N Niklas Rickardsson skrev:
Ni kan vara lugna , jag har gått vidare med annat bolag.:)
Jag bor i BRF o undrar nu ang radiatorrören om det kan lägga isoleras o läggas i betongplattan ?
Det går längs väggen idag o vill dölja dem, där rören går idag så är det ju en yttervägg, o det går ju inte vad jag vet.
Pju! (y)
Ang radiatorrör. Ska du lägga ner dom för att få golvvärme eller vill du dölja dom fram till radiatorn? Vanligtvis lägger man inte rör i yttervägg har jag för mig, samtidigt är det inte tillåtet med rörgenomföringar upp genom golv i badrum (förutom avlopp då såklart) samtidigt är väl värmesystemet BRF ansvar så de kanske måste godkänna ändringar.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Det här är viktigt att poängtera.
Jag har drivit företag i snart fem år, men webbadressen som min mailadress är kopplad till har sedan starten gått till en "parkeringssida" hos webbhotellet. Företaget går bra ändå och skulle gå ännu bättre om jag hade tid att fakturera oftare.
Min situation är nog likadan som för de flesta andra en- och fåmansföretag, och då hamnar hemsida och synlighet rätt långt ner på prioriteringslistan.
Och en parkeringssida hade varit bättre än Babans aktuella webbsida. Kan ju inte tala för andra men en parkeringssida hade jag inte haft något problem med. Jag kanske verkar aningens nitisk men jag har faktiskt full förståelse för att ett fåmansbolag kanske inte prioriterar en webbsida. Speciellt inte om firman rullar på bra ändå.

Som sagt, att det inte är prioriterat fattar jag helt men däremot köper jag inte riktigt att ett bolag inte har möjlighet/tid/resurser att fixa en webbsida, hur litet bolaget än är. Det kostar i sammanhanget småpengar att lösa. Det tar några timmar att leta reda på en vettig webbyrå, thats it. Den behöver liksom inte ens vara snygg eller avancerad, bara sanningsenlig och innehålla basal information. Anser personligen inte ens att språket behöver vara 100% bara man som sagt får ett seriöst intryck. Vilken bild du förmedlar av dig själv är viktigt, punkt. Du kan vara en skitduktig hantverkare men om du presenterar dig på ett sånt oseriöst sätt får jag intrycket av att du inte bryr dig och jag kommer välja någon annan. Kanske fördomsfullt men så är det.

Och som sagt, hellre ingen webbsida alls än något som ser ut som den vi pratar om. Om det är så att Babans bygg har fullt tillräckligt med jobb utan att själv behöva jobba in dom, grattis! Men dom borde verkligen fimpa webbsidan.
 
S salkin85 skrev:
Jag hade avbokat och letat reda på någon annan.
Håller med, byt entreprenör, personligen känns det som det kan bli typiskt tjafs och eventuella problem, alla skyller på alla.
 
Unikt namn
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är inte frågan om en bra eller dålig hemsida. Företaget sprider lögner för att ställa sig i bättre dager. Självklart anlitar man inte detta företag.
Det kan vara så att baban ondskefullt försöker lura sina potentiella kunder genom sin koreanska innovations direktör.
Och det kan vara så att Baban har varit upptagen med att bygga badrum i 2½ år på en glödhet marknad och inte haft tid med hemsidan.

Hur det egentligen ligger till vet nog bara Baban själv.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
N Niklas Rickardsson skrev:
Skall börja men min badrumsrenovering, o skall ha uppstarsmöte nästa vecka.
Av en slump fick jag reda på att de bolaget jag anlitat , har nu lagt ut de på en annan firma.
Avtalet kommer skrivas med part A men part B gör jobbet åt part A.
Part har sagt att de står för graniter o avtal o faktura gör till dem.

Är helt ny på detta med hantverkare, men känns lite så där.

Hade jag inte frågar efter e-post adressen till personen som skulle komma så hade jag inte fått reda
på att någon annans firma än deras som skulle göra jobbet. E-post adressen gick nämligen till ett annat bolag.
Deras hemsida kändes så där o nystartat bolag 2020.

