Om jag har förstått allt rätt så ändrar inte natriumhydroxiden i golvluten på färgen på träet. Det påverkar bara träet så att det inte gulnar med tiden. Däremot så innhåller golvluten också kalk vars funktion jag är mer osäker på. Det är det som ger de vita märkena, inte natriumhydroxiden.
Kalken fungerar nog också som skydd, eftersom det också är basiskt. När du tvättar bort kalken så är träet fortfarande lutat under.
Vad gäller lutning så tror jag inte att det är möjligt att lägga på luten i ett så jämnt och fint lager att golvet ser fint ut när luten har torkat. Det är meningen att det skall se flammigt och jävligt ut. När du sedan lägger på oljan och kör med polermaskinen lossnar kalken från ytan och sprids ut jämnt över golvet.
Detta såvida det inte är för ojämnt fördelat över golvet. I mitt fall hade jag all kalk i ena änden av rummet (pga dålig omrörning). Men det gick att gnugga bort med svampen. (Körde iofs med Faxes produkter, men antar att de är väldigt lika)
 
Galten skrev:
...När du sedan lägger på oljan och kör med polermaskinen lossnar kalken från ytan och sprids ut jämnt över golvet...
Precis. Istället för att torka bort med fuktig trasa, låter man oljan göra samma jobb. Fördelen med att torrskrubba bort allt är man kan lägga på oljan direkt och att restkalken inte skitar ner oljan som i sin tur riskerar göra golvet flammigt.
 
Johan Gunverth skrev:
Precis. Istället för att torka bort med fuktig trasa, låter man oljan göra samma jobb. Fördelen med att torrskrubba bort allt är man kan lägga på oljan direkt och att restkalken inte skitar ner oljan som i sin tur riskerar göra golvet flammigt.
Ja men då undrar jag ju vad som händer om jag svabbar ut vitolja över mina golv och polerar. Då finns alltså risken att mitt golv ser flammigt ut efter inoljningen? Låter som en stor risk att ta? Har du gjort det förrut?

Om man tittar på bilden nedan. Tror ni att oljan kommer fördela ut dessa ojämnheter? Tänker speciellt på de kraftigaste märkerna där det skett penselstart/penselstop.
bild3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har nu pratat med tillverkaren av Herdins vitlut och deras rekomendation var att fortsätta med golvoljan. När man drar bort överskottet av oljan och ska polera in så jämnar man då ut dessa överskott. Verkade inte vara några problem när jag pratade med honom. Så man får hoppas att det stämmer.
 
Försvinner inte ojämnheterna med röd rondell på slipmaskinen?

Jag hade lite liknande problem men lutade två gånger, tror mitt berodde på att jag slarvade med att röra ordentligt i luten så kalken var jämnt fördelad.
 
Jag tycker din lutning ser helt "normaljämn" ut. Det enda är kanske att du har ovanligt lite kalk, det brukar ser vitare ut. Det kan bero på bilden eller att du har kvar en massa kalk i botten av dunken.

Iaf, det borde det göra ännu lättare att få det jämnt vid inoljningen :)
 
Ticke: Nej röda rondellen jämnar inte ut ojämnheterna, vilket jag trodde attd et skulle göra.

Galten: När det är bilden som inte visar "vitheten" i golvet. Det är ganska mycket vitt över hela golvet. Men på vissa ställen så är det heltäckande vitt.
 
Redigerat:
Nu har jag testat på några bräder (ej på golvet) och det heltäckande vita områderna försvinner. Dock så undrar jag hur man går tillväga om man vill ha det mer "vitt". Ska man då vitluta en gång till innan oljningen? Eller kan man utöka "vitheten" genom att använda vitsåpa efter oljningen? Någon som vet?

På bilden nedan ses golvet till vänster, lutat 1 gång. De 2 plankorna i mitten är vitlutad en gång + inoljad med vitolja. Plankan till höger är obehandlad.

bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag körde med vitsåpa vilket gör golvet vitare. Det gjorde också att alla "ojämnheter" efter lutet försvann. Som nämnts innan är det antagligen bara överblivet kalk eller något; som försvinner när såpan och vattnet kommer på.
Rekomenderar såpa framför olja då det känns betydligt skönare och mjukare att gå på, dessutom sundare.
Satsa på vitspåpa om du vill ha det vitare.
Såhär blev mitt golv:
floor.jpg
Körde nog med lite mer såpa än vad man egentligen skulle.

Edit: Såpning kan vara ett fullgott alternativ till oljning, så skippa oljan och kör med enbart vitsåpa.
Är ingen fackman själv, men har kollat en del broschyrer och annat när golvet skulle behandlas;)
 
Redigerat:
har för mig att man ska ha kallt vatten när man sen moppar golven
 
nino skrev:
har för mig att man ska ha kallt vatten när man sen moppar golven
Det skall man om man vill behålla den honungsgula tonen i golven från naturellt såpat golv. Med en massa pigment på golvet är det redan "kört", så att säga. Om man vill ha ljusare och gråslitna skurgolv är varmt vatten med såpa en bra metod. Byggnadsvårdarna skälver. :)
 
M
K kinnekullen skrev:
Jag behandlade mitt furugolv med vanlig väggfärg utspädd med vatten, typ 10 procent färg, resten vatten, väldigt billigt men det ser lutat ut. Testa på en planka i en garderob eller nåt
Fick du det jämt? Hur har det hålla sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.