Hej!

Jag har gjort helt fel när jag har applicerat vitluten och har fullständig panik över hur jag nu måste göra.
Vad som har blivit är att det har blivit helvita områden där penseldragen startat/avslutats om ni förstår. Jag var alltså inte tillräckligt noga. Hade hyrt en polermaskin från en golvbutik, men den tar inte alls bort dessa överskottsfläckar av vitluten.
bild2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har prövat att för hand polera bort dessa överflöd av vitlutsfläckar, men det innebär att på dessa ställen kommer träfärgen fram mer än på övriga områden. Bild1 visar "penselstarten/stoppen" och bild2 visar resultatet när jag fått bort dess vita heltäckande "strecken".

Tanken var att jag skulle vitolja som efterbehandling.

Men nu undrar jag om jag sitter ordentligt i skiten och måste slipa om hela golvet och vitluta om allting :(

Är det någon som vet hur jag måste göra för att fixa detta? Känns fruktansvärt : ( och vet inte vad jag ska ta mig till.

Vänliga hälsningar

Jonas
 
Du kanske kan lägga ett lager till och jämna ut på det viset? Sedan när möbler kommer på så syns det mycket mindre.
 
Har pratat med en lokal golvexpert som lutat golv en himla massa gånger. Han sa att det borde damma ordentligt när man går efter med en maskin. Men för mig så dammade det absolut ingenting, nästan så att den knappt tog bort något av överskottet. Då trodde han att det var för lite lut påslaget på golvet. Att jag skulle gå på igen.

Dock så använder jag Herdins vitlut och den här golvexperten använder ett annat märke som jag vet dammar mer (jag har prövat). Men jag är livrädd att slå på ännu mer lut. Tänk om det bara blir mer heltäckande och jag inte får bort det, då blir det ju som om jag målat golvet vitt!? Jag vet varken ut eller in.
 
Är det klickgolv? Om det inte är alltför stort rum, kanske det billigaste och enklaste är att lägga nytt?
 
Nej jag har precis lagt 65 kvm obehandlat furugolv, så lägga nytt är inte på tal.
 
Jag behandlade mitt furugolv med vanlig väggfärg utspädd med vatten, typ 10 procent färg, resten vatten, väldigt billigt men det ser lutat ut. Testa på en planka i en garderob eller nåt
 
  • Gilla
Moomin och 1 till
  • Laddar…
Forward skrev:
Har pratat med en lokal golvexpert som lutat golv en himla massa gånger. Han sa att det borde damma ordentligt när man går efter med en maskin. Men för mig så dammade det absolut ingenting, nästan så att den knappt tog bort något av överskottet. Då trodde han att det var för lite lut påslaget på golvet. Att jag skulle gå på igen.

Dock så använder jag Herdins vitlut och den här golvexperten använder ett annat märke som jag vet dammar mer (jag har prövat). Men jag är livrädd att slå på ännu mer lut. Tänk om det bara blir mer heltäckande och jag inte får bort det, då blir det ju som om jag målat golvet vitt!? Jag vet varken ut eller in.
Har nyligen använt just herdins vitlut och jag strykte två omgångar innan jag gick på med polermaskinen med röd rondell. Det dammade som bara den då så när jag kom till andra rummet så drog jag av det värsta för hand först och sopade upp det som lossnade för att slippa dammet.
 
Om det inte blir bra Jonas, trots alla försök, finns alternativet att täckmåla istället, då blir det garanterat bra.
Hoppas det löser sig.
(Det ser ut som om det är för lite lut på bilderna, kanske prova med att lägga på mer, och sedan slipa/polera?) Testa på en mindre yta.

/Broder
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxgoran
  • Laddar…
Vi hade ungefär samma problem när vi lutade golvet. På övervåningen gjorde vi jobbet jättenoggrant, på nedre plan tröttnade vi och gjorde det slarvigare. Där blev det lite som ditt golv har blivit. Först blev vi helt kallsvettiga, sedan bestämde vi oss för att strunta i det och olja ändå pga tidsbrist. När möbler, mattor m m kommer på så tänker man inte på det. Sedan blir det lite bättre med tiden.