Vet inte om jag tiden o leta nytt bolag mm, behöver era tankar o hur vanligt e detta i branschen ?

tacksam för hjälp
Blås av projektet med dessa förutsättningar.
Om du ska gå vidare ska du begära referenser från "riktiga" kunder, inte släkt och andra vänner till part B.
Betala definitivt inget före godkännd besiktning av besiktningsman som du anlitar. Upplys part A om att ingen betalning sker före godkännd besiktning.
Lycka till
 
T tank77 skrev:
Fast nu är Baban med i BKR och att man är det betyder inte ett skit om man är ute efter kvalitet då vilken tomte som helst kan bli medlem i BKR.

Känner flera plattsättare som är sjukt duktiga och dom är inte med i BKR längre då det egentligen inte behövs. Man betalar in en massa pengar varje år till ingen nytta enligt dom. Likadant är det med Säker Vatten, inget som krävs för att jobba som rörmokare utan är bara ytterligare en organisation som håvar in luftpengar.
T tank77 skrev:
Fast nu är Baban med i BKR och att man är det betyder inte ett skit om man är ute efter kvalitet då vilken tomte som helst kan bli medlem i BKR.

Känner flera plattsättare som är sjukt duktiga och dom är inte med i BKR längre då det egentligen inte behövs. Man betalar in en massa pengar varje år till ingen nytta enligt dom. Likadant är det med Säker Vatten, inget som krävs för att jobba som rörmokare utan är bara ytterligare en organisation som håvar in luftpengar.
H HEM2121 skrev:
Håller med dig men som jag skrev så är försäkringnåbolagen petiga. Visst går det att fotografera få massor av foto, men hittar försäkringsnåbolaget fel så blir det svårt att få ut försäkringspengar. Kaklingen kan ju vara hur bra som helt men tätskiktet är ju ännu viktigare.
Vem ska göra besiktning ?? Jag hade en kille som inte kunde ett dugg, godkände allt men var en kompetent besiktningsman enligt BKR , stod på deras hemsida Jag blir mkt orolig för din skull, backa ur! De som gör jobbet ska du betala !!!! Lycka till”
 
T
B Bernt Ö97 skrev:
Blås av projektet med dessa förutsättningar.
Om du ska gå vidare ska du begära referenser från "riktiga" kunder, inte släkt och andra vänner till part B.
Betala definitivt inget före godkännd besiktning av besiktningsman som du anlitar. Upplys part A om att ingen betalning sker före godkännd besiktning.
Lycka till
Han har ju blåst av, står typ några inlägg lägg upp på sidan......

https://www.byggahus.se/forum/threa...ll-ett-annat-bolag.441604/page-4#post-4589957
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jag tänker mig bygga en större vindkraftspark och eftersom Baban är en hejare på såna projekt är han ju en självskriven kandidat. Måste bara få ihop ett offertunderlag på tjugosju pärmar ⛄️
 
Kan vi inte skramla lite pengar och anlita Baban till något?
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Han har ju blåst av, står typ några inlägg lägg upp på sidan......

[länk]
Ok
Missade det, då är alltså tråden avslutad/utagerad
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Han har absolut inte byggt den hemsidan själv. Den är stulen härifrån:
[länk]

Finns till och med länkar kvar till den sidan som han förmodligen aldrig orkade kapa.
Den som gjort sidan kan ju mycket väl ha köpt det aktuella wordpress-temat, det säljs för $59. Lite OT, men ja..
 
E Emil_K skrev:
Det här är viktigt att poängtera.
Jag har drivit företag i snart fem år, men webbadressen som min mailadress är kopplad till har sedan starten gått till en "parkeringssida" hos webbhotellet. Företaget går bra ändå och skulle gå ännu bättre om jag hade tid att fakturera oftare.
Min situation är nog likadan som för de flesta andra en- och fåmansföretag, och då hamnar hemsida och synlighet rätt långt ner på prioriteringslistan.
Menar att ditt företag låter lika oseriöst som detta ???
 
N Niklas Rickardsson skrev:
Skall börja men min badrumsrenovering, o skall ha uppstarsmöte nästa vecka.
Av en slump fick jag reda på att de bolaget jag anlitat , har nu lagt ut de på en annan firma.
Avtalet kommer skrivas med part A men part B gör jobbet åt part A.
Part har sagt att de står för graniter o avtal o faktura gör till dem.

