Skall börja men min badrumsrenovering, o skall ha uppstarsmöte nästa vecka.
Av en slump fick jag reda på att de bolaget jag anlitat , har nu lagt ut de på en annan firma.
Avtalet kommer skrivas med part A men part B gör jobbet åt part A.
Part har sagt att de står för graniter o avtal o faktura gör till dem.

Är helt ny på detta med hantverkare, men känns lite så där.

Hade jag inte frågar efter e-post adressen till personen som skulle komma så hade jag inte fått reda
på att någon annans firma än deras som skulle göra jobbet. E-post adressen gick nämligen till ett annat bolag.
Deras hemsida kändes så där o nystartat bolag 2020.

Vet inte om jag tiden o leta nytt bolag mm, behöver era tankar o hur vanligt e detta i branschen ?

Skärmdump av ett e-postmeddelande som förklarar samarbetet mellan två byggfirmor och deras arbetsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tacksam för hjälp
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
Det är vanligt med underentreprenörer i branschen.

Har du kollat upp om B-företaget är medlemmar i Säker vatten och BKR eller GVK?
Vem skriver ut våtrumsintyget?
 
  • Gilla
Baabo
  • Laddar…
Gillar att företagsnamnet är överstruket men att man ser det trots allt :crysmile:

Edit: Eftersom ägaren till det företaget som ska utföra bygget förekommer i rättsmål som handlar om tvist/stämning så hade jag varit lite försiktig....
 
Redigerat:
  • Gilla
LURIGLANA och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
Men gäller intyget o Part
B inte har certifiering?
Ja
 
  • Gilla
Pettegroda
  • Laddar…
E
Det är väldigt vanligt med underentreprenörer, även inom den egna yrkeskategorin.

B*b*ns bygg är medlem i BKR, om det har någon betydelse
 
  • Gilla
Niklas Rickardsson
  • Laddar…
@Niklas Rickardsson
Hur tänker du själv kring detta nu när du har lite mer "kött på benen"
Vågar du gå vidare med den entreprenören?
 
Oberoende besiktningsman. Troligtvis inte speciellt oberoende.

Hjälper den sk "oberoende" besiktningsmannen företaget med x antal besiktningar varje månad får ju han givetvis betalt för att utföra dessa och är mao så långt ifrån opartisk man kan vara.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Jag hade avbokat och letat reda på någon annan.
 
  • Gilla
psandgren och 13 till
  • Laddar…
MrJay
Jag som har egen firma får dåliga vibbar av följande text på deras sajt:

Vi arbetar i framkant av innovation och teknik för att ta produkter från en idé hela vägen till slutkonsumenten. Begär en offert.
Samt att deras ”lag” tydligen består av personer med följande (uppenbarligen påhittade) namn: Tim Yeo, Nadia Lopez, Stuart Banbridge med flera. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
TommyFIN och 11 till
  • Laddar…
T
MrJay MrJay skrev:
Jag som har egen firma får dåliga vibbar av följande text på deras sajt:



Samt att deras ”lag” tydligen består av personer med följande (uppenbarligen påhittade) namn: Tim Yeo, Nadia Lopez, Stuart Banbridge med flera. :rofl:
Ja det är mycket som ger dassiga vibbar av den där hemsidan.
Kollar man ekonomin så har de ju knappt något kapital och tydligen endast en anställd förra året.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
T
T TreeView skrev:
Ja det är mycket som ger dassiga vibbar av den där hemsidan.
Kollar man ekonomin så har de ju knappt något kapital och tydligen endast en anställd förra året.
Ja, sicken tramssida. Att det är en anställd är ju inget konstigt då det är Baban själv som är den anställda i sitt egna bolag, alltså en enmansfirma. Personerna som nämns på hemsidan är ju bara nonsens och är bara påhittade namn!

I vanliga fall så är det inget konstigt med att det plockas in en annan part men i detta fall är det något som inte stämmer så jag hade nog meddelat part A att du inte vill gå vidare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Ja, sicken tramssida.
Haha! Stark organisation dock;
- Head of Operations
- Head of Innovation
- Customer relations
-......
:cool:
 
H
N Niklas Rickardsson skrev:
Skall börja men min badrumsrenovering, o skall ha uppstarsmöte nästa vecka.
Av en slump fick jag reda på att de bolaget jag anlitat , har nu lagt ut de på en annan firma.
Avtalet kommer skrivas med part A men part B gör jobbet åt part A.
Part har sagt att de står för graniter o avtal o faktura gör till dem.

Är helt ny på detta med hantverkare, men känns lite så där.

Hade jag inte frågar efter e-post adressen till personen som skulle komma så hade jag inte fått reda
på att någon annans firma än deras som skulle göra jobbet. E-post adressen gick nämligen till ett annat bolag.
Deras hemsida kändes så där o nystartat bolag 2020.

Vet inte om jag tiden o leta nytt bolag mm, behöver era tankar o hur vanligt e detta i branschen ?

tacksam för hjälp
Jag hade valt en annat företag! Speciellt badrum.
Viktigt att de är medlemmar i BKR eller GVK. Försäkringsbolag är noga med det.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Düsseldorff
Haha vilken hemsida! Sopa.
 
T
H HEM2121 skrev:
Jag hade valt en annat företag! Speciellt badrum.
Viktigt att de är medlemmar i BKR eller GVK. Försäkringsbolag är noga med det.
Fast nu är Baban med i BKR och att man är det betyder inte ett skit om man är ute efter kvalitet då vilken tomte som helst kan bli medlem i BKR.

Känner flera plattsättare som är sjukt duktiga och dom är inte med i BKR längre då det egentligen inte behövs. Man betalar in en massa pengar varje år till ingen nytta enligt dom. Likadant är det med Säker Vatten, inget som krävs för att jobba som rörmokare utan är bara ytterligare en organisation som håvar in luftpengar.
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.