Vill du ha ett perfekt golv tror jag att det är slipa och göra om det från början som gäller. Då är golvet perfekt ett tag, sedan börjar det slitas och bli ojämnt i ytbehandlingen, som alla lutade och oljade golv blir. Själv tycker jag att det är charmigt när det blir patinerat, andra vill ha det 100 % perfekt alltid. Då är det bättre att lacka golvet. Hack blir det ju alltid i ett riktigt trägolv.

Hade jag varit du hade jag gått vidare och oljat golvet. Sedan när det är slitet om 10 år så gör ni om behandlingen perfekt då istället. På bilden som är tagen på håll syns det ju knappt att det är ojämnt.
 
Detta är provat och fungerar ganska bra:
- Tag en sickel och drag mot dig längs fibrerna. börja några cm före det vitare fältet med måttligt tryck, öka trycket över det vita fältet, fortsätt efter det vita fältet några cm. Upprepa om det behövs.
- Med sickel slipper du uppruggningen som slipning ger. Du kan alltså t o m dutta på litet vitt med en nästan torr pensel i det sicklade fältet.
 
Tack för alla svar!

Jag har varit i kontakt med produktexpert på Herdins och deras rekomendation var att använda en blöt trasa för att fördela ut det vitaktiga fläckarna. Så jag ska först pröva det.

Pratade igen med golvexpert hos en golvläggare (ftg). Han tyckte väl att man först får pröva leverantörens råd. Men han var även inne på att luta på allting igen för att sedan gå på med en polermaskin.

Marlen: Men om man inte tar bort dessa vita (ser ut som om man råkat målat vitt) så kommer det att se fruktansvärt ut. Men samtidigt så funderar jag på om vitoljan kommer luckra upp luten, detta då leverantörens råd var att jämna ut det men en fuktig trasa. Oljan är ju också blöt och då kanske det vita lutöverskottet försvinner när man polerar in oljan? Några kommentarer till detta resonemang?
 
Forward skrev:
Marlen: Men om man inte tar bort dessa vita (ser ut som om man råkat målat vitt) så kommer det att se fruktansvärt ut. Men samtidigt så funderar jag på om vitoljan kommer luckra upp luten, detta då leverantörens råd var att jämna ut det men en fuktig trasa. Oljan är ju också blöt och då kanske det vita lutöverskottet försvinner när man polerar in oljan? Några kommentarer till detta resonemang?
Vad jag kan minnas så luckrades inte lutfläckarna upp av oljan. Inlägg #10 av riba här ovan ang. sickel tycker jag låter värt att prova!
 
Jag hade samma problem (läs tråden "smått förtvivlad efter lutning av golv)

Det vita är bara kalk och det sitter inte fast i träet. Ta en scorch-brite svamp och gnugga hårt så skall du se att det vita jämnas ut. Är det väldigt ojämnt sett över hela golvet? Om inte, då hade jag hyrt en skurmaskin och kört på oljan med en vit scotch-brite rondell. Då blir det jämnt och fint och alla penseldrag försvinner.
 
Nä det är inte så ojämnt över hela golvet. Men det är vita märken, som på bilden ovan, och jag har gnuggat några av dessa med Scorch-bite (röda) och då får jag bort dessa märken, dock så blir det istället mindre vitt på dessa ställen och mer träfärg dyker upp.
Menar du att mina penseldrag som på bilden ovan (heltäckande vitt) går bort om jag kör på oljan med en scotch-brite rondell?
 
Har nu testat att följa leverantörense (Herdins) råd och använda en fuktad trasa. Gjorde det på ett område som sedan kommer stå övertäckt. Det försvann förvånansvärt enkelt, tog ca 30 sekunder för detta område.
bild9.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som blev kvar är inte som ett obehandlad furugolv i färganseende. Men jämför man med det område nedan i bilden där jag polerat med maskin, så är det mindre "vitt" kvar.
Ska inte lut tränga in i trät? Vad har hänt, har luten bara lagt sig ovanpå trät eftersom det gick så lätt att få bort det med en fuktad trasa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.