Är helt ny på detta med hantverkare, men känns lite så där.

Hade jag inte frågar efter e-post adressen till personen som skulle komma så hade jag inte fått reda
på att någon annans firma än deras som skulle göra jobbet. E-post adressen gick nämligen till ett annat bolag.
Deras hemsida kändes så där o nystartat bolag 2020.

Vet inte om jag tiden o leta nytt bolag mm, behöver era tankar o hur vanligt e detta i branschen ?

tacksam för hjälp
Då blir företag A mellanhand, som tjänar pengar du betalar, utan att göra ett handtag. måste finnas bättre folk
 
A a_c skrev:
Den som gjort sidan kan ju mycket väl ha köpt det aktuella wordpress-temat, det säljs för $59. Lite OT, men ja..
A avdpos skrev:
[länk]

Åtminstone delar av hemsidan verkar vara från detta wordpressthema.
Jag skulle vara lite snäll mot honom - han har säkert försökt (och gjort ett dåligt försök). Men jag tror att han köpt hemsidan korrekt.
Håller med... De som påstår att han stulit sidan vet inte själva riktigt hur det funkar praktiskt och skulle säkert inte gjort ett bättre jobb själva.

Han använder wordpress (en av de större vanliga cms-lösningarna), har använt en mall (köpt eller gratis har jag inte undersökt själv, men litar på a_c och avdpos att han kommit över den legitimt), och bara varit lite dålig på att ta bort exempeldatan som följer med mallen.
Detta är inte helt ovanligt, även för större företag med IT-avdelningar och -förvaltningar, och jag tycker att han gjort en helt ok best effort för att vara ett enmansföretag i byggbranchen (som ofta har långt mer bedrövliga sidor).

De sidor som visats i skärmklipp som exempel ovan är inte åtkomliga på normalt sätt via huvudsidan (idag), utan är enbart exempelsidor som Baban/Asia IT inte menat ska visas. Man kommer bara åt dem om man anger rätt url manuellt (eller hittar dem via söksidor etc.).

På huvudsidan (åtminstone vid vanlig surf från en dator) finns två menyval: "Startsida" och "Kontakta oss". Det finns inget val att "Få ett citat" eller att via normalt surfande hitta "Teamet" med påhittade namn angivet ovan. Och om detta innehåll fanns tillgängligt på huvudsidan igår/i morse när ni andra kollade ber jag om ursäkt och blir snarare imponerad över Asia IT:s snabba åtgärd.

Jag antar att dessa sidor hittats av er antingen genom googlelänkar, eller via hemsidans egna sökfunktion som Baban i och för sig borde stängt av och som ger tillgång till en hel del EXEMPELDATA/MALLDATA.

Och om ni nu hittat dessa sidor, tillhör de den köpta MALLEN, inte veidekke, commercegurus etc. Angiven commercegurus länk ovan går ju till deras kopia av samma mall (eller anpassade demo, vilket antyds av adressen) som de antagligen köpt från samma ställe, vilket bara visar att även de är lika dåliga på att ta bort exempeldata.

Jag har säkerhetsgranskat ett gäng STORA företags och myndigheters hemsidor och servrar, och även de missar ofta att ta bort exempeldata, vilket jag givetvis anmärker på i granskningsrapporten, men har även viss förståelse för att mindre icke IT-orienterade företag missat.

Jag håller med om att hemsidan har brister, men STULIT någon hemsida har han inte, och namnen etc. har han inte hittat på själv, utan de ingår i MALLEN som är exempeldata och ja, då förhoppningsvis påhittade, helt enligt lag...

Jag säger alltså inte att hemsidan är toppen, men de sidor han verkar AVSE att visa innehåller inget direkt bedrägligt som påstås ovan, utan det upplevda bedrägliga innehållet beror mer på något bristande praktisk IT-kunskap vilket även andra lynch-ivrare verkar ha i denna tråd.
 
Redigerat:
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
H
Ring ditt försäkringsbolags skadereglerare och fråga om dom känner till företagen. Dom är garanterat intresserade av att arbetet blir riktigt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.