Nu är en wagner pp 119 på väg från tyskland.
 
Jag tänkte spruta ett rum som är tapetserad. har slitit ner all lös tapet nu. tänkte höra om nån har sprutat oljebaserad färg nångång och ifall det kan tänkas hjälpa mot eventuella blåsor som kan uppstå på tapet
 
ullberg
Hjälpa att motverka, ja. Men det är ingen garanti, och beror på såväl tapeten som hur (bra) den sattes upp...

/U
 
Låter logiskt. blir nog inte många tapeter hos mig i framtiden. när allt väl är målat en gång så kommer det bli väldigt smidigt den dagen man vill byta färg...
 
Nu har jag målat första rummet med min Wagner projectpro 119. Det jag kan säga är att det går väldigt fort att måla, resultatet är klockrent och det är samtidigt väldigt roligt :). Väldigt enkelt att rengöra. Det jag kan önska är en kortare slang. 15 meter är lite långt hemma hos mig. Jag är nöjd och rekommenderar denna produkten. Ett tillägg jag kan göra är hur bra innertaket blev. Är det någon här som rollat ett tag och lyckats få det flammigt eller randigt? Med denna spruta blev det ett resultat i toppklass.
 
andreen skrev:
Nu har jag målat första rummet med min Wagner projectpro 119. Det jag kan säga är att det går väldigt fort att måla, resultatet är klockrent och det är samtidigt väldigt roligt :). Väldigt enkelt att rengöra. Det jag kan önska är en kortare slang. 15 meter är lite långt hemma hos mig. Jag är nöjd och rekommenderar denna produkten. Ett tillägg jag kan göra är hur bra innertaket blev. Är det någon här som rollat ett tag och lyckats få det flammigt eller randigt? Med denna spruta blev det ett resultat i toppklass.
En projekt 115 hade nog räckt för dina behov, 7.5 meter slang. Men det är klart det är lite mer rengöring med den sprutan eftersom den har en 9.5 liters balja att rengöra efteråt.
Annars kan jag bara hålla med om att det är väldigt mycket roligare att måla med spruta, för att inte tala om hur mycket snabbare.
 
andreen skrev:
Nu har jag målat första rummet med min Wagner projectpro 119. Det jag kan säga är att det går väldigt fort att måla, resultatet är klockrent och det är samtidigt väldigt roligt :). Väldigt enkelt att rengöra. Det jag kan önska är en kortare slang. 15 meter är lite långt hemma hos mig. Jag är nöjd och rekommenderar denna produkten. Ett tillägg jag kan göra är hur bra innertaket blev. Är det någon här som rollat ett tag och lyckats få det flammigt eller randigt? Med denna spruta blev det ett resultat i toppklass.
Jag har precis fått hem min PP117 och ska snart börja måla innertaket.
Har du några tips om vad man bör/inte bör göra?
Var det enkelt att få till rätt flöde för att inte färgen ska rinna/alt. bli jätte mycke dimma?
 
  • Gilla
qwertyqwerty
  • Laddar…
ullberg
Inte riktat till mig men jag har ju också en PP119:

Det är inte speciellt mycket man behöver tänka på med en sådan air-less spruta, i princip bara att köra och se glad ut. Det enda man kan laborera med är trycket (och därmed färgmängden). Maxtryck kan man ha om det är ordentligt sugande underlag, men för sista lagret/n ställer jag alltid ner lite för att undvika rinningar. Se till att hålla ett jämnt avstånd (dra parallellt väggen, inga handledsknixar) och om du har panel el. liknande, kör paralella drag men något (inte så väldigt mycket dock) snett vinklade in i springorna. Det blir givetvis dimma, men inte så mycket tycker jag (du måste dock täcka det i rummet du inte vill ha prickar på) och det var väldigt enkelt att komma igång skulle jag säga.

/U

PS. ett tips är att innan man ställer undan sprutan för en lite längre tid, gör som det står i manualen för långtidsförvaring. Jag slarvade lite där och när jag plockade fram den igen var det lite igenkleggat, numer borttvättat men jag hade nog sluppit det om jag bara följt instruktionerna.
 
Tackar tackar för tipsen.
Jag ser faktiskt fram emot att börja.
Jag (som många andra) började måla ett rum med roller och pensel men 3 lager senare och 10 liter så fick jag nog.
Aldrig mer!!!! sa jag varpå min kära fru påpekade att om jag nu hade börjat så får jag faktiskt avsluta, dvs 180kvm tak ska målas gånger 3 lager.
Då köpte jag en spruta och det kändes genast mycket bättre.
 
Nu (äntligen) har jag målat taket i 2 sovrum.
Säga vad man vill pm sprutmålning men fort går det.
Rengöringen var mycket lättare än jag trodde.
Visst tar det en kvart eller så men det gör det när jag försöker få ren penslar och roller också.
Men framförallt så är det inte särskilt jobbigt eller kladdigt att göra rent allt.

Innan jag började så maskerade jag ALLT inklusive mig självt med en snygg moderiktig engångsoverall från Jula.

Och tur var det. Första rummet körde jag på MAX tryck, glömde liksom av att det fanns en regulator.
Dimman var inte att leka med. Vitt överallt.

Andra rummet körde jag med lägre tryck, ca hälften, och dimman lättade betydligt.
Hur lågt kan man ha? Jag har sett alla youtube filmer där de beskriver hur färg bilden ska se ut, men går jag på det så är det maxtryck som gäller. Men det blir så dimmigt då.

Tips?
 
Jag har Iofs en project 115 men jag brukar späda färgen lite.
Bara lite vatten och du kan sänka trycket med bibehållen sprutbild och det blir mycket mindre damm.

Tycker att färgen fortfarande täcker riktigt bra.
 
Efter tak kommer vägg(ar).Fylld med hopp så laddade jag maskinen på nytt, dvs stoppade ner slangen i en 10 liters färgbytta med väggfärg.
Första baljan gick bra, men andra gick åt H-vete!
Det enda jag gjorde skillnad bar att jag fyllde i lite färg från en tidigare öpnad burk av samma sort i den nya och blandade runt ordentligt.
Borde inte orsaka npgra problem men oj vad fel man kan ha.
Det blev stopp i munstycket precis hela tiden, varpå man fick vrida och blåsa rent det.
Men 5 sekunder senare var det stopp igen. Och så höll det på tills jag tröttnade helt.
Jag testade att blanda ur det med lite vatten om förgen var för tjock men ingen skillnad.


Dagen efter testade jag igen från en annan burk av samma färg och det gick skapligt med endast några stopp.
Men vad katten kan alla dessa stopp bero på?


Takfärgen är ju banne mig mer trögflytande och fungerade perfekt.


Imte heller fanns några flagor eller annat i väggfärgen som kunde orsaka stoppen.
 
Först och främst: jag har ingen erfarenhet av färgpumpar alls. Men sprutmålning med HVLP, och där är det nog viktigt att alltid filtrera färgen. Jag tycker det verkar bildas små korn i en öppnad färgburk, som sätter igen sprutan direkt. Jag kan komma undan filtrering med bara helt ny färg, men oftast inte med tidigare påbörjad.
 
Ja, det är nog en trolig orsak.
Jag ska vara mer noggrann nu när nästa del av huset ska fixas.
 
Intressekoll på min wagner pp 119... 3500 kr är mitt extremt rabbaterde pris isf... inte mycket att diskutera det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.