Vilken lösning är bäst?

  • Antal röster
    17
  • Omröstningen stängd .
D09 skrev:
Om du monterar dörrposterna så nära övre vinkeln så blir det inte trångt ( räknat med att nedre dörr är kvar ) så ryms kanske skjutdörr. Om du räknat med 100 dörr kanske det går att minska till 90 alt 80

Ett alt är att göra ett valv etc av nedre dörr
Ja, det är 100 dörrar på ritningen, och det är ju inte nödvändigt. Jag kan öppna upp något men inte mer än ca 20 cm på ena sidan, och jag har ingen lust att flytta den där ventilationskanalen som är på höger sida av ingångsdörren. Tycker du ritar riktigt bra för att vara på en iPhone.
 
gaia skrev:
tycker att

NR1 - mest praktiskt med ett förråd och fyrkantiga rum enkla att möblera. Vikdörr/ drapperi till förrådet ger plats för sko och hatthylla. Rummen bevarar var sin ventilationsventil - bra!

NR2 - överdrivet med 2 dörrar ut som gör besök hos grannen något mer komplicerat men det kanske är meningen? Värmeförluster ökar med en utdörr till för det finns ingen vindfång inne.

NR3 - dörren svänger in över nästan halva rummet när den öppnas. "hallens" vassa hörn svåra att använda till något vettigt. Rummet mister sin ventilationskanal som är så viktig i en källarvåning. Tycker inte om den alls :)
Dom enklaste lösningar är oftast dom bästa så konstra inte i onödan :)
mitt val skulle bli NR1
gaia
Tack för dina synpunkter!
 
Strip skrev:
#1! Utan tvekan!

Skit i förrådet. Bygg en vägg och placera en skohylla och några hängare där du har ritat förrådsdörren. Sedan en vägg rakt upp mellan garderobsutrymmena och fyll garderoberna med typ elfa-inredning och ett par skjutdörrar. Eventuellt infällda skjutdörrar från hallen in till rummen (dörrarna du ritat är väl 100 cm, du borde klara dig med 90 eller 80 cm).

Du spar en ytterdörr och får dessutom en liten gemensam hall för skitiga skor. Utöver det får du nog bäst ljudisolering mellan rummen.
Tack! Det är en hall utanför själva rummet idag, så det behövs ingen plats för skitiga skor eller utekläder. Om jag går för nummer 1, behöver jag en vägg då mellan garderoberna? Eller är det tilrräckligt att köra in lite isolering mellan?
 
Mikael_L skrev:
Jag fattar inte riktigt.
Är nuvarande dörr en ytterdörr? Är det en trappa ner då, ifrån marknivå?

De sista inläggen antyder att det är en ytterdörr, men du har inte skrivit det själv.
Det är ingen ytterdörr. Rummet utanför är en stor hall.
 
Kromo skrev:
Alternativ 1 helt klart. Men gör hallen lite större inåt och känns den smal så brädda det lite då. Gör en skohylla på väggen rakt fram från dörren och klädhängare till jackor sedan gör ni skjutgarderober hela vägen i båda rummen simsalabim billigt, bra, och förvaring. Den brukar inte vara lätt att få till!
Tack, jag börjar luta åt alternativ 1 också.
 
Räknenisse skrev:
Hade valt nr 2.
Men inte gjort sovalkov, utan platsbyggd förvaring/garderober i den väggen.
Användbara ytor, inget strul med extra dörrar.
Tack. Det är ju faktiskt ganska smart. 2:an med inbyggd förvaring.
 
oscar_m skrev:
Det är ingen ytterdörr. Rummet utanför är en stor hall.
Aha, det förändrar ju allt. Väggen nederst är alltså en innervägg? Sitter befintlig dörr mitt på den väggen?
Nu har jag ju inga mått på ditt rum, men ungefär så här skulle nog bli bra? Flyttbara garderober gör ju möbleringen lite mer flexibel än med fasta dito.
 
  • oscar_m.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Är det inte yttervägg då behövs ju ingen vindfång. Nu när jag vet det så skulle jag att ha separata dörrar till var sitt rum så som Strip ritat ovan. Skulle också satsa på platsbyggd generös förvaring :).
Nu kan jag rosta :)
på den enklaste lösning efter dom nu kända omständigheterna
gaia
 
Redigerat:
Bra ritat Strip. Så min tanke var också.

Men den vinklade väggen inbjuder till inbyggd garderobsplacering. Mycket finare och rummen är flexibla ändå.
Tycker jag alltså.
 
Alternativ 1 - men skulle skippa förrådet (dörren från "passagen").

Skulle istället göra två mindre klk till rummen.. och om det får plats - en infälld bokhylla (inte så djup) med belysning synlig från själva hallen (ingen dörr som bråkar med utrymmet!)

Lycka till! :)
 
gaia skrev:
... Skulle också satsa på platsbyggd generös förvaring :).
...
Räknenisse skrev:
... Men den vinklade väggen inbjuder till inbyggd garderobsplacering. Mycket finare och rummen är flexibla ändå.
...
Jag tänkte likadant och hade nog hållit med er båda om jag inte börjat möblera omkring lite i programmet när jag gjorde ritningen ovan och insåg att det öppnar sig väldigt många möjligheter om man lämnar alkoven fri. Man kan knôka in en soffa där... eller en säng... eller skrivbordet... eller ett akvarium, osv. Men det handlar ju lite om mått på rummen också, jag har själv ett litet rum med platsbyggd garderob och där hade det tillfört absolut noll att ha flyttbara garderober.
 
  • Gilla
oscar_m
  • Laddar…
Tack för alla goda tips och råd. Det blev alternativ två med modifiering. Själva tvärväggen blev 60 cm, efter förslaget från Strip. Tvärväggen hamnade också mitt i den nya väggen så jag har ca 180 cm vägg på varje sida. Det blir ingen sovalkov, men det kändes fel att gå rätt in i en vägg när man gick in i det högra rummet.

Här är en bild utifrån rummen. Dörren till vänster är den nya.

IMG_1777.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solute1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.