Hej!
Fick en halvtrevlig överraskning ikväll, i undertaket (panel med spottar) på nedervåningen av vårt radhus tassade någonting, det är stort sett omöjligt för den/dem att komma ned till "boytan" men det är ju inte så mysigt att höra det... Vad göra ? Finns en list som jag kan ta bort och komma upp i utrymmet som är c:a 5-7cm högt till det gamla undertaket.

Vad är bäst använda, gift eller fälla?
 
Har under ett år använt mig av en dosa som man monterar i vanligt vägguttag som ska utsöndra pulsvågor ur alla elledningar i hela huset, och skall hålla mössen och råttorna borta. Dock verkar vi nu blivit invaderade. Köpte gift på lantmännen som de frossade i sig, fördelen med detta gift var att de gick ut från huset för att söka vatten, mao slipper man lik och lukt inomhus.
 
Skaffa en katt sedan är det möss/råttfritt i all framtid.
 
Skulle tro det ingår i er hemförsäkring att få ut Anticimex och kolla vilken lösning som blir bäst.
 
Staffans2000
Alternativt, bjud på ost!
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Skaffa en katt sedan är det möss/råttfritt i all framtid.
Katterna (vi har två blodtörstiga) har lite svårt att komma in i väggarna. Annars tar dom allt som rör sig. Inklusive alla kaniner på dom närmsta omgivande hektaren.
 
HankMillion skrev:
Har under ett år använt mig av en dosa som man monterar i vanligt vägguttag som ska utsöndra pulsvågor ur alla elledningar i hela huset, och skall hålla mössen och råttorna borta. Dock verkar vi nu blivit invaderade. Köpte gift på lantmännen som de frossade i sig, fördelen med detta gift var att de gick ut från huset för att söka vatten, mao slipper man lik och lukt inomhus.

Dock inte helt sant alltid! Hos oss är det alltid någon som inte hinner eller hittar ut, innan likdoften sprider en "
härlig odör" i något eller några rum. Står man ut så lägger sig doften efter några dagar. Annars får man väl åka bort ett slag. Bor man som jag på landet på en gård så invaderas man alltid efter skördetider. Vore för jobbigt för min del med fällor och gift är därför det enda praktiska och bästa sättet för oss just nu.
 
Katter är inge vidare på att fånga råttor. Bättre med hund i sådana fall.
 
Lobo69 skrev:
Katter är inge vidare på att fånga råttor. Bättre med hund i sådana fall.
Kanske på en soptipp, men inte i naturen och i bebyggelse. Mina katter drar hem en rådis per dag (natt) och lägger i källaren. Fixar din hund det?
 
Kurtivan skrev:
Skaffa en katt sedan är det möss/råttfritt i all framtid.
Skaffa 2 kastrerade katter så dom håller sig hemmavid :)Vi har inte sett eller hört nåt av möss sen vi gjorde det!:)
 
Sedan vi skaffade våra två katter har vi fler möss vid huset än tidigare! Tilläggas skall att dessa möss alltid är stendöda och ligger på verandan vid ytterdörren varje morgon... Inne i huset hörs inte ett pip.
 
Japp, vi hade också problem med möss innan vi skaffade katt. De var inne i garage/uthus och åt vad de kom åt, gamla kläder etc. Katten rensade rent ganska snart...
 
Som någon ovan tipsade om såg var jag i kontakt med försäkringsbolaget och hade besök av en saneringsfirma. egentligen kunde de inte säga så mycket, om en mus endast behöver 7mm, är chansen rätt liten att hitta det hål de kommer in i, och att ta ned undertaket för att hitta ingången är ju inte så lämpligt. Tipset var då att sätta upp fällor i utrymmet.... ;(
Katt som nån föreslog är ej så lämpligt då utrymmet är 5-7cm högt, ännu sämre med hund... ;)
 
Mmm, men mössen är nog inte där hela tiden. När de kommer fram och ska hämta föda och vatten, det är då Murre kommer in i bilden!
 
Hemmakatten
Dessutom går möss inte gärna in i ett hus där det luktar katt, så även om katten inte är någon mästerjagare så gör bara närvaron av katt att mössen minskar.
 
  • Gilla
Stinius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.