det bara var just fjärren du ville ha en av så hade jag provat att undersöka om en Philips Pronto Pro med inbyggd RF kan styra Gira systemet. Det skall finnas styrkoder till Somfys motorer. Detta borde GIRA/Somfy kunna upplysa dig om, om de har någon koll på sina affärer.

Om det går så skippa GIRAs fjärr och använd 24V motorer med inbyggd radio för persienner/lameller etc. Då får du en kanon just styrning av el/persienner som också kan hantera alla audio video saker. Visserligen har jag för mig att du använde B&O som redan har just bra styrning med ändå.

Problemet är att du behöver använda somfys egna väggsändare för manuell styrning, med knapp på väggen. Dessutom är ju iofs en Pronto Pro skapligt dyr (800 USD).
 
TLovskog skrev:
Nu fattar jag i alla fall varför GIRAs moduler med relä inte kan switcha 24V. Modulerna i sig drivs med 230V och 230V anslutningen för driften är samma som för relä anslutningen. Så ok 230V gäller. Rätt korkat gjort, men det får vi leva med.


TAck, tack, tack att äntligen någon förstår mig!  :D

Som föreslagits ovan borde det gå att driva ett 230V relä med GIRAs 230V som i sin tur switchar 24V till SOMFY motorn, men det känns lite lätt otympligt.

Bara det funkar, bara det funkar.....

Om det bara var just fjärren du ville ha en av så hade jag provat att undersöka om en Philips Pronto Pro med inbyggd RF kan styra Gira systemet. Det skall finnas styrkoder till Somfys motorer. Detta borde GIRA/Somfy kunna upplysa dig om, om de har någon koll på sina affärer.

Har ingen sagt till mig från någon att det finns styrkoder från Pronton men jag behöver 5 fjärrkontroller.....

Om det går så skippa GIRAs fjärr och använd 24V motorer med inbyggd radio för persienner/lameller etc. Då får du en kanon just styrning av el/persienner som också kan hantera alla audio video saker. Visserligen har jag för mig att du använde B&O som redan har just bra styrning med ändå.

Har bytt hus så nu är det inte B&O längre. Också besviken på deras plasmor som inte håller för 5 öre. Kör nu ett bose LS 48 system istället med 4 zoner. Skulle kunna tänka mig att köra Bose fjärren som har radio och LCD display för vilken musik som spelas men vet inte om det fungerar.

Problemet är att du behöver använda somfys egna väggsändare för manuell styrning, med knapp på väggen. Dessutom är ju iofs en Pronto Pro skapligt dyr (800 USD).
Det börjar bli för många fjärrisar. Varför går det inte att få Giras fjärr att fungera???...... Går det inte med relä menar du? Gira har ju väggsändare och ett relä samt tafo? Eller? Elektrikern får inte/har inte haft tid, att få fram tillräcklig information och säger att vi tar det på plats. Men går det att få det att fungera? Jag uppfattar det så och då får jag ytterligare en liten låda på väggen med ett relä & trafo i.

Finns det andra fabrikat av motorstyrningar? Somfy har inga styrningar för lamellgardiner.

Tack för engagemanget, Thomas!
 
Utan att vara expert på området, eller ens ha egen erfarenhet, så hade jag valt att sätta två stycken tvåpoliga 230V AC-reläer på utgångarna från din gardin-/markissyrning från GIRA. Utgångarna från dessa hade jag parallellkopplat, och sedan använt för att driva 24V DC-motorn. Ingångarna till ovan nämnda reläer matas med 24V DC, dock är matningen polvänd till ingångarna på det ena reläet. Sedan är det bara att hoppas att man inte kan aktivera de båda utgångarna från GIRA-enheten samtidigt.

Naturligtvis kan de båda tvåpoliga reläerna bytas mot ett tvåpoligt astabilt växlande relä med dubbla spolar, men då måste man ju få tag på ett sådant också.

Anledningen till att jag hade valt denna hårdvarulösning är att man genomgående får GIRAs kontrollogik i hela huset.
 
Tjenare OHLA...
Om du inte har bruksanvisningen till GIRAs Radioresiennaktor så finns den här...

http://www2.gira.de/data/04251225.pdf

det lär inte lösa själva problemet med anslutning till motorerna , men ändå ( om du nu måste ha lågvolt ! )
:p -lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.